FULL FART FREMOVER

Tenkte seg til, da er vi jaggu starta på et heilt nytt år..igjen. Veit ikke hvordan dere tilbrakte den siste dagen i året, men jeg brukte litt tid på noe av det som gir meg aller mest sjelefred.. Yeppz, en tur ut i frisk luft 😉

Er vel ikke mye annet å si, enn at det var en nydelig dag, med måne på en klar himmel, og litt “crispy” luft.

Jeg dro en liiiten times kjøretur utenfor byen, og fant meg en flott plass..og bildene sier vel det meste 😊

Ingenting slår lunsj ute i det fri 😍

Hadde til og med tatt med meg litt ekstra kos, så tida bare fløy avsted..

Det er jo mørketid her enda, så dagslyset begynte snart å trekke seg tilbake..men det ga jo muligheten til å få et par ekstra fine bilder av månen.

Ellers var resten av dagen også heilt perfekt. Kjæresten jobba (drosjesjåfør/eier) men hadde en times pause på kvelden, så han kunne komme å spise sammen med meg.

Og da han dessverre måtte dra, var det bare å slenge beina oppunder seg i sofa, bælme et par-tre glass av champagnen jeg hadde fått av han, mens jeg glodde på gamle opptak av “guruen” min (les: Lars Monsen) og gløtta på fyrverkeriet når den tid kom..

Såååå var det blitt 2021..

Og dagen i dag har vært super..med tid til både tankespinn og friluftsliv.

Tankespinnet først..ikke noe alvorlig..men jeg har fundert på hvor *jeg* er “blitt av” oppi alt styret, spesielt det siste året. Jeg har jo ikke vært i nærheten av å være like mye ute, som det jeg har vært tidligere. Greit nok, at litt av svaret er at jeg i perioder har vært møkka lei av å være aleina, men.. Jeg er sikker på at jeg nok i 95% av tilfellene kunne starte fortellingene om turene mine med: “Jeg dro avsted i ensom majestet”.. (og med tanke på at jeg fremdeles er den ukronede dronninga av Gaffa, i kongeriket Glopknork..tja..da må æ jo jammen ta være kongelig 😁😂)

Meeeeeen altså..der jeg satt å funderte for meg selv, innså jeg at *jeg* er der fremdeles..jeg har bare hatt en solid pustepause fra alt..og etter at jeg fikk komme meg hjem til nord igjen, er alt på en måte begynt å komme tilbake til normalen igjen..i alle fall min normal..

Jeg er ikke noe særlig for nyttårsforsetter, men nå har jeg to mål for det nye året. Det første er: å få krysse ut flest mulige, nye turmål i ei genial bok jeg har.. 

Jeg veit jeg har nevnt den før, men altså..saken er at det er 123 små og store turer i den boka..fordelt på 11 regioner og 8 kommuner..og jeg har tatt 34 av de 123 turene til nå.

Det er en ganske flott oversikt over fjellene i en del av de forskjellige regionene.

Noen turer har jeg tatt mange ganger, andre kun én, og jeg har merket hver tur med dato for når jeg fullførte den første gang..her er et par eksempler..

Indre Elgsnes, som er ei lita, fraflytta bygd som man kommer til ved å gå over fjellet..

Og Taraldsviktinden, som var en av de siste turene jeg hadde, før jeg dro til søstersen i (fjor)høst..

Det andre målet mitt er: å slå min gamle rekord i antall bål jeg har tent i løpet av et år. 

…og min gamle rekord er 74 bål..så da e d bærre å peise på 😉

Så til friluftslivet..som i dag ble en fantastisk tur sammen med ei venninne (jippiii, I’m not alone 😁) Egentlig kunne jo det ha vært en perfekt mulighet for meg å tenne årets første bål…men klumsa slo til igjen, og jeg klarte bragden å bomme med øksa, og sneide fingeren i stede..og da det viste seg å være litt dypt kutt, så ble det til at venninna tok seg av opptenninga, mens jeg sprang bloddryppende rundt (snakk om å gjøre blodoffer for å skaffe ved til bålet, så venninna skulle få kaffe) og fikk gaffateipa finger’n.. (jada..fremdeles gaffa-dronninga)

Men etter det, var alt bare herlighet og glede, med bålmat, bålkaffe, en nydelig utsikt og masse latter og moro 😊

Månen var så vidt oppe og hilste på..

..og da vi kjørte hjemover, fant vi ut at vi skulle stoppe og ta bilder når vi fikk hele den i synsfeltet. Jah!!..  Deeet ble ikke helt som forventa..for den søttens mannen i månen, hadde tydeligvis funnet det for godt at han skulle drive ap med oss..så vi “fant” ikke månen der vi trudde den skulle være..og heller ingen andre plasser..LOL 😂 For å gjøre en laaaang tur kort..vi kjørte (her må du være lokalkjent) Tjeldsundet – byen – sentrum – Stones – Aunfjellet – halvveis til Aun – retur via Nupen – Borkenes og til slutt over Kvæfjordeidet…og fant tykjepelken da vi runda svingen ved nedkjøringa til Tennvassåsen.. Djiiizess!! Så mye styr for å fange månen..og ikke fikk jeg et særlig fint bilde heller..sikkert hevn for at jeg fikk tatt så fine bilder av han i går, LOL😂

Så i rein protest, for å vise den vriompeisen at: “hey, æ har funne motiv som e finar enn dæ”, tok jeg å knipset stjernehimmel i stedet 😉

Juppziyeppz folkens & GODT NYTTÅR, alle sammen ❤️

11 kommentarer
    1. Godt nytt år, snupp😘så herlig med den turboka da, spennende! 74 bål….. hmmm…. jeg skal prøve. Har 27 fra 14.oktober til og med idag… klem❤

      1. Takker 😊 Ja den boka er genial 👍 27 bål til nå, er bra👏 Du klarer glatt 74-75 😉 Det som “ødela” for at jeg ikke hadde flere, er at jeg flyr mye i høyden, og der er det ikke vegetasjon – og daaaa funker kun primus, hehe 😂 Klemz ❤️

    2. ja du er nok mest i ditt rette når du er i skog og mark eller på fjellturer ,da leser jeg att du har det godt og trives mye bedre enn i byen :=) men det er ikke kjekt å bare være alene så godt du har både venninner og kjærest .
      Du bør ha et lite førstehjelpskrin i bilen og tursekken ,det har jeg og det er jeg glad for :=)
      Bål ja ,må vist begynne ,jeg liker det ,og jeg tenker att det hadde vært koslig ,men har ikke somlet meg til å lage når jeg er ute på tur ,første bud er å huske fystikker hi hi ,godt ntt år

      1. Ja du har rett i det..skog og fjell, da føler jeg meg vél 😊 Og venner og kjærest er en bonus 😉 Har førstehjelpsutstyr, men jeg blødde så sabla mye, at det måtte en sterk gaffa-tape til, for å få stramma skikkelig til..
        Hehe..ja fyrstikk kan være lurt å ha med..og jeg anbefaler virkelig å tenne et bål i ny og ne 😊

      1. Ikke greit å få med seg alt, men ja..en “gammel flamme”..og vi har funnet tilbake til hverandre etter 4 år, og bestemt oss for å prøve å se hvordan vi fungerer sammen nå 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg