VINNUFOSSEN

Under en av pausene mine for å nyte været i går, ble jeg sittende å studere kartet litt. Jeg hadde vel egentlig bestemt meg ganske tidlig for å kjøre Aursjøveien, fordi jeg hadde hørt at det skulle være så vakkert der. Men så – før jeg kom til Sunndalsøra, så jeg på kartet at det skulle være en foss oppi lia et eller annet sted..Vinnufossen..og dit ville ho Helene.

Som tenkt, så gjort – og etter å ha funnet rette parkeringa, heiv jeg litt kaffe & kjeks i en liten sekk og labba i vei.

I følge skiltet på parkeringsplassen skulle jeg følge Vinnustien som starta en knapp kilometer rett frem før stien begynte…og yeppz…der er merkinga.

Og der oppe er fossen.

Det skulle ta 20-30 minutter opp til utkikkspunktet, og sjøl om det var tidvis skikkelige “hjelp-leggene-mine-dør” partier, brukte jeg ca 20 minutter. Det var ikke så veldig mye å ta bildet av oppover akkurat..


..men desto mer når jeg kom til utkikkspunktet.

Etter fotograferinga skreiv jeg meg inn i manntallet (turboka i en postkasse) og så var det på tide å nyte det medbrakte.

Og like før jeg var på tur ned igjen, kom et eldre, utenlandsk par som så ut til å kose seg veldig på tusletur. Jeg spurte om de ville at jeg skulle ta et bilde av dem sammen foran fossen…noe de absolutt ville..og gamlefar hadde reint stjerner i øya da han stavra seg over steinene for å stille seg pent opp sammen med fruen.
Etterpå insisterte han på å ta et bilde av meg, noe jeg virkelig satte pris på for selfier er ikke bestandig det ultimate..så: TADAAA!

En absolutt nydelig tur som jeg anbefaler på det varmeste ❤️

Det gikk sti lenger enn til der jeg stoppa, men etter å ha googla det tur målet, så jeg at det var langt over en times gange igjen dit.. Og det gadd jeg ikke, for jeg hadde ikke tatt med meg mat – som jeg veit jeg er avhengig av på lengre turer.

Vél nede igjen, leste jeg litt om fossen..og den har visstnok en samlet fallhøyde på ca 860 meter, og er dermed Norges og Europas høyeste foss, og nummer seks på verdensbasis. Jeg fant også ut at det er planlagt sherpatrapp helt opp, som er meininga skal påbegynnes nå i sommer…så hvem vet, kanskje jeg kan ta bilder nedover fra toppen av fossen neste gang jeg er på disse kanter.

9 kommentarer

Siste innlegg