NÅR FJELLET KALLER

Som jeg nevnte i innlegget mitt i mårres, er det godt vær igjen her i nord. Og når det er godt vær, begynner fjellet å lokke…og når fjellet kaller, prøver jeg virkelig å høre etter. Derfor pakka jeg sekken og satte kursen mot nabokommunen og Toskevassfjellet.

Jeg har vært oppe der mange ganger før, og til og med skrevet om i alle fall en av turene tidligere. Har du lyst, kan du lese om akkurat den turen HER.

I alle fall, turen til Toskevassfjellet starter langs en grusvei, og sånn ca 1,5 kilometer oppover den skal man ta av til høyre og inn på en skogssti. Traff på noen..eeeh…skogens voktere akkurat da jeg starta på stien.

Siden toppen er med på 10-på-topp i år, er det godt merka hele veien.

Det var vaaaarmt, hehe.

Løypa går gjennom variert og til tider ganske lettgått terreng.

Yeppz, ligger fremdeles snø temmelig langt nede på nordvendte plasser.

Etter hvert begynte jeg å nærme meg toppen, og da tok jeg en bitteliten avstikker for å knipse et bilde.  Herifa kan jeg nemlig se huset til brorsan helt til venstre.

Og etter hvert er det god utsikt mot det store Ramskardvatnet. For de som husker innlegget mitt “Et døgn i Haillbua“for noen år siden, så ligger da gammen jeg sov i ved det vatnet. Men da gikk jeg opp et helt annet sted og kom til gammen fra andre sida av vatnet.

Nesten på toppen – og her ligger et koselig, bittelite navnløst vann.

Vel oppe kjente jeg på skrotten at det var på tide å få i seg litt næring..og peanøttsmør & jordbærsyltetøy er sykt digg. Og selvfølgelig kaffe.

God og mett og ekstremt fornøyd, var det på tide å forevige utsikten igjen – til ære for dere.

Det var en fantastisk dag der oppe på fjellet. Jeg hadde null lyst til å dra hjem igjen, og trur jeg satt der opp og bare kosa meg i alle fall i 3 timer før jeg tusla meg ned igjen og satte nesen hjemover. Men først stakk jeg innom brorsan og bomma meg en skvett nykokt kaffe.. sånn for å hale ut tida, hehe.

Vil du se videoer fra turen, ligger det et par stykker ute på TikTok. De ser du HER og HER.

4 kommentarer
    1. O lykke – for en herlig tur altså! Nå er jeg sååå klar for sommerferie-tur – og det blir minst et par fjelloverganger ja – og det blir tur! Gleeeeder meg! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg