LØRDAG MED MEINING

Som jeg nevnte på slutten av gårsdagens innlegg, var jeg på tur ut døra for å dra hjem til øya en tur sammen med broren min og sønnen hans. De bor begge to i nabokommunen her, så jeg kjørte bort til brorsan og parkerte kjerra, og så kom sønnen hans å plukka oss opp der.

Personlig syns jeg vi hadde en fantastisk flott dag – og vi var til og med skitheildig med været (jada, nordlænningen stakk hauet frem der 😉)

Første stopp hadde vi etter en times tid – i Bjerkvik – der det ble påfyll av energi – både for bilen og oss…for snille tanteglunten spanderte bolla ❤️

..og mens vi sto der å kosa oss, måtte jeg prøve å “fange” en fyr som hang og dingla oppi godværet.

Neste stopp hadde vi en times etter det igjen, på Sjøvegan.

Måtte innom butikken der for å kjøpe litt flere gravlys som skulle plasseres ut på begge kirkegårdene vi har på øya..og så ble det en liten puste-frisk-luft (les: røykepause for brorsan)..

..før vi surra videre den siste, gode timen til øya og huset vårt.

Dessverre har vi måttet stenge av strømmen der, så det var jo for kaldt til at vi ble værende der lengre enn høgst nødvendig, så etter at vi hadde fått forsikra oss om at alt var som det skulle, fylt frostvæske i toalett og sluker, og sørga for at noen lufteventiler var åpen, surra vi oss tilbake igjen.
Første stopp etter det, ble kirkegården på Engenes, der morsan ligger. Der er også øyas flotte kirke..

..så hadde vi et stopp på kirkegården som ligger på Ånstad – og besøkte vi gravene til ene bestefaren til nevøen min, faren min og to av besteforeldrene mine (foreldrene til farsan)
Mora mi er opprinnelig fra østlandet – så all hennes slekt ligger der nede..

Men i alle fall..etter kirkegårdsvandringa, satte vi kursen vekk fra øya igjen – og hadde siste stopp i Bjerkvik (igjen), der vi kosa oss med Bjerkviking – en lokal hamburger-variant med sprøstekt løk, som er superpopulær..og veeeeldig god 😍

Deretter var det straka vegen hjem – først til brorsan, så jeg fikk henta bilen – og så var det home, sweet home for meg..mettet på inntrykk, etter – for mæ – en lørdag med skikkelig meining i 😊

Dessverre hadde noen stykker her på bygget fått det for seg at de skulle ha fest, og det ble spilt musikk som vibrerte i alle fall i mine vegger, til ei god stund utpå natta..så det tok si tid før jeg sovna..

..men duuuh for en vakker mårra æ våkna til..

 

6 kommentarer
    1. Det var en herlige tur ,mye kjøring ,men koselig kvalitetstid med bror og tantegutt :=) og den morgenstemningen var magisk ,jeg sier det igjen jeg ,Nordnorge har virkelig farger å by på i mørketiden

      1. Åh ja, jeg hadde en utrulig flott tur..og i alle fall nevøen min og jeg er akkurat like glade i å kjøre bil, så turen gikk helt greit den 😊 Og ja…de fargene nord-Norge kan by på når det er denne tida på året, er bare rett og slett magisk 😊

    2. En innholdsrik tur – med masse kos! Så deilig å få besøkt alle graver og sjekket at alt er ok! Fest er ikke greit når en ikke er invitert, hihi…. men morgenstunden var jo max! Klem <3

    3. For en fin tur dere hadde, med mye kos og hygge. Greit å få besøkt gravene til familien og sett ar alt ser greit ut. Huset som du snakker om, er det barndomshjemmet til deg og broderen?

      1. Ja det var virkelig en flott dag 😊 Vel, både ja og nei… Det er huset etter mora vår – men vi flytta ikke dit før jeg var 14 og han 24…og selv om vi ikke er vokst opp der, er det likevel det som er “hjemme” 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg