BLODMÅNE – TOTAL FORMØRKELSE

I natt vi hadde og i dag har det vært fullmåne..og i tillegg har det vært en total måneformørkelse.. en såkalt blodmåne.

En total måneformørkelse oppstår når jorda kommer mellom sola og fullmånen og skygger for solstrålene. Månen kan da få en rødlig glød, og kalles derfor noen ganger for blodmåne.

Det har vært noen såkalte blodmåner opp gjennom årene, men personlig kan jeg bare si at jeg har fått med meg én eneste – og det var en eller annen gang mens guttungen var liten.
I dag var formørkelsen synlig fra Sør/vest Europa, Sør/vest Asia, Afrika, Store deler av Nord-Amerika, Sør-Amerika, Stillehavet, Atlanterhavet, Indiahavet, Antarktis… men ikke hos meg her i Harstad..

Noen her i Norge – fra tjaaa.. Mosjøen og sørover har kunnet se den såkalte penumbraformørkelsen – der månen passerte gjennom jordas halvskygge.. men for det første er det vanskelig å se at det faktisk er en formørkelse når det skjer – og i tillegg var dette i natt/grytidlig i mårres..

Kult fenomen, da.. og jeg håper virkelig at jeg klarer å få knødd meg til å få sett det i allefall én gang til..

Takk for laget i dag da, folkens.. og riktig god natt etter hvert 🥰

De andre innleggene mine i dag finner du her:

Mandagsdikt – 7
Enda et som gikk skeis
Litt mer Lofoten

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg