DERFOR JOBBER JEG IKKE

I dag ble jeg sittende å tenke litt over en del ting og tang – yepp..får liksom ekstra god tid til det, når jeg ikke får bevege meg noe særlig. Hvorfor kan du lese bittelitt om HER
Det er jo til daglig mye som surrer i det hauet mitt – men i dag ble jeg sittende å tenke over nettopp dette med jobbing.. For jeg jobber da altså IKKE. Jeg er uføretrygda fra mange år tilbake, hovedsakelig på grunn av fibromyalgi og spondylolistese..men har faktisk prøvd å gjør litt fornuftig til gangs opp gjennom årene likevel.

Den siste jobben jeg hadde, varte til sammen i nesten 3 år (litt fra og til i perioder), og jeg var tilkallingsvikar/assistent på et helt fabelaktig sykehjem her i byen – men for litt over 1 år siden la jeg inn årene for godt. For dessverre – er man uføretrygdet og skal jobbe uten å ha ei fast stilling å henvise til, er det nesten håpløst.. og jeg kan med hånda på hjerte si at det er NAV sin feil.

For de er rett og slett helt på trynet når det kommer til tilrettelegging for sånne som meg.
Man må nemlig oppgi i forkant HVOR MYE man TROR man kommer til å jobbe i løpet av et år. Har man ei fast stilling, uansett hvor stor eller lita den er, er det ikke noe problem – for da veit man jo hva man får i fast lønn..

Men når man er tilkalllingsvikar, veit man jo aldri fra måned til måned hvor mye jobb man får..og så skal man da begynne å estimere og gruble på tall.. oooh…det kan vise seg å være temmelig skjebnesvangert.
Saken er nemlig, at NAV skal jo selvfølgelig trekke noe av trygda, og sånn skal det være, for man kan ikke forvente full trygd & full jobb, liksom..
Pr. i dag har jeg lov å tjene 40 000 i året før jeg blir trukket noe.. og det er jo ingen ting – egentlig. Så, la meg prøve å forklare med enkle tall hva som skjer.
La oss si at jeg ønsker å få utbetalt 4000 kroner hver måned i lønn.. da må jeg oppgi bruttoen av de 4000 X 12 for å få det tallet NAV trenger for å trekke rett beløp av trygda..og dette bør gjøres i november/desember ÅRET FØR beløpet skal gjelde..og har man jobba det året før, så man får utbetalt feriepenger det aktuelle året man legger inn tallene for – ja da må de regnes inn i sluttsummen som oppgis – og dermed øker det beløpet NAV kan trekke..

Akkurat dette tilfelle (uten hensyn til evt. feriepenger) vil trekksummen utgjøre ca.1400 kr/mnd.
Fremdeles ikke noe problem.. jeg får utbetalt 4000 i lønn, og de trekker 1400 av trygda – og jeg sitter igjen med et overskudd på 2600 kroner.

Men SÅÅÅ skjønner du – dersom det skjer det som skjedde meg nå for et år siden, nemlig at arbeidsplassen ikke kunne gi meg så mye jobb som det jeg hadde oppgitt – vel, da starter problemene. For om jeg får så lite jobb en måned, at jeg får utbetalt..tjaaa..2000 kr i rein lønn.. eller at jeg blir så dårlig at kroppen ikke klarer de vaktene jeg hadde sett for meg, og får en måned uten lønn.. vel – NAV trekker sine 1400 kroner uansett.. fordi alt er basert på det årsbeløpet jeg måtte oppgi. Og det var nettopp det som skjedde meg.. jeg gikk plutselig en måned med flere tusen i minus – og neste måned var veldig usikker med tanke på hvor mye jobb jeg kunne få – og det gikk jo bare ikke.

Så hva gjør man da? Ja si det.. Det er jo mulig å gå inn å redusere årsbeløpet – men da må man også ha stålkontroll på nøyaktig hvor mye man har jobba før dette – og hvor mye mer man kan tillate seg å jobbe resten av året..

Og å vente med å opplyse hvor mye man kommer til å tjene, til det er gått f.eks 1/2 år – det er rett og slett idiotiskap, for NAV skal ha sin del uansett – og jo lenger ut på året man venter før man oppgir årssummen, jo større blir beløpet de trekker av trygda for å hente inn igjen det som de ikke har fått i de foregående månedene. Og får de inn for lite, blir det lagt trekk på trygda året etter..

Veit ikke om dere hang med helt hit – og skjønner hva jeg prøver å forklare.. men grovt sagt, så jobber ikke jeg, fordi jeg er drittlei av å hele tiden måtte gå å finregne på kroner og øre for å ikke overskride beløpet jeg må oppgi – og hele tiden gå med den frykten at jeg ikke får nok jobb til å gå i pluss..

Personlig må jeg bare få sagt at NAV kunne gjort dette på en helt annen måte. Når de veit at de trekker så og så mange % av det ekstra beløpet man tjener – kunne jeg godt tenkt meg et system der jeg måtte registrere hos dem den 1. i hver måned hvor mye jeg jobba foregående måned..og så kunne de trekke den prosenten sin hver måned ut fra hvor mye man faktisk har jobba.. tjente jeg 4000 en måned, trekk 1400… tjente jeg 2000 neste måned, trekk 700.. og tjente jeg 8000 en annen måned, trekk 2800.. Trenger jo ikke være verre enn det…eller? 🤔😳

8 kommentarer
    1. Så veldig enig med deg. Det er et håpløst system slik det er, og hvilket geni har sitti og funnet ut dette tro? 🤔😁
      Nei, de vil nok heller at folk går hjemme i stedet for å kunne komme seg litt ut, og ja følelsen av å ha en jobb. 🙄🙂
      Fint innlegg! ☺️God fredag! Klem ❤

    2. Huff! Jeg er enig. Det er vanskelig å finne ut av.

      Hadde jeg fått velge selv ville jeg ha valgt å jobbe, men når helsa svikter må man bare ta hensyn til det.

      Ønsker deg en kjempefin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Ja det er veldig vanskelig – for når systemet gjør at man risikerer å bli straffa for at man jobber litt når helsa tillater det – da er det noe riv, ruskende galt tenker jeg.. men dessverre fint lite man kan gjøre med det.
        Tusen takk for det, du – og en riktig fin kveld og god helg til deg og pusekattene også ❤ Klemz❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg