TTT & LOTR

Wohoooo si bærre æ!! Tenk at det er MULIG å være så sløv som det YourTruly er i dag. Her er det virkelig de 3 T’ene som gjelder.. TTT – Ting Tar Tid!! Ikke nok med at det kjennes ut som at jeg beveger meg i sirup, men skulle jaggu tru det var sirup blanda i blodsirkulasjonen også. Har faktisk ikke fått gjort noe som helst anna i dag enn å legge ut de forrige innleggene her og svart på noen kommentarer.. og så har jeg lest meg opp litt på bloggene jeg følger. Jeg har ikke kommentert på en eneste én…og trur ikke jeg kommer til å gjøre det i løpet av resten av dag heller – for til og med de små grå svømmer tydeligvis i den samme sirupen som har gjort sitt inntog i livet mitt akkurat nå. Så energien min blir å gå med til å pønske ut noe (U)fornuftig å legge ut her..

Som LOTR 😁

Jeg er da en ihuga fan av J.R.R Tolkiens “Ringenes herre” – Lord of the Rings – LOTR.

Og ja, jeg har vært fascinert av den fantasiverden leeenge.. Dette skreiv jeg på begynnelsen av 1990-tallet i den minnebok jeg har nevnt noen ganger før. Ikke helt identisk med den versjonen man finner når man googler verset, men yepp.. ODE til ringen(e)

For de som ikke veit det, så er LOTR et romanverk bestående av 6 bøker som ble utgitt i 1954/55, og var en oppfølger til Hobbiten (som opprinnelig var en barnebok)
LOTR-bøkene ble – etter det jeg har funnet ut på Google – oversatt til norsk rundt 20 år seinere, men at den mest “populære” utgivelsen kom 10 år etter der og da ble de 6 bøkene “samlet” til 3, som består av 2 bøker hver.. De bøkene har jeg ikke – men det er jo lov å håpe & ønske, hehe. Jeg har dessverre ikke fått lest de helt til fulle heller, men har til gjengjeld sett filmene så mange ganger at jeg har kommet ut av tellinga. Om jeg skal gjette – kanskje 20 ganger. Og i dag er jeg i gang igjen.. med de utvida versjonene jeg var så heldig å få her for noen måneder siden.

Tenker at de aller, aller fleste har vel om ikke sett, så i alle fall hørt om denne populære filmtriologien som består av Ringens brorskap (2001),To tårn (2002) og Atter en konge (2003).

Veldig mange av de jeg veit som har sett filmene, har liksom lagt sin elsk på Frodo, Sam og Aragorn..
Joda, bevares var det Frodo som fiksa biffen til syvende og sist – men hvor hadde han og resten av den verden deres vært uten all hjelpa han fikk utenom de som fulgte med som ringens brorskap?
Joda – Sam var i mitt hodet den som berga rævva på den godeste Frodo hele veien, og han hadde nok aldri nådd målet sitt uten kompisen sin som aldri ga han opp..
Men ellers tenker jeg at det var mange flere som var med på å bringe seieren i havn, som:
Bilbo, som faktisk ga Frodo “Sting” og “Mithril”, sverdet som lyste blått med Oker i nærheta, og metalltrøya/skjorta som var ugjennomtrengelig for sverd og spyd. Det berga kar´n, det..
Galadriel, the Lady of Light, som faktisk ga Frodo og de andre flere hjelpemidler de kunne ta med seg på veien? Som lyset han brukte når han møtte den gedigne edderkoppen? Og bokstavelig talt hjalp han på føttene igjen fra en annen “dimensjon” etter at han tryna og var på tur til å gi opp?
Faramir, som utrulig nok – enda han risikerte å bli henretta, klarte å gi slipp på ringen i stedet for å beholde den sjøl, og frigi Frodo, Sam og Gollum/Smeagol så de kom seg videre? Bare tenk på hvordan DET kunne endt..
Og ja, ikke minst Gollum.. Uten han på slutten, tenker jeg at da hadde i allefall Frodo  driti på draget og føkka opp verden deres..

Yeppz..film-review ala Helene, som hadde pause mellom først og andre film..og nå er klar for To tårn, hehe.

10 kommentarer
    1. Sett filmene noen ganger. Bøkene har jeg ikke lest, og heller ikke kjøpt. Kos deg med filmene, og ha en fin søndag.

    2. Næmmen næææh – du må jo lese BØKENE ! 😃. Jeg har en på norsk og en på engelsk, og vel lest er de begge 😉.

      Og du har så rett – Frodo hadde kommet sørgelig til kort uten Sam.

    3. Oj! Så fint du skriver.😊
      Spennende med både bøker og filmer. Jdg har sett filmene, men har ikke lest bøkene.
      Kos deg med filmsøndag!🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg