UNDERVANNSFOSS

Undervannsfoss? En foss under vann? Har du hørt om det?

Undervannsfoss på Mauritius. Foto: ukjent

Det hadde egentlig ikke jeg altså, før akkurat nå. Det vil si jeg har jo sett slike bilder som det oppfør her, men aldri tenkt over hva det var jeg så. Jeg liker jo å sitte og google alt mulig rart, og det var egentlig noe helt annet jeg satt og titta på da ordene Underwater Waterfall dukka opp.

Til å begynne med ble jeg temmelig målløs, for at vann skal kunne fosse nede under vannflata hørtes helt sjukt ut. Noe det da tydeligvis også er, for etter å ha googla og lest litt mer innså jeg at det er snakk om en optisk illusjon. Det er da ikke vann som fosser nedover – men sykt enkelt forklart – faktisk sand fra stranda som havet drar med seg og presser ned i dypet, og som skaper en illusjon av rennende vann. Uansett ser det fantastisk ut, og man får definitivt best utsikt over disse “fossefallene” fra lufta.

Det finnes bare noen få undervannsfosser i verden, bl.a en i Danmark. Men etter det jeg har lest meg til er den på Mauritius i det Indiske hav den absolutt mest spektakulære.

Beklager, kun engelsk tale på videoen, men vel verdt å se likevel.

Ha en riktig fin kveld videre alle sammen ❤️ Sov godt og drøm søtt når den tid kommer.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg