RALLARKIRKEGÅRDEN & litt til.

I de to forrige innleggene mine “En tur – flere deler..Tornehamns kirke” og “Gamle tufter & vakker utsikt” har jeg fortalt om både kapeller og gamle tufter.. og nå tenker jeg å rett og slett fortelle bittelitt om en kirkegård. Nemlig rallarkirkegården i Tornehamn.

For etter at vi hadde vært på det flotte utsiktspunktet jeg nevnte i forrige innlegg, var det ikke lange biten opp til den veldig spesielle kirkegården. Og jeg sier spesiell både fordi den – som dere kanskje ser på bildet er fylt med graver til og med i oppoverbakke, men også med tanke på historien bak og alle de enorme, hvite trekorsene som er satt opp til ære for nettopp de som levde og bodde der under byggingen av jernbanen. Ei av de mest kjente personene, som faktisk er blitt en legende er “Svarta Bjørn“. Eller Anna(Anne) Rebekka Hofstad som hun het. Klikk på linken om du vil lese mer om henne.

Hun har til og med fått et egen minnesmerke.

Noen andre som også har fått en egen stein er Axel & Magda Granholm.

Jeg måtte google litt, og her er det jeg fant ut: “Sivilingeniør, rallarhøvding, generaldirektør, professor”

“Axel Granholm var sivilingeniør og ansvarlig for å bygge Ofotbanen fra Kiruna til Narvik (Victoriahavn). Senere administrerte han byggingen av den svenske “Innlandsbanen”. i 1915 ble han generaldirektør for Sveriges Jernveger (SJ) – i tillegg også professor ved den tekniske høgskolen i Stockholm. Axel – også nevnt med hedersnavnet “overrallaren” – ble en legende i svensk næringsliv. Han og Magda er begravd på rallarkirkegården i Tornehamn i Bjørkliden der bl.a. også “Svarta Bjørn” ligger.”

Det er selvfølgelig mye, mye mer jeg kunne valgt å skrive om her – men jeg velger som vanlig å holde en litt kort, “rein” stil fordi det finnes jo haugevis med info på nettet for de som finner detta så interessant at de vil vite mer.

Etter at vi var ferdig med å tusle rundt på kirkegården var det blitt temmelig langt på ettermiddagskvelden, men likevel tok vi oss en koselig trøtur opp for å titte på togskinnene – men etter hvert følte jeg meg temmelig overkjørt av toget…

…så da tusla vi oss ned til der vi skulle campe og fikk satt opp teltet og plukka litt blomster, og så kooosa vi oss utover i natta med god mat & drikke, bål og vakker solnedgang.

Juppziyeppz & takk for en perfekt dag si bærre æ ❤️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg