TOSKEVASSFJELLET (501 moh)

Hey & hoppsann, der ute =) Hvis du fikk med deg det forrige innlegget mitt, lovde jeg jo at jeg skulle fortelle om turen min opp til Toskevassfjellet på søndag. Fikk du IKKE med deg det innlegget – og ikke gidder å “gå tilbake i tid” for å lese det, så er det da fortsettelsen på en tur det jeg hadde gått opp til et litt mindre fjell som heter Varden i nabokommunen min, Kvæfjord.

Såååå altså..etter å ha pausa litt, med en nydelig utsikt – bestemte jeg med da for å prøve å komme meg opp til Toskevassfjellet. Jeg har jo vært oppe der et par – tre ganger før, men har gått opp fra et annet sted – men i følge Guruen (boka mi), skulle det være mulig å komme opp dit fra Varden også – men på litt dårligere merka sti.
SELVFØLGELIG hadde jeg ikke tatt med meg bokji – så jeg måtte bare gjette meg til hvor det ble best å gå..og fant ut at fjellet ligger jo rett bak der, som er Ramnskardheia..

.. derfor valgte jeg å gå en litt utydelig sti som leda mot venstre – altså videre i fra den retninga jeg var kommet fra..og som viste seg å være stikk motsatt av hva Guruen hadde foreslått. Yeppz, jeg skulle tydeligvis gått mot den derre plast-pinne-tinge-tangen som hang å dingla i et tre lenger bort, og som jeg i forrige innlegg ba dere om å snu ved, for å komme til Varden.

Meeeen pyttsann..jeg var ved godt mot, og til å begynne med så det veldig bra ut, for det var noe som kunne ligne på gamle meringer et par plasser.

I ettertid har jeg tenkt at det antagelig var gamle meringer for orienteringsløp, men skitt au – det var nå en for for sti – hist & her og stykkevis & delt, og selv om jeg endte opp med å gå nedover igjen i høydemeter for så å gå rundt heia og så opp igjen..

..så skulle du sett på makan – til slutt havna jeg på den stien jeg vanligvis har brukt – og da var det straka vegen øppøver.

Jeg hadde egentlig tenkt å ta meg god tid og bare tusle, fordi det er det jeg liker aller best..men den der fansen (les:svartfluen) var altså noe så grønnjæklig innpåslitne. Ikke nok med at de som hang ved meg opp til Varden, fulgte med på veien – men de tilkalte jo antagelig absolutt alt av svartfluer og klegg som eksisterte i mils omkrets..og jeg sverger (sorry mamsen, æ veit d e stygt å sverge – fysj!) at hver gang jeg prøvde å stoppe for å ta et bilde, tok det nøyaktig 3 sekunder før armene mine var svarte av fluer, og flere av de prøvde seg på samtlige åpninger man har over skuldernivå – og et par ganger endte jeg opp med å få inn litt ekstra proteiner jeg godt kunne vært foruten, hehe 😁 Og i tillegg ble det en masse svarte flekker og skygger på nesten alle bildene..så yepp..jeg gikk – og jeg gikk – bråstoppa og holdt pusten i 10 sekund mens jeg knipsa i villa, og trava så videre som en anna gærning oppover bakkan med en svart tordensky-wannabe over hauet.

Men her er i alle fall de få bildene som ble flue-fri 😉

Der nede vises litt av det eine av Ramnskardvatnan, der jeg i vinter var et døgn i Haillbua (for de som husker det)

YEEEEEY…æ begynne å nærme mæ favoritt-terreng..

Toppen i sikte..midt i bildet..

Fascinerende 😍

Jada…nærmere deg min…eeeh…gløm det 🙈

Trakk pusten godt og hadde et litt lengre stopp her..ved et bittelite vann jeg ikke fant noe navn på..

..like under toppen.

Yeppz, der var både æ og fansen oppe 😉

Vél oppe på toppen, var det heldigvis litt vind – så jeg fikk vrengt av meg på føttene for å lufte tærne, satt skoene på tørk i solsteiken (jada – denna tøtta klare å trø sæ våt uansett kor ho er..) snudd t-skjorta med fronten bakover så jeg fikk tørt på ryggen, og så fant jeg meg en trivelig plass i sol & vind for å innta litt lunsj..

God og mett – og med en ganske så redusert tordensky over hauet, rusla jeg litt rundt og tok litt bilder.

Ikkje bærre er dæm steike god – men dæm er jo steike nusselig også 😍

Og når skoene var tørka, skifta jeg til tørre sokker og rusla meg i rolig tempo nedover. Av en eller anna merkelig grunn, var det lettere å ha fansen hengende etter seg nedover i forhold til oppover…hmmm…så jeg tok meg god tid, og i stedet for å gå tilbake til Varden, valgte jeg å gå ned til der jeg vanligvis har gått opp..(sånn ca..)

Fikk til og med knipsa et par bilder, før jeg var nede på hovedveien, som jeg da fulgte tilbake til der jeg hadde parkert.

..vi har nu dårlige veia i nord – men nei, detta er ikkje hovedveien 😉😂

 

 

1 kommentar
    1. en nydelig dag fikk du i fjellet ,men fansen din hørtes travel ut ,jeg sprayer meg med eteriske oljer ,outdoorblend og den holder alt av flygende vesen langt unna og oljene dufter i tillegg godt :=) men det må bestillast på nett ,er min datter som bestiller til meg :=)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg