En tur – flere deler..TORNEHAMNS KIRKE

Heysann-hoppsann og goood, ny uke alle sammen. Her er det fremdeles “sommerferie” på gang, noe som betyr at det er veldig variabelt hvor ofte det kommer innlegg her. Men nå prøver jeg meg på ei lita oppdatering fra en supertrivelig tur jeg og bålmannen min hadde i helga.

Vi har for ei tid tilbake snakka i at vi skulle ta oss en liten svenskehandel, så etter at vi hadde pakka i bilen på lørdag satte vi kursen over Bjørnfjell og var innom en tur på butikken på Riksgränsen før vi satte kursen videre et stykke innover i landet.

Jeg har lenge tenkt at jeg skulle få sett Tornehamns Kyrka som ligger mellom Riksgränsen og Abisko, og siden bålmannen min har vært der flere ganger var planen at han skulle vise meg litt rundt. Veeeldig kjekt.

Det første han viste meg var ei – tja – friluftskirke? som ligger like ved selve Tornehamns kirke. Jeg har ikke klart å finne noe informasjon om den, så derfor veit jeg ikke om den faktisk ER er bygd som friluftskirke eller om det har vært vegger rundt der en gang i tiden.

Etter ei koselig “preikestund” der, gikk turen bort til hovedkirka – og selvfølgelig ble det knipsa noen få bilder både ute og inne.

Uten tvil ei vakker, lita kirke og jeg henta litt kjapp info til dere (på svensk) fra Wikipedia.

Tornehamns kyrka
Öppettider: Alltid öppet.

Tornehamns kyrka är en sent tillkommen kyrkobyggnad i Tornehamn ca 12 mil från Kiruna. Den invigdes 13 september 1987 av biskop Gunnar Weman.

Altarkors, ambo, dopfunt och ljusstakar har tillverkats av Ulrik Lidström.
Bänkarna, altarringen och altarbordet är utförda av snickare från Kiruna kommun.
Blomsterutsmyckningarna på textilier är utförda av Siv Enmark.
Kyrkklockan väger runt 75 kg och har gjutits av Bergholtz klockgjuteri i Sigtuna.
Musikinstrument i kyrkan är ett harmonium.

Kyrkan är ej funktionshinderanpassad.
Toalett saknas.

Juppziyeppz, uten tvil verdt å vente på å komme dit, og litt mer om turen og hva vi styra med kommer etter hvert.

Ha en riktig flottersfin dag da alle sammen ❤️ Vi ses når vi ses

6 kommentarer
    1. Tøft med den ute-kirken 🙂 Må finne ut noe om den da, hvor lenge den har vært osv 🙂 Jeg tittet litt, og får inntrykk av at det er en plass som er laget for utendørsgudstjenester 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg