IKKE F… AT JEG GIR MEG OVER

Skulle egentlig en liten tur til venninna mi å jobbe i dag (nei – jeg bryr meg IKKE om 1.mai, når det gjelder ting som MÅ bli ferdig..)..men tenk – da hun fikk høre at jeg har vært våken og slitt med tannpine i natt, fikk jeg ikke LOV å komme.. Hørt sånt!!..hehe =) Men det er jo godt at hun tenker på meg og mitt ve & vél <3 

Men jeg er nå engang meg, da..og klarer bare ikke å sitte å ruge på de tingene som feiler meg..fungere mye bedre hvis jeg har noe å sysselsette hodet med.
Vet jo at jeg ikke får gjort noe med den hersens tanna før tidligst i ettermiddag, når tannlegevakta åpner – så da blir det å stole på at King Blaze er vennligstilt i dag.

Det snødde litt i natt og tidlig i mårrest, men nå er det gått over til regn og sludd..men pyttsann..satser på at kongen vil være med ho mor å surre litt likevel, og se hvor vi ender opp =)

Heldigvis er det vått – og ikke hvitt, det som kommer ned nå =)

 

Tror til og med hage-nissen min, begynner å bli lei vinter´n..

Joda..spurte kar´n, jeg..og kongen er med på mor sin ut-og-farte-trang, han..hehe 😉

 

#blogg #hverdag #hverdagsliv #hverdagsblogg #mai #1mai #fridag #rastløs #tur #biltur #utpåtur #regn #regnvær #gråværsdag 

VÅRDAG I NORD

Dagens bilde er tatt fra sør-Stangnes i Harstad, der ferga går over til Sørrollnes på Rolla, i Ibestad kommune.
Her ser dere ei lita øy med navnet Arnøya rett ut, og Rolla i bakgrunnen.

#blogg #foto #fotoblogg #fotograf #hobbyfotograf #amatørfotograf #hverdag #hverdagsliv #utsikt #natur #fjell #hav #vår #stangnes #harstad #troms #nordnorge

JÆKLA TANN

..joda – det var den nattesøvnen..!! 
Hadde knapt nok landa hodet på puta i går kveld, før faenskapet begynte å lage trøbbel. Hadde hatt litt verk i ei tann, natta før – men ikke mer enn at det var levende med..og noen paracet holdt det i sjakk i hele går. Det er tross alt helg, og tannlegevakta har åpent kun et par timer om ettermiddagen..så håpet var jo at ting skulle gå seg til, i alle fall til over helga.

 

HAH!! Som sagt, jeg stort sett bare tenkte tanken om søvn, så starta det. Det ulmer, verken og banker som bare fy..Og jeg har holdt på å røske ut den tanna selv et par gange i natt, så vondt har det vært. Vet liksom ikke hva jeg skal døyve det med heller, for paracet´en slutter nå å fungere etter en liten time. Typisk at sånt skjer når det er helg og helligdager – og som sagt – ingen åpen tannlegevakt før på ettermiddagen. Jadda…dette skal bli en gøy dag..NOT!

 

#blogg #hverdag #hverdagsblogg #hverdagsliv #tann #tenner #tannverk #vondt #smerter #tannlege #tannlegevakt #smertestillende #paracet 

HAR JEG EGENTLIG LOV Å VÆRE LEI?

Heisann i kveldingen, godt folk..håper dere har hatt en god dag – og en flott kveld =) 
Selv ble jeg sittende som en tom-sekk når jeg kom hjem i dag. Etter bursdagsfeiring og øy-hoppingen (tidligere innlegg) valgte jeg altså å kjøre rundt i stedet for å ta ferga – og var ikke hjemme før klokka var nærmere syv i kveld.. Normalt sett ELSKER jeg å kjøre bil – og benytter hver en anledning jeg har, til å være bak rattet. Men av en eller annen merkelig grunn, er jeg rimelig sliten akkurat nå – eller rettere sagt drittlei det meste. 

Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner at selv om energien raser rundt i årene mine til enhver tid – så betyr det ikke nødvendigvis at kroppen min er noe glad i meg, for måten jeg behandler den på.
Jeg har tross alt bl.a fibromyalgi – men like forbanna fyker jeg rundt og bærer på store skap og skrivepulter – alene – og løfter og hepser hit og dit, store esker fylt med alt fra bøker til kopper og kar..og velger å kjøre en bil der jeg må bruke fysisk styrke for å holde den på veien når vi kjører i humper, fordi rattet “slår”…og søvn er noe oppskrytte greier, fordi jeg sover i snitt 4 timer pr.natt.. 
Så selvfølgelig skjønner jeg HVORFOR jeg datt i hop her..

Men tankespinnet mitt går mer på om jeg egentlig har lov å være lei..? Jeg mener – sånn egentlig..i mitt hode – nei!!
Det er ingen som har tvunget meg til å (unnskyld nordlænningen i mæ) rævkjøre kroppen min på den måten jeg gjør..det er et bevisst valg jeg har tatt, å bruke musklene mine som om jeg var body-builder, og velge å kjøre over 3 timer i en egenrådig bil, fremfor å bruke under én time – og så bare sitte å slappe av på ferga..

Så egentlig skal jeg bare ti stille og slutte å surke..jeg vet jo at bare jeg får tenkt meg om, blir alt bra – og i mårra er alt tilbake til normalen.

Men først..liiiiitt “oh-æ-synes-så-synd-på-mæ-sjøl” kos, hehe 😉

Jadda..det var litt surkete tankespinn fra meg – som avslutning på ei kanon-bra uke 😉

#blogg #hverdagsblogg #hverdag #hverdagsliv #tanker #fundere #frustrasjon #lei #sliten #diagnose #sykdom #valg #kveld #kveldskos #godnatt

ØY-HOPPING

Etter at jeg hadde vært å feira mamsen, med kaffe og kake, satte jeg nesa over til Andørja, hjem-øya mi. Ibestad kommune består nemlig av to øyer – Rolla og Andørja, og jeg er da “Dørja-væring. Før måtte man ta ferge mellom de to øyene, men i 2000 fikk de (vi..) tunnel…yepp..en sånn under havet..over 100 meter under overflata, og nesten 3,5 km lang. Og veeeeldig mørk og dryppende..men pyttsan – så lenge jeg slipper den forgrømmade fergekøen, kan jeg tåle hva som helst..hehe 🙂

Søstera mi bor i huset etter mora vår, der jeg må lagre alt mitt jordiske gods nå, og det tar godt og vél en halvtime å kjøre fra Hamnvik og sykehjemmet, til Årbostad, der huset er. Jaja..da var saken biff – akkurat passe tid å bruke, før det var på tide med mere kaffe, hehe 😉


 

Mye vinter enda, på hjemplassen min også..


 

Hadde ei kjempe-trivelig stund sammen med ho lillesøss & familiy. Selv om vi bor så nært, kan det gå månedsvis mellom hver gang vi ser hverandre. Syns det er greit, jeg..vi har ikke et sånt anstrengt forhold, der det er panikk-tilstander og man tror noe er galt hvis man ikke snakkes daglig..eller ukentlig. Ingen av oss søsken har det behovet..heldigvis =P

Da jeg skulle hjem igjen, fant jeg ut at jeg skippa hele ferge-styret, og kjørte rundt i stedet. Da måtte jeg over Mjøsundbrua (som ble åpnet i 1994)

 


 

Og kjørte så runden rundt via Sjøvegan – hvor jeg ble akutt sulten og trengte mat 😉

..og gjennom Bjerkvik og hjem..en tur som tar godt og vél 3 timer..jupp..koza mæ med bilkjøring, æ 🙂

#blogg #hverdag #hverdagsliv #hverdagsblogg #familie #hjemsted #sammenkomst #besøk #koselig #flyttelass #ibestad #rolla #andørja #bru #mjøsundbrua #mat #gatekjøkkenmat #pølseogchips

HURRA FOR MAMSEN

I dag har mora mi bursdag..hun blir 82 år, og jeg skal bortover på sykehjemmet å besøke henne. Skulle ønske jeg kunne si at det blir bare herlighet og glede, men vi har aldri noen garanti for hvordan helsetilstanden hennes er når vi kommer. Hun har en diagnose som heter Kronisk Cerebral Ischemi, som kort forklart er dårlig blodsirkulasjon til hjernen, og vi vet jo hva som skjer når et organ får for lite blod og dermed oksygen..det dør..så hun mister gradvis seg selv. Hun husker oss unger – og barnebarn – enn så lenge..men har mistet begrepet om veldig, veldig mange andre ting som er naturlig å kunne. Derfor er hun på dement-avdelingen på sykehjemmet, fordi hun ikke er i stand til å huske å ta vare på seg selv =/

Meeeeen..ting blir ikke bedre av at man depper over dem, man må bare akseptere at det er som det er – og være glad for at hun er på en trygg plass, der hun får det hun trenger – og i dag har hun da bursdag..hurraaaa for henne =)

Så da var det bare å stille seg i ferge-kø.


 

Turen over fjorden tar ca.40 minutter.. så da ble det tid til litt vaffel-kos under veis 😉

..og så tar det ca.20 minutter å kjøre til Hamnvik, der sykehjemmet er.

Både guttungen med dame, og broren min med sønn og datter, kom over med samme ferge som meg – så det ble ei koselig kaffe-skravle-stund, med en liten kakebit attåt..selv og jeg skal innrømme at jeg har juksa, og vært på butikken og “bakt”, hehe 😉 

Pakker må til 🙂

 

 

…butikk-bakt fungere, det også 😉

 

Sko i gave..da må det prøves 🙂

 

Og så var det å “prøve-kjøre” de 😉

 

Meg og to av tanteungan mine <3

Og meg & broren min, sammen med mora vår 🙂


 

 

#blogg #hverdag #hverdagsblogg #hverdagsliv #sykdom #kronisk #cerebral #ischemi #kroniskcerebralischemi #bursdag #bursdagsfeiring #gave #pakke #familie #familiekos #kaffe #kake 

GULLSKYER

Dagens bilde er tatt i Sverige – nærmere bestemt rett utenfor Piteå.
Det var noen helt vanvittige farger på skyene – men fikk dessverre ikke til å fange øyeblikket helt slik det var i virkeligheten, da.. =)

#blogg #foto #fotoblogg #fotograf #hobbyfotograf #amatørfotograf #natur #himmel #skyer #kveldssol #sommer #sensommer #piteå #sverige

 

TING DU IKKE VET-TRENDEN..

..sitter her og kjeder meg noe så grønnjævlig..bilen er fullasta av stæsj, så jeg vil ikke ta den ut å kjøre med den før jeg drar i mårra tidlig..og jeg gidder ikke å traske rundt i distriktet her, heller. Fordrar ikke å gå for mye på asfalt! Jeg har jo selvfølgelig Gangsåstoppen, en flott, liten “haug” rett bak her jeg bor – som tar 20 minutter å gå opp til toppen på, i rolig tempo – men har flydd opp der så mange ganger, at jeg gidder ikke. Pluss at i dette fine været, kryr det nok av folk opp og ned der også..så nei..

Derfor tenkte jeg å hive meg på den trenden jeg ser rundt om på forskjellige blogger – ting du ikke visste om meg..så ok – her er:

5 TING DU IKKE VISSTE OM MEG!

1. Jeg spiller Pokémon Go når jeg kjeder meg
2. Jeg elsker å mikse mat..en favoritt er å legge sammen to brødskiver..ei med peanøttsmør og ei med nugatti – og så et par brunostskiver i mellom
3. Jeg må ha sorte lakris-snorer når jeg er på kino – og knyter bestandig mange knuter på de, før jeg spiser de.
4. Et av de vakreste dyrene jeg vet om, er flaggermusen
5. Jeg har faktisk papirer for å kunne reise på båt..sikkerhetskurs for sjøfolk, krise & passasjerhåndtering OG sjømanns-attesten..hvorfor?..hvorfor ikke 😉

..skive med peanøttsmør, nugatti og brunost..ikke døm det, før du har prøvd det, hehe 😉

 

#blogg #hverdag #hverdagsliv #hverdagsblogg #lørdag #hjemmekveld #kjedelig #kjedermeg #tingduikkevet #vaner #rarevaner

 

PAKK & STAPP

Fikk uventa “fritt” i dag også. Hadde vært noen timer å jobba sammen med venninna mi – men så fant vi ut i fellesskap at vi skulle gjøre ting på en annen måte.. Det som er saken, er at jeg skulle få en del ting fra henne, som skal kjøres bort på lagring i huset etter mora mi. Og siden jeg skal til mamsen på bursdags-besøk i mårra, passa det jo godt å ta et av mine flyttelass bortover da. Ergo brukte vi litt tid til å få fylt kassen på kongen med det jeg skulle få, og så ga vi oss for dagen, så jeg kunne dra hjem og begynne egen pakking.

Og hjelpes hvor jeg pakka..og stappa..og pakka enda mer….


 

 

Jeg er jo klar over at i den store sammenhengen, er det jo ikke mye..og alt jeg eier og har som skal kjøres til øya når jeg må flytte, går vel i to runder til på kassen..men for meg – som ikke fordrar å være for materialistisk, er det mye. 
Men jeg ble nå ferdig med å pakke og stappe rundt om kring, og avslutta jeg med å få tjora en presenning over hele greia – i tilfelle regn eller snø i løpet av natta.

Og nå som jeg er ferdig med å pakke-pakke-pakke, har jeg ikke så søkke mye annet å gjøre. Kan jo ikke ta bilen ut og kjøre i skauen heller, når den er nedlessa med ting – så i ettermiddag skal jeg faktisk holde den eminente bak-delen min i ro og bare kose meg hjemme. Har selvfølgelig en del sortering av ting & tang som skal gjøres – men det gidder jeg IKKE nå..nå skal jeg sette meg ute i sola og kose, og få i meg litt mat – som jeg helt har glemt av, hehe 😉

#blogg #hverdag #hverdagsliv #hverdagsblogg #fritid #lørdag #pakke #flyttelass #mat #ostesmørbrød #melk #kjeks #vår #sol #godværsdag #harstad 

PÅ’N IGJEN

Yepp, da var det ny arbeidsdag sammen med venninna mi, for å få ferdigstilt huset hennes for salg. Henta ho klokka 9 i mårres, i et nydelig vær..og så var det å hive seg i jobbinga.

Første flyttelasset er gått, og nå er det bare litt småting i forhold, som skal gjøres klart til neste lass. 😉

Men før man kom i gang med de tingene, var det ny runde med å hente tomme banan-esker for å pakke i..har kommet ut av tellinga, men tror dette er runde 6, hehe =P

Er en flott plass huset ligger på..et steinkast – bokstavelig talt – så er du rett i skogen.

 

Og på andre sida er det en sinnsykt flott utsikt.

 

Begynner å bli bra bart ute, nu 🙂

 

..og så en liiiiten kaffe-kose-pause innimellom 😉

 

#blogg #hverdagsblogg #hverdag #hverdagsliv #arbeid #jobb #pakke #pause #kaffe #kaffekake