NÅR MØRKET TRUER

Ok folkens – som jeg nevnte i forrige innlegg – som bare var quiz til mårrakaffen, hadde jeg ikke den natta i natt, som jeg hadde håpa på.
Det er litt vanskelig å sette ord på hva jeg tenker nå i etterkant, men jeg skal forsøke.. for jeg hadde nemlig MARERITT!! Skikkelig ekkelt, mørkt mareritt – der jeg sleit som faen mot mørket som prøvde å overmanne meg – ta bolig i meg.. og jeg våkna totalt utmatta etter noen timer, med en enorm angst i meg. Når det blir sånn, bare MÅ jeg ha lys.. Ikke fordi jeg trur at noen gjemmer seg i mørket – men fordi jeg er redd for at mørket skal..jeg veit ikke..konsumere meg?? Finner ikke bedre ord.
Så da er det på med flombelysning, til jeg klarer å roe meg såpass at jeg innser at “faren” er over..

Å ha mareritt er jo dessverre temmelig vanlig for mange – men det som er så jævlig her, er at når jeg begynner å få disse marerittene – som regel etter en lengre periode med hodepine, er det fordi jeg VEIT at når mørket truer, er det underbevisstheta mi som  prøver å fortelle meg – eller advare meg mot noe..de gjenspeiler mørket i meg – og advarer om at jeg atter en gang er på feil kurs..

Et par, tre eksempler..
1.Da jeg bodde i den lille, søte gule hytta nede i fjærsteinene for noen år siden (noen husker kanskje det), sleit jeg nesten hver natt med mareritt, og ikke farsken at jeg takla å legge meg med lyset av. Når jeg gikk meg sjøl etter i sømmene, innså jeg at jeg var på totalt feil sted i livet – både når det kom til fokus på ting og hvor jeg bodde. De som var rundt meg, husker kanskje at jeg sa – før jeg engang hadde flytta skikkelig inn – at her kommer ikke jeg til å bli værene. Men jeg prøvde å “overkjøre” meg sjøl..prøvde å trives – og prøvde å ha det bra – men det hjalp ikke.. Og tenke seg til – da jeg sa opp og fikk kjørt vekk & kasta ting, og flytta på meg – alt i løpet av ei uke – forsvant også marerittene.

2. ..(søstersen var vitne til detta, så hun har nok kunnet sagt en ting eller to om “oppførselen” min..)
For noen år siden, mens hun og kjæresten bodde i huset etter morsan, ble det til at jeg bodde der ei stund sammen med dem. Jeg hadde slitt med litt gruble-hodepine i en lengre periode, og mens jeg bodde der, kom mørket og marerittene tilbake.. Hun kunne fortelle meg at jeg hoia og ropte så mye til tider, at hun hørte meg gjennom soveromsveggen..og bare rein lykke at jeg ikke holdt hele huset våkent. Det gikk en periode, men så måtte jeg sette meg ned å tenke over livet mitt igjen – og innså at det var heller ikke der jeg var meint å være..
Ny flytting – og mørket forsvant..

3.. Denne er nok den tyngste å svelge, for den haupina og disse marerittene kom bare noen få uker etter at jeg for et par år siden hadde flytta sammen med han som da var “the one”. Svarte f**n som jeg bala og hoia, og jeg er sikker på at jeg skremte halvveis vettet av kar´n første gangen det skjedde.. og det var ikke få gangene at jeg måtte trekke ned på sofa for å få lyset rundt meg.. Og veit dere? Da han kicka meg ut av forholdet, forsvant også mørket..og akkurat det er litt sårt å tenke på, at underbevisstheta mi faktisk visste hele tida at det var ikke der heller jeg hørte hjemme..

Etter det, har det vært rolig rundt meg..men nå er da marerittene begynt igjen. Egentlig burde jeg vel ikke være så veldig overraska, da jeg i lang tid hatt den haupina som forteller meg at jeg ikke er på rett kurs i livet.
Så hva nå?
De som nå har fulgt meg ei stund, veit jo om denne haupina og grublinga mi..og litt mer grubling blir det nok, men jeg tar det faktisk som et tegn på at nå MÅ noe gjøres..
Jeg har en liten plan for de neste 2 – 3 årene..men det er enda en liten bit igjen før alt der har falt på plass, så nøyaktig hva planen går ut på, får bli et senere innlegg – når (og hvis) jeg får det til sånn som jeg håper..

Huffers..ble et depressivt innlegg detta, da.. men sånn er nå bare engang livet av og til..

 

12 kommentarer
    1. Trist å lese og jeg blir litt rar inne i meg ved å lese dette.
      Du har nok kanskje ikke fått ro der du bor nå heller…men en gang må du jo lande tenker jeg! <3
      Bli rik på bloggen din og få det et hus på landet! ❤️klem…

    2. Oppfatter ikke innlegget ditt som depressivt, men at du har utfordringer. For du virker veldig positiv, syns jeg, og at du finner løsninger. Men mareritt er nok ikke enkelt å få kontroll på slik i første omgang…nok ikke i andre omgang heller. Men ønsker deg lykke til i den jobben du må gjøre. <3

      1. Fint at det ikke ble oppfatta depressivt, så takk for gode ord 😊 Og du har rett, jeg har definitivt utfordringer..og det viktigste nå er å prøve å få kontroll på marerittene..
        Tusen takk for det ❤

    3. En ting er jo veldig tydelig ser det ut til. Du vet at noe må endres…igjen..og det er det som er første prioritet. For å ha slike mareritt er jo forferdelig slitsomt.
      Håper du får endret på ting raskt. 🙄 God klem ❤

      1. Ja..det er helt sant..noe MÅ endres..og jeg skal virkelig være flink nå, til å holde fokus på å få gjort endringer sånn at i alle fall marerittene forsvinner i første omgang.
        Tusen takk for gode ønsker ❤ Klemz

    4. Ikke lett det der, men jeg er sikker på at du finner en vei ut av det hele. Bruk tankene, skriv det ned og tenk. Noen ganger kan det være nok, til at man finner et slags svar. Mareritt på denne måten er så ille. Jeg har hatt mareritt jeg ikke har våget å fortelle noen om, men jeg har jobbet meg gjennom det i lyset ja. Det å ligge vettskremt i mørket er fryktelig. Da er det godt vi har en lampe som kan skrus på!!!! Klem til deg i kvelden. 🙂

      1. Nei det er ikke lett..men har stor tru på at jeg kan klare å finne en vei ut av det denne gangen også..og håpet er jo å finne ei løsning som gjør at jeg slipper å få marerittene tilbake igjen. Og ja – muligheta til å kunne tenne lys betyr alt – for den følelsen når man ligger å kjemper i mørket er rett og slett for jævlig!
        Tusen takk for klemmen..tenker jeg sender en i retur også 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg