GAMLE TUFTER & VAKKER UTSIKT

I det innlegget HER fortalte jeg litt fra en veldig koselig tur jeg var på i helga sammen med bålmannen min, og nå kommer liiitt meir fra samme turen. For etter at vi hadde studert kirkebygg i flere varianter, traska vi oss videre oppover og inn i skauen og titta på gamle tufter fra rallartida i Tornehamn. Det vokste nemlig frem et helt lite samfunn der fra slutten av 1800-tallet, som hadde alt mulig rart fra butikker, smed og skomakerverksted til pensjonat, bryggeri og sykestue. Og et kapell.. Her funderer jeg litt på om den “friluftskirka” jeg skreiv om i innlegget jeg linker til over her faktisk var det kapellet med vegger og hele greia..? hmm..

Men altså – vi var å kikka på noe av det som var å se der, men selv om det var mange interessante områder å kunne vise frem valgte jeg å bare forevige et par av de.

Her er restene etter ei befalsmesse..

..og det området der sykestua sto.

Og litt lenger opp i bakkene knipsa jeg en “kald kilde” – eller bare rett og slett kilde, som er (i følge google) “en konsentrert utstrømning av grunnvann fra jord eller stein”

Etter hvert som vi traska oss videre oppover ble det slutt på merkingene av gamle tufter, men til gjengjeld kom vi opp til ei lita bru som kar´n kunne fortelle leda til et flott utkikkspunkt.

Og flott utsikt over en bitteliten bit av “Sjumilssjøen” Torneträsk var det uten tvil. Nydelig!

Vi satt lenge-lenge å kosa oss der opp på en benk og nøt tilværelsen før vi traska videre. Og hvor ferden gikk etter det? Vel – det får bli tema i neste innlegg.

Juppsiyeppz ❤ og ha en riktig flottersfin dag da alle samme.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg