ADVENTSMORGEN – 3.desember

God første søndag i advent alle sammen. Nå er huset – eller rettere sagt leiligheta ferdig pynta både ute og inne, med både adventsstjerner og julenisser både her og der. (..mye “både” her, hehe) Tenker at jeg kommer innom en tur seinere med litt bilder, for nå er det adventsmorgen her på bloggen det gjelder.

Har du ikke fått med deg hva det er snakk om, er det da en adventskalender til dere med en blanding av tips til gjenbruk og oppskrifter, samt en uhøytidelig konkurranse. Vil du lese litt mer utfyllende om konseptet finner du det HER.

Jeg viser også min kalendergave her, men vil du heller se at jeg åpner den på TikTok finner du link til dagens adventskoz HER.

Da var det klart for

Luke 3

..som skjuler en oppskrift på sukkerfrie julekaker.

Dette er et testprosjekt fra min side. I oppskrifta skal det egentlig være vanlig hasselnøttkrem – altså med sukker. Jeg skulle egentlig bruke en sukkerfri variant av Diablo-merket, men de var utsolgt da jeg skulle kjøpe så jeg endte opp med Protinella i stedet. Noe som gir masse ekstra proteiner, nom-nom. Jeg hadde litt igjen av den sukkerfrie hasselnøttkremen hjemme, og brukte den til fyll i stedet.

Oppskrifta er veldig enkel: (25 stk)

200 g Protinella (er glass)

1 stort egg

160 g mel

Hasselnøttkrem til fyll.

Bland først egg og Protinella, og bland deretter inn mel. Kna til en glatt deig og lag passe store kuler som du trykker ned på midten så det blir ei grop. Jeg brukte bakenden på ei tresleiv.

Settes kaldt i en times tid, og steikes så på 180°c i 10 minutter.

Avkjøl litt og fyll med hasselnøttkrem.

Personlig syns jeg de ble gode, men må advare mot at de er selvfølgelig litt tam på smak siden de er sukkerfrie. Dessuten er det ganske mye fett i disse nøttekremene, men det er tross alt litt sunnere fett.

Juppziyeppz..daaa var det tid for min pakkekalender…

..og der skjulte det seg i dag en nydelig engel jeg kan henge på juletreet.

Og husk IKKE kommenter på Facebook hva jeg får i adventskalenderen. Da ødelegger du spenninga for de som ikke har vært innom og sett enda.

KONKURRANSEN

Det eneste du trenger å gjøre for å være med i konkurransen er å svare på ETT spørsmål hver dag frem til og med julaften. Svarene legger dere igjen her i kommentarfeltet (jeg blir IKKE å sjekke Facebook eller andre steder der jeg deler bloggen) og den som har levert flest rette svar frem til julaften får en liten ting i posten av meg på nyåret. Svarene blir ikke avslørt før da, og blir det flere som har like mange rette svar, blir det trekning.

Dagens spørsmål: Hva kalles vitenskapen om jordoverflatens landformer og deres opprinnelse?

Da gjenstår det bare å ønske dere alle sammen en riktig flottersfin og magisk 1.søndag i advent ❤️

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede

Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede

(Inger Hagerup)

18 kommentarer

Siste innlegg