MUSIKALSK VEI

Jada, ble en liten tur innom i kveld også. Har egentlig ikke fått gjort noe særlig fornuftig sia forrige innlegg…bare kosa meg i eget selskap og tenkt rare tanker. Og en av de tingene jeg har tenkt på, er noe jeg lærte av eldste tantepia mi her tidligere i uka – nemlig at det finnes en musikalsk vei i Ungarn.

Ved nærmere undersøkelse finnes det vistnok musikalske veier i Danmark, Japan, Sør-Korea, USA, Kina, Iran, Taiwan og Indonesia også..og har tidligere vært å finne i Frankrike og Nederland også.

Ser du nå like mye ut som et spørsmålstegn som jeg gjorde da jeg fikk høre om det, kan jeg informere deg om at det er da en vei, eller en del av en vei, som når den kjøres over forårsaker en vibrasjon og “rumling” som høres både i bilen og i området rundt, i form av en musikalsk melodi.

Veldig enkelt forklart er det rett og slett riller som er laget i eller på veien..enten over hele eller deler av den..

..og de forskjellige tonene blir laget ved å variere avstanden mellom rillene i eller på veien.

Kult, eller?

Skulle legge inn en YouTube-video her på sida, men noe gikk galt…så jeg håper linkene under virker..

Music Road 1

Music Road 2

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg