REDDA JEG DEN HUMLA?

God mårra godtfolk. I dag er det skikkelig grått og regntungt ute, så nå er jeg dobbelt så glad for at jeg fikk meg den fantastiske rundturen i fjellheimen i går.
Jeg sitter jo mye ute i kozekroken min når jeg er hjemme, og her om dagen da jeg hadde plukka litt løvetann for å ha på bordet oppdaga jeg plutselig en liten humle-baby som satt musestille på bordplata. Nå var det ikke egentlig en liten baby da, men heller en liten arbeider. Men jeg valgte å kalle den baby fordi den var så liten og søt.

I allefall så var den ekstremt treig og sløv, men sjøl om jeg veit at humler ikke lever så innmari lenge – fra 2 til 6 uker, tenkte jeg at denna kanskje bare rett og slett var sliten og tappa for energi. Jeg har lært at når de er så slitne at de ikke klarer å fly videre kan man gi de en energi”boost” i form av sukkervann eller bananskall.. så jeg rasa inn og henta litt av det sistnevnte og hjalp stakkarn bort til skallet.

Det tok ikke lange stunda før den begynte å snoke seg frem på godsakene, så da lot jeg den være i fred. Det var den dagen jeg dro for å hjelpe go´venninna i hagen, og da jeg kom tilbake derifra var nå humla borte vekk.

Så jeg lurer – redda jeg den humla? Jeg velger å tro det i alle fall.

Ha en riktig nydeligvakker dag nå da, alle dåkker flotte folkan der ute ❤️ Og redd ei humle om du kan.

4 kommentarer
    1. Godt jobba. Fortsett dine gode gjerninger med slitne innsekter. Husk på at de står for 1/3 av verdens matvareproduksjon med sin utrettelige hobb med polinering. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg