HARSTAD – BYEN MIN

For noen dager siden skreiv jeg at jeg – av alle rare ting til meg å være – dro ned til sentrum av Harstad og surra litt rundt der klokka 7 om mårran.

Tidligere har jeg lagt ut litt bilder jeg knipsa av hurtigruta den dagen – samt at jeg var i parken og spiste frokost. Det kan du lese om i innlegget “En annerledes mårra”.. bare å trykke på den blå linken, så kommer du rett dit.

Men jeg tok da en god del andre bilder av byen min – litt her og litt der – og her er en bitteliten rundtur.

Torvet midt i sentrum, med det flotte bygget litt til høyre som faktisk er en integrert del av bysenteret.

Fra torvet går bl.a ei gågate..

..og ei til..

Akkurat denna har fått navnet “Hilsegate”  Om den andre har fått tilsvarende navn, veit jeg ikke.. Var ikke der å surra denna gangen.

I alle fall, turen starta på torvet og gikk ned den der Hilsegata..og på begynnelsen av der ligger en liten cafe/utested..

..med uteservering rett på torvet. Det stedet har eksistert i en god del år, og der har faktisk jeg også sittet noen ganger både å spist meg en burger og slurpa både kaffe og vin.

Lenger ned i samme gata er denna kaffebaren. Aldri vært der…aner ikke når den åpna..men har hørt at de har steike god Frozen Cappuccino

Etter at jeg var kommet meg ut av den gågata, satte jeg kursen rett over veien og mot havneområdet.

Det flotte, gamle bygget her ble pussa opp for en god del år siden..

..og har bl.a et venterom for reisende med båt.. inkludert en liten café med plass til å sitte utenfor. Yeppz..har faktisk tatt meg en kopp kaffe der en gang – for “tusen Og dævelten” år sida.

Litt utsikt mot byen ellers.

Kulturhuset – med både hotell og bibliotek.

..og ei småbåthavn som egentlig har gått meg hus forbi 🙈

Kaia der hurtigruta legger til.

Og litt mer utsikt inn mot byen.

Enda et bygg som er blitt pussa opp.. Nå er det et utested der, men for oh så mange år siden, var den gode, gamle Kaffistova der. Savn! ❤️

På tur litt lenger ned langs havet..

Eeeeeh.. Denna har i alle fall gått meg hus forbi 😳 Men en genial idé, da den er fylt med bøker man kan ta med seg og lese – og sette igjen bøker man har lest..

Gatekjøkken – som også har vært der i gudane veit hvor mange år

..mens den mini-lekeparken er av temmelig nyere dato.

Av nyere dato er også disse sitteplasser.. Genialt for ei førkja som på detta tidspunktet følte behovet for å sette seg ned og mimre litt over alle årene man har traska her… både i gode og vonde dager, for å si det sånn..

Og til slutt ble det et par bilder av skarve – som også har vært i byen et par mannsaldere eller så 😊

Maaaange bilder, men sånn ble det nå bare.. Og syns du nå at jeg burde gjort en bedre presentasjon av byen min – vel – husk på at jeg har aldri vært et “bymenneske” når det kommer til å ta bilder, og veit liksom ikke hva folk verken vil se eller finner interessant av info. Men jeg kosa meg på turen – og hvem veit – kanskje det kommer flere sånne her innlegg etter hvert.. “mitt syn på by og bygd” når jeg begynner å farte rundt for alvor 😉

Ha en nydeligvakker dag videre da, alle sammen.

14 kommentarer
      1. Takk for det 😊 Ja du får prøve å få det til en gang, og ta det en tur.. morsomt når man har mange bekjente.
        Koselig at du fulgte med på rundturen min – og håper dagen din har vært god 🥰 Klemz

    1. Likte byvandringa di jeg. Liten koselig by dette, og jeg så både busstasjon og et hotell også. Sånt er kjekt å vite om…
      Flere fine steder og spise mat og/eller drikke kaffe..koselig det å se disse bildene.
      Likte dette innlegget jeg og der kan du jo låne med deg litt bøker også, i den kiosken..Klem..

      1. Så koselig å høre, da 🥰 Joda, byen er trivelig nok den.. og har jo faktisk mye, mye mer enn det som ble synlig i innlegget. Mener vi har 4 hoteller og et par kjøpesenter i selve bykjerna.. i tillegg til alt mulig anna rart rundt om kring i byen, fra sykehus til høyskole, hehe. Er ikke helt sikker, men meiner det er godt og vél 20000 innbyggere pr i dag, så den er jo ikke all verden i størrelse.

    2. Der bodde jeg i 11 år . Vi bodde i Hilsegate i leilighet over denne kaffebaren. Det er Didiet fra Cuba som er gift med Anita fra Harstad som eier denne kafeen. Kom innom og hils fra Lena, de husker meg fra salsakurs. Mange gode minner og min datter er født der og lengter etter Harstad dag og natt. Ekte harstadværing

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg