BJØRNEDYR

Har du hørt om bjørnedyr? Og dersom du ikke veit hva det er, hvordan ser du for deg at det ser ut?  Er det stort? Lite? Hvor lever det? Hva spiser det?

Vel, et bjørnedyr har faktisk en fasong som kan minne om en bjørn..

Foto/kreditt: Illustrert Vitenskap

..men der stopper også likheten.
De er faktisk bittesmå, mikroskopiske dyr på bare 0,2 – 0,8 mm (de kan forekomme opp mot 2 mm) som lever av å suge ut cellesafter fra alger eller planterester. Noen få arter er rovdyr eller parasitter på andre virvelløse dyr i havet.

De har eksistert her på jorda i allefall i 90 millioner år, de finnes både på land i moser, lav og jord, og i sedimenter i fersk- og saltvann. Bjørnedyrene er utbredt over hele jorden, inkludert Antarktis (og ja, Norge) og er verdens mest hardføre dyr. De kan overleve uten vann i årevis, bli fryst ned til minus 272 grader, varmet opp til 150 grader, tåler 1000 ganger større doser radioaktivitet enn mennesker, samt vakuum og trykk som er 6000 ganger større enn på landjorden..og overlever ute i verdensrommet..
Æ meine – WOW!!

Når det kommer til alder, er det litt mer usikkert, siden bjørnedyr kan ligge i dvale. De fleste har nemlig et aktivt liv på mellom tre og 30 måneder, men siden zoologene ikke vet hvor lenge de faktisk kan ligge i dvale, vet de heller ikke hvor gamle bjørnedyrene egentlig kan bli..

Foto: Science Photo Library/NTB Scanpix

Veit ikke med deg, men jeg syns disse små rakkerne er temmelig kule..

Og med det sier jeg takk for i dag.. Har klart å “overleve” uten å sovne av på sofa, men nå er det straks kveld på ho gamla. Inga grunn til å sitte å hangle når jeg våkner i otta samma f´en hva jeg gjør..

Linkene til de andre innleggene mine i dag, finner du her:

Holdøya
Camperdrømmen – del 6
Enkel søndagskos

8 kommentarer
    1. God fremgang på camperen hos deg.😊👍🏻
      Jeg synes for det meste slike biller og insekter som er forstørret ser litt skumle ut.😅
      Jeg er glad de er små, jeg. Tenk om de hadde vært store og vi hadde møtt på dem i skogen?😱 Ha en fin og avslappende kveld etter arbeidssøndagen.🤗

      1. Jada, går bærre lækkert detta 😊
        Og jeg kan jo for så vidt være enig i det – når jeg begynner å tenke på å møtt en sånn der i vanlig bjøren-størrelse for eksempel 😲 eeeh..neitakk, hehe.. Takker, kvelden ble god den 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg