KUNSTEN Å TENNE BÅL

For meg finnes det vel knapt nok noe bedre enn lyden og lukten fra et knitrende bål 🤩

Men hvor rart det enn høres ut – så ER det faktisk en kunst å tenne et skikkelig bål..og  det finnes mange forskjellige måter å gjøre det på. Det finnes ikke noe rett eller galt – man må bare rett og slett finne frem til det som fungerer best for hver enkelt.

Jeg har nå traska i skauen i årevis, og tent hundrevis av bål – og testa ut mange forskjellige måter for å fyre de opp.. Jeg vurderer litt situasjonen fra gang til gang.. men her er den måten jeg bruker oftest..

Starter med å enten hente tørr ved med passelig tykkelse i skauen – eller – dersom jeg bruker medbrakt som her – kløyver jeg kubbene i 4-6 deler og legger de tett i tett på i bålgruva.

Deretter bygger jeg lagvis en firkant, til jeg får en høyde på i alle fall 20 cm.

Så fyller jeg firkanten med bark, fliser og tørre kvister..og når det er lite tørr never eller mye fuktig ved, bruker jeg å hive oppi et par tennbriketter e.l..

Så legger jeg tett i tett med ved på toppen – akkurat som i bunnen. Glemte å ta bilde av akkurat det – men det skal da bli et ganske tett “lokk” på toppen, som du kan sette kaffekjelen på..

Så tenner jeg på fra bunnen..

Og voila.. KOOOOOOS!!

Tenner du mange bål i året?

8 kommentarer
    1. Da har jeg lært mye både av deg og av Margrethe når det gjelder å tenne bål 🙂 Blir vel ikke gjort så mye av meg likevel, men kjekt å kunne 😀
      Fine bilder!

    2. Har ikke gjort det, men tenker å gjøre det:)
      Koselig.
      I min barndom brukte vi ved til matlaging og jeg er også ekspert til det:)

    3. Tusen takk for tips, håper jeg tent litt bål etterhvert…for det er jo så koselig!
      Smart dette og fyr får du og skikkelig plate til kjelen! Du og frøken Utifriluft er jo helt rå på dette <3

    4. Bål-førkje, ja….det er meg det…. og deg…! Så sånn gjør du det altså….! Du har en mye “ryddigere” oppbygging av bålet enn meg. Jeg legger noen pinner i bunnen – på med tennbriketter – så noe medbrakt småflis – så tynne, tørre kvister, og så bygger jeg pyramide utenpå med tykkere og tykkere kvister og kubber….! Når jeg skal steke så flater jeg ut bålet og legger veden vannrett for å ha stekepanna på….!
      Bål er perfekt – denne sesongen har jeg tent 44 stk….. klemmer <3

      1. Yeppz..det er oss ❤ Ja har forelska meg i denne måten, jeg da.. men av og til går jeg for pyramidebål også.
        Og sannelig er det perfekt.. men i år har jeg ikke tent så mange som jeg vanligvis bruker.
        44 er et bra tall til nå, ja ❤ Klemmerz

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg