ETT PROBLEM BYTTA BORT MOT FLERE?

I dag har det vært en ny, heilt ok innedag her.. jeg ORKER bare ikke tanken på å bevege meg ut når det er full vinter her. Hadde det enda vært opphold og blå himmel, men neida – det har lava ned våt og heslig snø med jevne mellomrom.. og som ei ringvirkning av det, har jeg i tillegg hatt null behov for å være sosial.. Synd å si det, men jeg har fått det behovet dekka via sosiale medier – som tiktok, hehe 🙈

Så livet her har gått i slow motion i dag, og det er som sagt helt greit.. Det som jeg ikke synes er like ok, er at jeg har måttet hiver meg over tuben med hudkrem opp til flere ganger, fordi jeg er så sabla tørr både her og der – og da spesielt på hendene…..og øyelokka 😲

Nå bruker jeg en helt annen krem på akkurat de sistnevnte, da.. men på hendene bruker jeg akkurat nå denne her – fordi det er den eneste jeg har. Men trur nå ikke den er det verste alternativet..

Da jeg flytta inn her på nytt for ca. 1,5 år siden var jeg sabla mye plaga med tørre øyne.. Jeg fant ut at det nok hadde mye å gjøre med det faktum at dette er et gammelt, uoppusset mur/betongbygg. For med alt av vibrasjoner i bygget fra bl.a folk som tramper og dører som smeller, så ligger det konstant et tynt lag med støv over alt her. Eneste måten å holde det støvfritt på, er å vaske her hver dag – og eeeh..jah.. DET kommer jo IKKE til å skje..

Derfor – for snart et år siden, begynte jeg å ha begge vinduene åpne 24/7 for å være sikker på at jeg fikk luftsirkulasjon her inne. Det ene står bare på ei lita glippe på max 1 cm til daglig… men det andre står stort sett åpent med minst 10-15 cm hele tiden..og i takt med at jeg har vent meg til at det konstant “blåser” her inne nå, så har jeg også gradvis dempa varmen sånn at jeg nå har ca. 18 grader. Og det har hjulpet med all den friske lufta, for tørrheta på øynene har vært borte i månedsvis.

Men – til gjengjeld har jeg blitt tørrere på hele kroppen ellers, og nå klør det RUNDT øynene i stedet for inni..og jeg har som sagt tørr hud til og med på øyelokkene. For å være ærlig, føles det ut som jeg har bytta bort ett problem og fått flere i bytte i stedet..
Jeg veit utmerket godt at jeg enda drikker for lite – men nå lurer jeg på om jeg kanskje har gjort meg sjøl en bjørnetjeneste ved å venne meg til et kaldt “klima”? Det er jo et kjent fenomen at mange blir tørre i huden om vinteren – og her har jeg liksom invitert elendigheta inn…

Ikke veit jeg.. men at jeg kommer til å lukke vinduene og sett på mer varme? No way, José!!
Så her er det vel bare å bite i det sure eplet enda en gang, og fortsette innsmøringa av mitt inntørka legeme – og satse på å bli enda flinkere med å drikke andre ting enn kaffe..

Ha en flottersfin søndagskveld videre, da.. og siden jeg tviler på at jeg kommer med flere innlegg i dag, legger jeg ved linkene til de andre av dagens innlegg her:

Quiz til mårrakaffen – del 16
Fargeutfordring dag 7 – lilla
Spennende spekemat

11 kommentarer
    1. Ja, huden blir tørr og klør masse…jeg bruker mye spenol på hender og legger!
      Jeg drikker masse vann også, men like tørr.
      Men er bra å drikke mye vann tror jeg..ikke bare kaffe!
      God Natt! Klem…

      1. Ja dessverre..og ikke godt å vite hva man skal finne på når verken smøring eller vann hjelper..
        Men at det er positivt å drikke vann, ja DET tror jeg 😊
        Får si god mårra jeg da.. Klemz

    2. Kjedelig med tørr hud…jeg er en tørr person innvendig, ha, ha, dette hørtes bare rart ut. Men, grunnet noe medisinering, blæ. Er det bedre om sommeren for deg da?
      Har funnet deg på Tiltok, flink er du. Jeg laget meg en profil pga. ene datteren, men har ikke kommet på å poste noe der. Liker å bli kjent med nye medier. Ønsker deg en god mandag <3.

      1. Usj ja, det er kjipt når huden blir så tørr at det faktisk svir..
        Hmmm..hehe..ok..hørtes ikke helt ok ut det der, da 🤔
        Det er første gang/året at det er som dette, så om det blir bedre når det en gang blir sommer og varmt, gjenstår å se..
        ÅÅÅHH..så koooselig, da.. og tusen takk for det, hehe.. elsker jo å jårre mainnskjit der 😂 Og du får hive deg rundt, du også 😉
        Hva er du og dattera registrert som, da? Så kan jeg jo gå inn og følge dere begge 😊
        En riktig god mandag til deg også 🥰

    3. Det høres veldig ubehagelig ut. Sjøl har jeg sekunder Sjøgrens, noe nytt skal en lære, noe skal det være.
      Underholder meg i hvert fall med TikTok, profilen til datteren min heter asbjobjo. Meg følger du, men ikke noe å vise. Vet egentlig ikke hva jeg skulle dele, er ikke så glad i å face meg…kanskje jeg kan bruke maske 😀 :D. Riktig fin tirsdag til deg . <3

      1. Ja ikke noe særlig hyggelig akkurat.. Var faktisk utreda for Sjøgrens for noen år sida, men da klarte de aldri å bestemme seg for om jeg var innafor den diagnosen eller ikke.
        Har funnet dattera di (håper det er rett, hehe) og følger henne nå.
        Hmm..ok.. skal innrømme at med nærmere 2500 følgere sliter jeg litt med å holde stryt på alle. Men ellers – JA..du kan bruke maske..du kan legge ut kun videoer uten mennesker eller dyr.. du kan nesten gjøre hva du vil der 😉
        Håper dagen din har vært godt – nå er det straks kveld og mørkt her 🥱😊💖

          1. Ja jeg syns det er moro å finne andre norsker, og særlig “kjente”.. og da er min logikk at sjøl om jeg ikke har møtt henne, “kjenner” jeg jo deg, hehe..
            Joda, er supermorsomt å ha så mange følgere – men temmelig småfrustrerende til tider, da det ikke går én dag uten at det ryr inn meldinger i innboksen ( i snitt ca.15 stykker) fra fremmede som vil ha kontakt.. Svarer ikke på en eneste én jeg da, men.. 🙈😉

            1. Ja, vi blir liksom “kjent” her inne :). Artig det. Høres slitsomt ut likevel å få så mange tilbakemeldinger i innboksen, og så er det så mange utgaver av oss mennesker…så kan tenke meg noen kan være både og.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg