HAUGSMØLLA

Har jo lagt ut noen innlegg nå, med severdigheter jeg kom over på tur fra nord til sørøst..og nå kommer et om ei gammel mølle jeg “sprang på” her nede.

For ei god uke siden var jeg va ute og surra sammen med søstersen & minien. Siden det var hun som kjørte, brukte jeg tida til å sitte og glo ut gjennom bilvinduet.. for selv om jeg og bilene mine nærmest har gått i bane her nede også, er det utrulig mye spennende å se når man ikke kjører selv. Faktisk føltes det av og til som om huet mitt spant rundt i god, gammel Exorsisten-stil for å få med meg alt. Men noe gikk jeg tydeligvis glipp av uansett, for jeg fikk ikke med meg et eneste skilt som varsla om at vi nærma oss ei merka severdighet..og plutselig var vi ved parkeringa til noe som viste seg å være en flott opplevelse.

Det hang litt info på ei tavle der..kanskje litt vanskelig å lese, men i følge det som står der er den mølla slik den fremstår i dag, fra århundreskiftet (1900). Den var i drift frem til 1987og ble kåret av befolkningen til Åsnes kommunes kulturminne i 1997.

Jeg syns det sto bittelitt annerledes info på nettet, og legger ved link til en side hvis du vil lese selv:

http://www.opplevsolor.no/attraksjoner/haugsmolla/

Elva er demma opp, og bare det var et vakkert syn 😍

Dessverre var vannstanden så høy at vi kom oss ikke over og fikk inspisert..synd,for det virka veldig spennende..

..men på dager med lite vann, er det til og med et do turistene kan bruke.. (ser du skiltet?)

Det var utrulig fascinerende å se de enorme vannmassene som rasa forbi..

Nesten som et kunstverk, jo 😊

Et koselig minne fra ei tid som er over..

Jeg storkosa meg virkelig her, men fikk som sagt ikke sett noe av det som befant seg i og rundt mølla på andre sida. Så om det høver seg at jeg drar dit en annen gang når vårelva har rasa fra seg, blir jeg å legge ut et nytt innlegg så dere også får se.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg