HAN LEIV OG HOLMEN

Yeppz, da ble det et bittelite innlegg til på meg i dag likevel. Kom på at jeg tok jo et bilde da jeg var ute og traska sammen med kompisen tidligere i dag etter at vi hadde parkert.

Ingen ringere enn han Leiv Eriksson som står og skuer utover Trondheimsfjorden og Munkholmen.

Jeg er jo absolutt ikke rette personen til å fortelle så mye om noen av delene, men kjapt fortalt var Leiv Eriksson en norrøn oppdagelsesreisende som visstnok var den første europeeren som oppdaget Nord-Amerika via Atlanterhavet rundt år 1000..

Og Munkholmen har vært i bruk som rettersted, kloster, festning, fengsel og forsvarsanlegg. I dag er øya i sommerhalvåret et populært utfartssted for liten og stor.

Tja…enklere kan vel ikke en historietime være tenker jeg. Og vil du vite liiitt mer enn detta, kan du lese mer om Leiv Eriksson HER og Munkholmen HER.

DA sier jeg definitivt takk og godnatt ❤️ Sov godt og drøm søtt når den tid kommer.

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg