IKKE SOM PLANLAGT…

Søtten oxo, altså.. denne ettermiddagskvelden ble absolutt ikke som planlagt..for JEG hadde jo planlagt å kose gørra ut av meg oppi sofakroken, men god mat og boka mi..
Nå er det lenge – lenge siden sist jeg hadde et sånt surkeinnlegg som det jeg kommer med nå.. men altså..
Da jeg kom hjem fra den koselige roadtrip´en med naboen tidligere i dag, ble det litt blogg-jobbing, og så heiv jeg meg til og laga meg litt varm mat.. Ei brødskive med ostesnitzel og egg..
..og f**n også, sier jeg bare. Fikk DEN megareaksjonen da jeg hadde spist litt over halve skiva.. og den beste delen måtte bare ligge igjen..

Og da var det på´n igjen med en ny runde med den såkalte “matbobla” mi.. Totalt stopp i alt av spising og drikking, en mage som så ut som den tilhørte ei som venta tvillinger – og jeg måtte legge meg strak ut og prøve å holde spyttproduksjonen under kontroll. Det er SÅ himla slitsomt.. og skikkelig drit-kjipt..

Hva det var som utløste det denne gangen? Veit ikke HELT sikkert – men jeg har en mistanke om at det var fordi jeg rett og slett hadde spist for lite tidligere i dag.
Jeg får nemlig ofte reaksjoner når jeg:
A – er stressa.. og det var jeg IKKE i dag, tvert imot..
B – spiser for lite eller det går for lang tid mellom måltidene.. og jeg hadde jo spist kun et knekkebrød klokka 6.30 i mårres, og en bolle på turen..

At æ aldri lære!!!
Men jeg har nok blitt for tøff i trynet etter at jeg kutta den smertestillende medisinen – for jeg har nesten ikke vært syk eller hatt reaksjoner etter det – sånn i forhold til hvordan det var i vinter, om noen husker at jeg fortalte om det..

Akk ja.. nå er jeg i alle fall oppe og vaker – og har funnet frem den eneste tingen som faktisk kan hjelpe litt mot nettopp dette – nemlig….

Og du kan gjerne le nå – men det er faktisk helt seriøst.. etter den gastric bypass´en er det blitt sånn at om jeg får den matbobla, er det stort sett hvile og en del søtt snop som hjelper på å nøytralisere den.. det kjipe er, at om jeg spiser for mye av det søte snopet – får jeg sukkerdumping.. og DA er det kun tørt, grovt knekkebrød som kan døyve DET..

Jadda & jauda, sånn går no dagan, hehe..

 

18 kommentarer
    1. Åååh, ikke morsomt med mageproblemer. Det vet jeg alt om. Prøvde å kutte ut ditt og datt over mange år, før jeg fikk noen svar. Det måtte en diagnose til, og mange tilpasninger i forhold til hva jeg kan og ikke kan spise. Håper du finner ut av det som magen din prøver å fortelle deg!

      1. Nei det et ikke morsomt – men dessverre er det ikke “vanlige” problemer..dette er noe som kom etter at jeg tok gastric bypass for ca 10 år siden, og jeg reagerer på alt og ingen ting.. det vil si at selv om jeg ble sjuk i dag av snitzel & egg, kan jeg godt spise det i mårra uten å ragere i det hele tatt. Har vært til utredning i mange, mange år – og det eneste de har konkludert med, er at jeg har en ekstremt liten magesekk i forhold til antall år siden operasjonen.. og den er ikke reverserbar, så detta må jeg nok leve med resten av livet..
        Men godt at du har funnet svar på dine problemer, da ❤

    2. Du kan vel ikke annet enn å prøve deg frem…? En “oppskrift” som fungerer for én person, trenger ikke fungere like bra for en annen. Noen må spise lite og ofte. Sikkert anbefalt for deg? For meg er det bra for mage og tarm å ha “ro” mellom måltidene, så jeg prøver å unngå å spise mellom sju-åtte på kvelden og elleve-tolv på formiddagen. I tillegg er det mye mat jeg får vondt i magen av.

      1. Det har du rett i.. selv om noe fungerer for én, betyr det ikke at det fungerer for andre.. så jeg må nok bare fortsette å prøve, ja..for det har ingen betydning om jeg spiser tidlig eller seint, “mye” (klarer aldri særlig mye uansett, men..) eller lite – for det kan som sagt slå ut uansett når – og uansett hva.. og akkurat det er det mest slitsomme.. hadde jeg visst at jeg ikke tålte f.eks egg.. eller snitzel.. eller meieriprodukter.. eller diverse krydder.. eller hva som helst anna, så hadde jeg latt være å spise det. Men problemet er som sagt ikke selve matvaren..
        Og ja, å spise lite og ofte er det som ble anbefalt i si tid.. og derfor tror jeg som sagt at det var hovedgrunnen for at jeg reagerte sånn i dag, siden jeg hadde glemt å spise ofte nok..

        1. Jeg fikk et råd fra en klok mann for et par uker siden. Han sa at det er noen få ting man skal unngå, som forgifter kroppen: melk og ost, kaffe, egg, sukker… 😀

          1. Jotakk.. den veit man jo..særlig veit jeg om kaffe og sukker.. Sukker kan jeg klare meg uten – men ikke kaffe, hihi 😂 Og slettes ikke egg.. for knekkebrød med kaviar og kokt egg er det eneste jeg aldri (bank i bordet) har blitt sjuk av.. Ellers så er det sånn at det er primært varm mat jeg reagerer sterkest på – som i dag, da.. og jo reinere produktene er, jo fortere blir jeg sjuk.. så jeg reagerer negativt mye kjappere på f.eks en rein kotelett eller et kyllinglår, som jeg gjør på karbonader og pølser..

    3. Huff da!😱
      Det var ikke noe kjekt.
      Bra du har forsket litt og funnet ut hva som hjelper, men skikkelig trasig at kosestunden gikk i vasken. Håper du blir bedre fort!🌹

    4. Uff, så slitsomt med sånt, men du MÅ nok passe på måltidene dine. Føler med deg her. Godt det gikk bra denne gangen også. Du kjenner kroppen din best selv, og vet hva som hjelper heldigvis.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg