..men..

Det er jo mye rart som foregår i hauet mitt – det kan vi vel være enige om. Og jeg liker å sitte og filosofere over ting og tang..som bruken av ordet MEN.

Jeg har nemlig fått høre (og lest) at om man bruker ordet “men” som et skille i ei setning, har det ingen betydning hvor positiv den første delen er – det er kun det som kommer etter “men’et” som betyr noe. Vel, mulig det.. for selvfølgelig, om noen sier til meg: “du har gjort en god jobb, MEN hadde du gjort det eller det i stedet så har resultatet blitt enda bedre” ja da sier det seg sjøl at det er stor sjanse for at jeg ikke ville følt at rosen som kom først hadde noen betydning. Konstruktiv kritikk er selvfølgelig utrulig viktig til tider. MEN – bør vi ikke kanskje prøve å være litt obs på i hvilken situasjon vi bruker det ordet? Kanskje jeg akkurat den gangen følte at jeg hadde gjort mitt ytterste, og at jeg hadde gjort så god jobb som overhodet mulig basert på de forutsetningene jeg hadde for å klare den oppgaven.. Da svir det veldig å få høre et “men” som forteller at jeg egentlig ikke gjorde så god jobb likevel.

Jeg tror jo ikke at folk sier sånn for å være ekle, men det hjelper jo lite for de som får høre et sånt “men”. Derfor tenker jeg at hva om man prøver å vri setninga og heller si: “Du kunne selvfølgelig gjort det eller det, MEN jeg syns du gjorde en veldig god jobb.”

Veit ikke om det er bare meg, men det gir ei litt anna betydning… eller?

Ha en flottersfin ettermiddag alle sammen ❤️

La nå som vanlig ut en TikTok i mårres, og den finner du HER.

11 kommentarer
    1. Men er et ord som er blitt tatt inn i hersketeknikkens verden. Folk bruker ordet hele tiden fordi det binder setninger og er med på å forklare. Har hørt ofte «jeg er ikke rasist, men», «jeg har ingenting imot homofile, men». Idet noen har noe å tilføye så prøver ofte den annen part seg på hersketeknikker, og første halvdel der en si at en ikke er rasist, eller ikke har noe imot homofile har opphørt å eksistere. Plutselig er en både rasist og homofob, uten at en er det. «Jeg er ikke rasist, men jeg har problemer med diverse ukulturer fra andre land». «Jeg har ingenting imot homofile, men homosex er uaktuelt for meg». Hvorfor skal det være å lytte i sin helhet hva folk faktisk sier? 🤔

    2. Redigert:

      Men er et ord som er blitt tatt inn i hersketeknikkens verden. Folk bruker ordet hele tiden fordi det binder setninger og er med på å forklare. Har hørt ofte «jeg er ikke rasist, men», «jeg har ingenting imot homofile, men». Idet noen har noe å tilføye så prøver ofte den annen part seg på hersketeknikker, og første halvdel der en sier at en ikke er rasist, eller ikke har noe imot homofile har opphørt å eksistere. Plutselig er en både rasist og homofob, uten at en er det. «Jeg er ikke rasist, men jeg har problemer med diverse ukulturer fra andre land». «Jeg har ingenting imot homofile, men homosex er uaktuelt for meg». Hvorfor skal det være å lytte i sin helhet hva folk faktisk sier være så vanskelig? 🤔

    3. Du har helt rett.
      Når man snakker til andre må man være bevisst bruken av ordet men.
      Selv om det ikke er ment å kritisere, vil det man sier etter men fort bli oppfattet som kritikk.
      Godt å bli minnet på.🤗👍🏻

    4. det er ikke alltid hyggelig når det ordet “men” kommer slepende inn mot slutten av en setning… hva kommer nå liksom?? Ofte noe negativt… men kan jo også være positivt da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg