SJØVEPS

Chironex fleckeri – eller sjøveps – er en av 51 kjente arter av såkalte boksmaneter,  giften er blant de mest dødelige i verden.

Kroppen kan bli like stor som en basketball, og ha tentakler som blir opptil tre meter lange, og alle er dekket av tusenvis av giftnåler. Ved kontakt skyter disse ut små giftpiler som hver enkelt sørger for å pumpe gift inn i offeret

Den hurtigvirkende giften forårsaker alvorlig smerter, betennelse og hjerteinfarkt..og om det infiserte området er stort nok – døden i løpet av kort tid. Stikket til en sjøveps kan nemlig drepe en person på så lite som 3 minutter – og én manet har gift nok til å drepe 60 voksne mennesker.

Ifølge tilgjengelige rapporter dør det 40 mennesker hvert år etter å ha blitt stukket av sjøveps – MEN – det er dessverre enorme mørketall, da det bare på Filippinene anslås at rundt 500 mennesker dør av de giftige stikkene hvert år.

Pr i dag er maneten hovedsakelig utbredt i Australia og sørøstlige Asia, men etter hvert som havet varmes opp, vil også rekkevidden og antallet maneter øke..

Jeg lærte første gang om Chironex fleckeri – sjøveps – for i alle fall 25 år siden…og sjøl om de er livsfarlige og jeg håper aldri jeg kommer i ubeskyttet nærkontakt med de, syns jeg de er dritkule – og kunne godt tenke meg å se en “live” – under kontrollerte forhold.. (les: sjøveps + Helene i totalt heldekkende, ugjennomtrengelig dykkerdrakt = once in a lifetime memory 💕)

 

 

7 kommentarer

Siste innlegg