NÅR STILLHETA BRÅKER FOR MYE

Har du noen gang lytta til stillheta? Da veit du at den høres veldig forskjellig ut alt etter tid, sted og humør.

Bildet er henta fra arkivet mitt og er fra tidligere i vinter.

Stillheta ved havet er helt annerledes enn stillheta på fjellet. Stillheta en varm sommerdag er annerledes enn en kald vinterdag. Og er man veldig sliten og trenger ro, oppfattes stillheta vanligvis annerledes enn når man har vært “avstengt” fra omverdenen ei stund. Likeledes er stillheta om morgenen så utrulig annerledes enn om kvelden. I alle fall føler jeg det sånn her jeg er nå.

Når jeg står opp om mårran syns jeg det er SÅ himla koselig å bare sitte på verandaen og nyte stillheta med en kopp mårrakaffe, mens verden sakte våkner til liv rundt meg. Jeg ser jo ikke noe fysisk bevis på akkurat det da, for her er ikke en eneste nabo innafor synsfeltet. Faktisk er det nesten en kilometer til nærmeste bebodde hus, og jeg kan (nesten) telle på ei hånd de bilene som kjører forbi i løpet av en dag. Men likevel, jeg veit at verden rundt meg våkner opp og det er ei god stillhet å lytte til.

Så kommer ettermiddagen med varsko om at dagen definitivt er i endring, men fremdeles er stillheta behagelig. Men til slutt sniker kvelden seg på, og sakte men sikkert forandrer stillheta seg. Den gode stillheta som bærer bud om at verden er i full vigør der ute, blir gradvis bytta ut med ei mer dump stillhet. Som bomull har lagt seg over hele verden. Ei sånn stillhet som jo mer man lytter til den, jo mer høylytt blir den. Ei sånn stillhet som gjør at om jeg vil ha ro og fred om kvelden må jeg faktisk slå på menneskeskapt lyd. Hvis ikke, drønner og pulserer stillheta i ørene mine på en ekstremt ubehagelig måte. Og jeg tenker: Er det å vente at jeg ikke får sove om natta når stillheta bråker så mye?

 

9 kommentarer
    1. Veldig fint skrevet og beskrevet. Heretter skal jeg lytte til forskjellen på stillhet til ulike tider og på ulike steder 🙂

    2. Du beskriver det så fint, og det er sånn det er.
      Jeg har alltid vært veldig fascinert over forskjellen på stillheten, og til og med forskjellen på hjemmefølelsen. Stua kan føles forskjellig fra en sinnstilstand til en annen. Og som du beskriver, så kan det som føles godt på et tidspunkt, føles stikk motsatt en annen gang. Og det på en og samme dag 🙂 God klem ❤️

    3. Stillhet er veldig forskjellig, ja! De fleste ganger god, syns jeg…. men innimellom er det ikke ok…! Det er da jeg må ut – og gå eller kjøre….! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg