IDÉMYLDRING

Selv om de som kjenner meg ganske godt, vet at det skorter jaggu ikke på fantasien, når jeg først kommer i gang (kremt) – men nå føler jeg at jeg står fast. Som jeg nevnte i det forrige innlegget, så holder jeg på med å friske opp fotograferings-kunnskapene mine. Jeg har nemlig gått i den fella, at jeg – som 90% av folk med et kamera gjør – bare knipser bilder, i stedet for å “lage” bilder. Altså planlegge og komponere, før jeg trykker på utløseren.

Derfor trenger jeg nå litt drahjelp, i form av idéer til hva jeg skal ta bilder av. Årstiden – og meg som person – tatt i betraktning, så ønsker jeg idéer til flotte motiver jeg kan jakte på i nærområdet. Selv er jeg ikke kommet lengre enn at jeg tenker: “Hm..hvor kult hadde det ikke vært å ta bilder av is under vårløsninga”.. Men det er jo maaaange måneder frem i tid (nord-Norge, vettu)
Så kom med forslag til oppgaver.

Kan ikke garantere at alle forslagene blir brukt, da.. Men av de jeg kommer til å teste ut, blir det også lagt ut bilder – og dersom det er ok, kommer jeg til å si hvem som har kommet med forslaget.

Her er et par eksempler på forskjellen mellom å bare “knipse” et bilde og å tenke litt over hva man egentlig vil presentere.

Før helga var jeg ute og surra litt sammen med ei venninne, og fikk se dette søte, fluffete hjertet..som nesten blir borte i “støy” fra alt som ellers er med på bildet.

Mens ved å gå helt innpå med kamera, fikk jeg mye mer av poenget mitt frem..et mykt hjerte 😊

Og som i dag – laga meg pizza til middag..og når jeg bare “heiv opp telefonen” og knipsa uten å tenke, så ble det med så mye annet rot på bildet, at det kunne like gjerne vært dressingen jeg skulle vise frem.

Mens her er det vel liten tvil om hva det er jeg prøver å vise frem 😉

Så yeppz.. Æ treng å øve 😁😁

6 kommentarer
    1. Dråper er gøy å ta bilder av. Friske dråper eller frosne. Studere snø er like gøy som mose om sommeren, speilbilder, forsøk med røyk fra bål. Ja, du fikser dette garantert!

    2. Moro å gå helt innpå motiver syns jeg! En må ned på bakken… helt ned…. mine favoritter nå er is og snøkrystaller… macro og snøkrystaller og sol – o la la – det er mitt tips til deg <3 klem

    3. Du har et fint tips der. Jeg prøver som regel å fjerne uønskede elementer rundt motivet. Og når jeg tar bilde i naturen, tenker jeg så og si alltid komposisjon.
      Veldig glad i kontraster når det gjelder farger også, hvit snø og blå himmel, fargerik husvegg og himmel etc feks.

      Og andre ganger bare kaster jeg opp kamera og får med mye av alt 😉

      1. Da tenker vi egentlig litt likt😊 Jeg prøver som regel å fjerne unødvendig “støy” når jeg tar bilder – men merker at jeg er blitt veldig sløv. Og i utgangspunktet tenker jeg vanligvis komposisjon – men det er enda mye å øve på..som å tenke farger, form og mønstre, og sånn få få symmetri i bildet.. 🙈😁😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg