VILLMARKSVEIEN & JETTEGRYTENE

..de som leste innlegget mitt i går – her kommer del 2 av 3, om turen min fra søstersen på østlandet og hjem til nord..og fikk du det ikke med deg, kan du lese det HER om du vil =)

Når jeg avslutta i går, var jeg kommet frem til Villmarksveien, som går mellom Majavatn og Korgen. En utrulig nydelig, vill og vakker strekning – som jeg har kjørt et par ganger før – men aldri på begynnelsen av høsten.

Det var litt ut mot ettermiddagen da jeg begynte på den veien – og siden jeg visste at jeg hadde all verdens tid (tross alt..), kjørte jeg ikke så veldig langt før jeg stoppa for natta..og bare valsa rundt litt og kjente på hvor innmari godt det var å komme tilbake til nordnorsk natur – og snø i fjella (ja tenk – frk.Antivinter ble totalt fascinert av det magiske synet som åpenbarte seg rundt meg)

Sååå vakkert <3

Hadde ei fantastisk natt, med god temperatur – og endte opp med å ligge mer oppå soveposen så inni..og om mårran dekka jeg fullt frokostbord – og bare moillkosa meg før jeg surra videre..

Og surre er vel kanskje rette ordet..eller kanskje heller snegle seg avgårde. Det fine med den strekninga, er at den er ikke så veldig trafikkert – og særlig ikke på denne tida av året – så jeg hadde vel ei snittfart på 50 km/t..og ble kun tatt igjen av et par biler frem til jeg valgte å stoppe for å spise sein lunsj – ei halv evighet etter at jeg hadde starta 😉

Men før lunsjen, stoppa jeg for å ta litt bilder av et par flotte elver. Den første er Laupskardelva (og det veit jeg, fordi det sto et svært info-skilt rett ved..)

Den andre er jeg ikke fullt så sikker på..men det er i alle fall rett ved krysset hvor man kan velge å enten kjøre til Trofors – eller fortsette videre til Korgen….

Brua over elva..

Flott utsikt fra brua, både ene veien..

..og absolutt andre veien..hehe =)

Da jeg hadde snegla meg videre ei god stund, ble det altså tid for litt næring..Fant et utrulig nydelig sted ved et stort vann som heter Røssvatnet (i følge Googlemaps ;))
Kokte meg kaffe og kosa meg med maten min, jeg..

..og fikk jammen selskap..som jeg måtte spandere en liten syltetøy skvett på, da han nekta plent å forlate brødskiva mi som han hadde landet på, hehe =P

God og mett, og ellers lykkelig over å være i så fantastiske omgivelser, gikk ferden videre i sakte kino – og da jeg begynte å nærme meg Korgen, fant jeg ut at jeg måtte stoppe litt – og strekke på beina. Plages som sagt med høyrefoten min, som er ganske så hoven og jævlig..både fordi menisken er fucka opp – og fordi jeg i min iver av å prøve meg på svingdansing i begynnelsen av juli, klarte å vrikke hele skanken – og er enda ikke blitt god.. Meeeen..det var utenomsnakk..hoven fot eller ikke..naturen krevde sitt…eeeh..jah..altså..naturen krevde at jeg tok meg en liten gåtur..hehe..og (hadde heldigvis vett nok til å) bytta ut tøysko med joggesko, og traska meg oppover lia.. Yepp..der nede – ca midt på bildet – står Buster og venter trofast på ho mor =)

Etter hvert kom jeg til veiskiltet som viste vei til de såkalte Jettegrytene..hadde sett at det sto et oppslag om det nede ved veien – men hallo…det gadd jo ikke jeg å lese..da..men nå ble jeg så nysgjerrig, at jeg valgte å traske videre for å se om jeg fant disse grytene..

Var ganske variert terreng – men lett å gå, fordi det var godt opptråkka sti.

Traff liketil en potensiell fårikål-kandidat – men jeg trur den leste tankene mine, for den forsvant som et olja lyn når jeg kom for nært =D

Det var godt å få strekke på beina, da..og etter en bitteliten halvtime, kom jeg til grytene..eller gryta – for jeg fant bare ei – selv om det skulle være en helt haug rundt om kring der.

Det var satt opp ei oppslagstavle rett ved..

Som inneholdt informasjon om grytene..

..og ei turbok – som jeg selvfølgelig måtte skrible navnet mitt i 😉

Så var det på tide å forevige gryta til en av Jettene som hadde holdt hus der en gang i verden (SELVFØLGELIG fantes det jetter (kjemper)….. 😉

Meeen..det var jo selvfølgelig forbudt å gå for nært kanten, da..

Og klok av erfaring, fra jeg hang og dingla på utsiden av gjerdet ved Alta Canyon i fjor – vet jeg at det er ikke alle gjerder det er meninga man skal snike seg over..og absolutt ikke et lurt trekk å være så alt for tøff i trynet når man farter rundt aleine – så jeg nøyde meg med å holde meg på den rette sida av gjerde denne gangen – og ta et så godt bilde som mulig, likevel =)

En smuuuule djupt der, ja..

Siden det visselig skulle være flere jettegryter rundt om kring der, fant jeg ut at jeg skulle gå på leiting og se..og satte kursen nedover..mot elva. Hmmmm..det var ikke den smarteste ideen jeg har fått, med tanke på den jækla foten min. For duuuuh så bratt det var på enkelte partier der. Jeg tenkte selvfølgelig “pyttsan..jeg setter meg bare på baken og aker meg ned på de verste partiene”…og den tanken var jo god, i og for seg..det var bare det at da jeg endelig hadde kommet meg ned – skjønte jeg jo at det største problemet ble faktisk og komme seg opp igjen, uten å belaste foten for mye..LOL =D
Men det gikk nå det også – for opp kom jeg – men la oss si det sånn – jeg fant ikke ei eineste ei av de andre grytene, da all fokus gikk på å forhindre kroppen i å ta overbalanse og rulle som ei tom tønne nedover og havne i elva..selv om det var ei flottersfin elv som var der, da =P

Som sagt – opp kom jeg meg igjen..og faktisk helt ned til bilen også – uten annen “skade” enn det som var påført de stakkars sokkene mine..etter at de og skoene hadde fått inngående nærkontakt med ei søkkblaut myr..

Tja, da var det ikke stort annet å gjøre, enn å ta en solid rundvask av undersåttene,da – og få skifta til tørt – før jeg fyrte opp doningen igjen – og tilbakela den siste biten av den fantastiske Villmarksveien.

Og etter en lang dag – og ganske metta på inntrykk, kjørte jeg straka vegen opp på Saltfjellet, hvor jeg fant meg en flott plass å stille meg om natta.

Men deeeet – og resten av veien hjem, forteller jeg ikke om før i mårra..so stay tuned 😉

Ha ei riktig god, ny uke nå da, alle sammen =)

 

#tur #biltur #roadtrip #natur #nordnorge #villmarksveien #jettegryter #turistattraksjon #severdighet

4 kommentarer
    1. Fantastic items from you, man. I’ve be mindful your stuff prior to and you’re simply extremely fantastic.
      I really like what you have got right here, certainly like what you are stating and the best way wherein you are saying it.
      You’re making it entertaining and you still care for to keep it smart.
      I can’t wait to read far more from you. This is really a great website.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg