FALLSTREAK-HULL

Heisann i kveldinga, folkens… det har jo vært en super dag for meg i dag, siden jeg både har fått lufta hauet og vært sosial..og mer om det kan dere lese om i de to siste linkene nede i innlegget her.
Akkurat nå kjenner jeg på at jeg begynner å bli en smule trøtt her etter dagens positive strabaser – men såååå syns jeg jo at det var litt i tidligste laget å jumpe til sengs når jeg for en gangs skyld har noen å skravle med på kvelden – derfor skal jeg være flink og skru over til skravlemodus ei lita stund – men hiver først ut et lite innlegg som tar for seg et nytt av de naturfenomen som jeg er så glad i – og denne gangen er det snakk om:

FALLSTREAK-HULL

Også kjent som en “hullsky” eller skykanal kan dannes i såkalte makrellskyer eller rukleskyer
Disse hullene antas å oppstå når vanntemperaturen i skyene fryser, men ikke har dannet is. Når iskrystaller dannes (som kan bli hjulpet av ting som et fly som passerer), setter det i gang en kjedereaksjon som kan føre til vanndråper som fordamper og etterlater et massivt hull.
På grunn av deres merkelige utseende og sjeldenhet, har formasjonene vært kjent for å bli påstått å være
UFO´er.

Kult, ja??

Foto lånt på nettet – ukjent fotograf.
Foto: Josh TheDerp
Foto: David Barton

Og en liten YouTube-snutt på tampen.

Ellers finner du de andre innleggene miner i dag, her:

Quiz til mårrakaffen – del8
Når mørket truer
Rundtur i godværet
Kaffe på verandaen

8 kommentarer

Siste innlegg