OMSORGSSVIKT – FØR OG NÅ..

Når du tenker på ordet “omsorgssvikt”, hva tenker DU da???

Bildet er lånt fra nettet.

Det er mye rart som trigger tankegangen min, altså.. og her for ei lita uka sida mens jeg og venninna var på tur, så hun et lite innlegg på fjæsboka som jeg veit har sirkulert rundt tidligere.. Sånn derre innlegg som er skrevet på en morsom måte, men som likevel har toner av alvor.. Har som sagt sett akkurat det her mange ganger før, men denne gangen fikk jeg idéen til dette innlegget..nemlig hvor LITE som egentlig skal til i dag, før folk hyler opp om omsorgssvikt..

Her er det som var lagt ut:

Æ meine..tenk dåkker om!!

Selvfølgelig har mye av dette ingen ting med noe som helst å gjøre, da det å f.eks spole kassettbånd opp med blyant i dag, heller ville kommet under kategorien “helligbrøde” i mitt hode, da de gode, gamle kassettene nærmest er utrydda.. eller om butikkan stenger tidlig er det vel heller de voksne som sliter, tenker jeg..

Men seriøst, poenget mitt her er at mange av oss har garantert opplevd det meste av dette, pluss mye, mye mer. Sjøl er jeg født på slutten av 1960-tallet, og da jeg vokste opp hadde faktisk de fleste foreldrene IKKE TID til å løpe rundt og dikke-darre med ungene.
Etter frokost ble man sendt på dør ut for å leke, gjerne hele dagen.. og ble man sulten var det bare å rave inn til ho mor og få ei brødskive klaska i en skitten neve, før det bar ut igjen..
Man ble lært sunt bondevett.. man fikk lære å være sjølstendige..man lærte å respektere både folk, dyr og naturkreftene..og når vi ble eldre, måtte vi pent ta del i diverse gjøremål..og ingen kom å fortalte at det var omsorgssvikt – og jeg meiner det ble da jaggu folk av oss også..
Selvfølgelig skjedde det dritt på den tida også – og jeg skal være den første til å rekke opp hånda og innrømme at det var langt fra bare gode tilstander i heimen min. Men det var på grunn av en alkoholisert far som banka gørra ut av mora mi, det….og DET burde det vært tatt tak i, både for hennes del og oss unga.. men IKKE hvor vidt vi hadde hull i strømpebuksa, grus i sandkassa eller skitt under neglene når vi skulle spiser.. Skjønner dere hvor jeg vil hen?

For nå er det jo så vidt enkelte foreldre tør å la avkommet leke aleina i hagen hjemme, av frykt for å bli rapportert til barnevernet av en surmaga bedreviter dersom ungen skulle slumpe til å dette og slå seg og (naturlig nok) begynne å hyle som en stukken gris.. (beklager om dere føler at jeg setter ting i bås nå, men jeg veit at det har skjedd, og dermed tar jeg det med her..)
Det er så jækla mye regler for hvordan enkelte mener man skal oppdra ungene sine, at det virker som om folk knapt nok kan be ungene rydde rommet sitt eller si “FY!!”,  før avkommet har lov til å hyle opp om mishandling og at de føler seg støtt..
Og dessverre har det vist seg at mange steder der det VIRKELIG hadde vært greit at foreldrene ble sjekka opp, der bommes det grovt, fordi de ungene ser som regel “perfekt” ut fra utsida, men er for kua mentalt til å tørre å gi beskjed om hvordan de virkelig har det..

Herrefredogfader, da.. Det er definitivt STOR forskjell på omsorgssvikt før og nå, ja..  og gjett om jeg er glad for at jeg tilhører de såkalte gamledager – og at jeg er ferdig med å oppdra MIN unge..
Og bare for å ha det sagt – den kar´n hadde strenge grenser for hva som var ok eller ikke fra både meg og faren, men han fikk også lov å utfolde seg, bli møkkete, lære å bruke kniv.. alt det vi som foreldre hadde fått lov til da vi vokste opp – og ingen må komme å påstå at han har tatt skade av det. Tvert imot – som han sjøl sier, så er han enormt takknemlig for den oppdragelsen han fikk.. så da tenker jeg at jeg er glad vi bedreiv “omsorgssvikt”.. 😉

12 kommentarer
    1. SAMTLIGE ting i det kjedebrevet gjorde jeg som barn, klatret i de høyeste trær, lekte i elva, håndterte både øks og kniv, bygde hytta og lagde seljefløyter. Det du skriver om er helt seriøst. Men det er store forskjeller i samfunnet på dette. Til eksempel kjenner jeg noen i Harstad som fikk barnevernet på døren fordi dem var observert kjørende med ettåringen i baksetet etter klokken 20:00. Dette ble gjort fordi dem slet med å få barnet til å sove, og denne guttungen har det med å sovne raskt under en biltur. Skittent, men velfungerende triks, hehe.. men nå er det blitt slik at da kommer barnevernet. En ting med barnevernet i Norge er at de da ser ut folk og finner ut hvordan ressurser barneforeldre har. Har man dårlig økonomi, lite nettverk etc så kan du banne på en framtid med barnevernet etter deg for å ta barna dine. Har du et sterkt nettverk er velstående, så kan barna dine gå på LSD som tiåringer uten at barnevernet reagerer. Det er én forskjell her til lands. En annen er personer med innvandrerbakgrunn. Her jeg bor kan barn tuktes, etterlates for seg selv, være ute midnatt uten at det har betydning. «De har en annen kultur enn oss». Naboblokka vår som brant for et par måneder siden eller whatever, hvor 120 leiligheter nå står tomme, 326 husløse.. den brannen ble startet i en leilighet hvor det bodde to voksne med 7 barn.. trenger vel ikke si mer. Annet enn at jeg håper ned hele mitt hjerte at de aldri for tilgang på kniv eller øks som vi gjorde som barn, for de bruker dem ikke til å bygge hytte eller lage seljefløyter akkurat.

      1. Ikke sant.. og stort sett alle jeg kjenner (i alle fall rundt min egen alder +/-) har gjort det meste av dette, uten at det har vært et problem.
        Og å la ungen sove i bilen, det gjorde da jaggu vi også – nettopp fordi han sovna mye kjappere da.. Djiiizess altså, det slo meg faktisk aldri et sekund da, at noen kunne finne på å sende barnevernet etter oss.. Fy faen..med spesielt x´en sin fortid hadde vi nok vært barnløse jævlig kjapt..
        Veit jo at det dessverre er enormt store forskjeller her, og det ser ut til at det blir bare verre og verre.. og uansett hva forståsegpåere måtte mene, så er jeg heilt enig i at man stiller mye sterkere om man har økonomi og nettverk på plass..eller har en annen kultur man kan støtte seg på..
        Og ja..at enkelte individer aldri bør få tak i skarpe gjenstander, er jeg jaggu enig..

    2. Veldig bra innlegg, og jeg har ofte lyst til å skrive om det selv, men som bestemor er det ikke like enkelt å gjøre det 😉

      Jeg ble jo født på førsten av 60 tallet, og joda, det hendte at mamma var med ut, men det var heller sjelden. Hun hadde jo hus og hjem å ta seg av. Men hun holdt alltid styr på hvor vi var, og hva vi gjorde. Vi var på tur i skogen alene, og jeg elsket å holde på alene. Nå er det litt for mye dulling og dalling til tider etter mitt syn. Noen trenger ekstra tilsyn, men de fleste er som unger flest. Og mine tok ikke skade av å holde på ute alene.
      Jeg var dagmamma en periode for to jenter, men når de fikk vite at de var ute alene sammen med mine og lekte uten at jeg var der, og at jeg til og med sa nei til dem når de gjorde noe de ikke skulle, ja, da fikk jeg ikke passe dem lenger.
      Så ja, vi er forskjellige. 😉

    3. Jeg stusser over sånne “innlegg”. Jeg er født på begynnelsen av 70 tallet. Jeg har sikkert gjort det meste som står der jeg også. Jeg fikk 4 barn på 90 tallet, de fikk også lov til å gjøre det meste. Jeg var streng på redningsvest og sykkelhjelm. Men når de ble større så hang hjelmen på styret 🤣. De ble godt oppdratt. De var høffelig og takknemlig. Hos oss var jeg den “strenge”. Sikkert like greit når faren var en del på fiske. Nå har jeg to barnebarn, eldste opofører seg veldig bra så lenge mora ikke er til stede. Kjenner igjen den 🤣. Men jeg hadde/har “mamma blikket”. De ga seg fort. Selv om barnebarn garantert kommer til å bli behandlet på en annen måte enn unga, så godtar jeg ikke hva som helst. Da er det klart nei og blikket. Det går ikke an at vi skal få flere generasjoner med bommuls barn som ikke blir oppdratt og får lov til å utforske ting. Ingen har dødd av skrubbsår, eller en brekt arm. Så jeg håper virkelig at ungan i dag får lov til å oppleve å ikke få puter sydd under arma.

      1. Tenker også det, at unger må nå vel ha bedre av å få lov å utforske verden og bryne seg på ting..så jeg holder helt med deg i det, at vi trenger ikke flere generasjoner bomullsbarn.
        Og jeg tenker også at det er sånn de faktisk lærer og dermed veit hvor grensene går, og respekterer et “nei” når de får det.. 😊

    4. Bra innlegg 🙂 Samfunnet beveger seg i svigninger og det er rart at det ikke går an å kjøre litt midt på istedet for i ytterkantene synes jeg 🙂 Jeg er født i 1970 og føler jeg har fått så mye og lært så mye av å tilhøre den generasjonen 🙂 Stor god klæm <3

    5. Jeg er så inderlig enig med deg, Helene! Den nye trenden er jo nesten at det bør forekomme litt omsorgssvikt – og en må være litt krenka….! Jeg er glad jeg vokste opp med møkk under neglene, hengende oppned i et tre eller fresende rundt i skauen – o m g så gøy alt var! Mest mulig ute – finne på masse rart – ikke ønske seg å komme inn lissom! Mine unger blei oppdratt som meg, men slet med at færre og færre var ute og lekte og at mange andre hadde andre (eller ingen) regler…. hmmmm – verden er rar….!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg