HVORFOR SLÅR DU?

Overskrifta i dag er kanskje litt i grenseland for hvor vidt den er misvisende eller ikke, for innlegget handler ikke om at noen blir slått eller får juling av andre. Derimot er spørsmålet i overskrifta retta mot alle oss som faktisk slår oss sjøl, og gir oss sjøl en solid runde med juling om igjen og om igjen.. mentalt.. sånn at vi utad viser frem noen vi egentlig ikke er.

Hvorfor i svarte hælvette tillater vi og godtar vi at det er greit å skade oss sjøl på det viset? Hvorfor er det greit at vi måler vår egen kvalitet opp mot andres og forteller oss sjøl hvor udugelige vi er? Hvorfor godtar vi å tvinge oss sjøl til å leve etter en målestokk bestemt av samfunnet, men som vi mistrives med og dermed ikke klarer å leve opp til – og som gjør at vi fortsetter med de mentale slagene? Eller tar på oss skyld der vi helt tydelig ikke har hatt noe med saken å gjøre, som å bli utsatt for bl.a overgrep og vold fra andre?

Om dette hadde vært noe vi gjorde fysisk mot oss sjøl..at vi hadde slått oss sjøl f.eks i ansiktet hele tiden, ville vi ikke da ha forstått at dette er ikke bra?..at dette er både vondt og skadelig, og vi må slutte med det NÅ! før vi lager blåmerker og stygge arr som aldri vil forsvinne helt?? Ville vi ikke da ha forstått at det er en form for lidelse vi har, som vi må bearbeide og eventuelt få hjelp til å slutte med om man ikke klarer det selv? Jeg tror i alle fall det, så hvorfor er det greit at slår vi oss sjøl mentalt gang på gang, og gjør ubotelig skade på den personen vi innerst inne egentlig er?

Jeg personlig trur at absolutt alle har en eller annen gang i løpet av livet snakka nedsettende til seg sjøl – og da tenker jeg ikke på de settingene der man bruker “kjefting” som en positiv peptalk. Ergo…mental helse gjelder for ALLE!! så da er det ekstra trist å se hvor mange som fornekter at at den finnes, og som dermed er med på å sette ordene mental og psykisk helse i en bås der mange dessverre føler skam ved å være.

Ha en riktig flottersfin dag alle sammen ❤️ og så håper jeg at akkurat DU vil la de mentale slagene utebli i dag.

Det siste mårrabubbelet mitt på TikTok finner du HER.

7 kommentarer
    1. Fint innlegg til ettertanke og refleksjon. Min tanke er at vi gjerne møter nok av fordommer og snakk utenfra ang oss sjøl. Vi selv veit hvem vi er, hvor vi kommer fra, hva vi har opplevd. Vi har fasiten om hvorfor vi er som vi er, og tar valg som vi gjør. Vi må respektere og elske oss sjøl på bakgrunn av dette. Kanskje lett å si/skrive, men øvelse gjør mester.

      1. Takk for det 😊 Du har nok rett i det. Bare så synd at så mange sliter med å se sin egenverdi, og mange prøver dessverre hele livet uten å klare å respektere og bli glad i seg selv.

    2. I mange år hadde jeg så dårlig selvtillit at jeg trodde jeg var helt udugelig og hadde lite positivt å si om meg selv. Når noen ga meg et kompliment, så trodde jeg enten ikke på det eller jeg måtte komme med en negativ kommentar. Heldigvis har jeg for det meste lagt det bak meg, men av og til kommer det fram igjen. 🤗

      1. Det er helt forferdelig å ha det sånn 😔 Er utrulig glad på dine vegne at du har lagt mesteparten bak deg nå – for du VEIT jo at du er mer enn god nok, selv om den ekle følelsen kommer tilbake nå og da ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg