SPONDYLOLISTESE TIL KVELDS

Oh du godeste, si bærre æ..
I kveld er det sannelig ikke mye futt i meg..for de forgrømmade diagnosene mine har bestemt seg for slå seg sammen og herje villmann med kroppen min i kveld. Fibromyalgien er nå så som så..den takler jeg hver dag, så den er jeg blitt en mester i å ignorere. Men så har den forbaskade Spondylolistesen også bestemt seg for å komme på besøk – og når den først kommer, resulterer det i at jeg blir stiv som en stokk.. korsryggen er tilnærma låst. Og det er no dritt, for å si det på en enkel måte. Bruker hundre år på å reise meg – og enkelte ganger må jeg faktisk først ned på gulvet i knestående, sånn at jeg klarer å rette ryggen sånn passelig ut, før jeg bruker armene – med støtte av bord e.l til å skyve meg opp i stående stilling.
Nevnte jeg at det er no dritt når det står på?
Nå har jeg jo ikke noe medisin lengre heller – etter eget valg, siden den gjør at jeg reagerer så søkke negativt på stort sett alt av mat. Men skal glefse innpå et par gram Paracet når jeg legger meg..det er tross alt bedre enn ingen ting.

Det er sikkert mange av dere som ikke veit hva Spondylolistese er… så kjapt forklart:
“-en forskyvning av en ryggvirvel i forhold til den neste, noe som hyppigst forekommer nederst i ryggen (lumbalkolumna), og aller hyppigst mellom ryggvirvel L4 og L5.”

Noen av de vanligste symptomene vi ser er:

  • Langvarige smerter i korsryggen
  • Stivhet i korsrygg og legger
  • Ømhet nederst i ryggen
  • Stram muskulatur i lår og sete
  • Utstrålende smerter ned ett eller begge bein.

Det er mange varianter/grader av Spondylolistese, fra den som er oppstått på grunn av skade til aldersbetinget – men jeg har da den såkalte Dysplastiske varianten..det vil si den er medfødt.

Så som sagt – i kveld er jeg ikke helt i mitt ess, akkurat – og akkurat nå ligger jeg skrått bakover i sofa, med laptop´en på magen og ei svær pute til støtte i korsryggen.. og tenker at jeg skal sette til livs de paracetene først som sist, og så bare kræke meg til sengs.

Ha ei riktig god natt nå da, folkens.. I mårra er alt kruuuute godt igjen

Gikk du forresten glipp av noen av de forrige innleggene mine, finner du de under her:

Frodith før frokost
Folk, altså..
Såååå produktiv
Undersjøiske “kornsirkler”

 

9 kommentarer
    1. Æsj, det er noe skit når kroppen finner ut at den ikke vil samarbeide. Får håpe at det ikke blir langvarig, og at du føler deg mer mobil igjen snart. Klem 🤗

    2. En skulle kunne legge all verdens diagnoser ned i en eske, sette på lokk og sende det ned en elv…og at alt ble borte. Ønsker deg godt bedring. Ellers må jeg si dagen din har vært superproduktivt, både med gjøremål og blogging. Det imponerer en snegle i Midtnorge :). <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg