FROSTATINGET

Heisann og god torsdag, folkens. I dag er det jammen st. Hans…hmm.. Må vel se om jeg finner et sted hvor jeg kan feire litt. Men først..i dag tenkte jeg å vise dere noen bilder fra da jeg var innom Tinghaugen for et par dager siden…plassen der man i dag mener Frostatinget ble holdt.

Stedet er markert med 13 steiner – én stor og 12 mindre i ring rundt.

Den store steinen i midten ble reist av bygdefolk i 1914 med inskripsjonen: “Til minne om gamle Frostatinget” på ene siden..

..og de (kanskje) mest kjente ordene fra Frostatingsloven på andre sida.
“At lögum skal land vårt byggja, en eigi at ulögum øyda”
(Med lov skal landet vårt bygges, og ikke med ulov ødes.)

De 12 steinene rundt symboliserer de 12 fylkene som møtte på det gamle Frostatinget, og kjettingene mellom steinene symboliserer samarbeid og samhold.
Disse “fylkessteinene” ble avduket i 1930, hver og én med navnet på det fylket de representerer inngravert, samt (med romertall) hvor mange utsendinger hvert fylke fikk møte med.
Og yeppz, her er alle fylkene.

Legger ved en link om du har lyst til å lese mer:

Frostatinget

11 kommentarer
    1. Så lite jeg egentlig vet om dette, så den linken skal jeg innom. Det var tydeligvis bare fylker som lå i Midtnorge med her. Takk for at du deler :).

    2. Kult at du har vært på Tinghaugen, og artig å se alle steinene for de ulike fylkene! 😀 Sankthansaften er en festdag i Spania også, med bål, hopping over bål, bading for rensing av sjelen, og familiepikniker. Men jeg holder meg nok hjemme med hosten min. Må pleie magemusklene…

    3. denne historien kjenner jeg ikke så greit med en oppdatering :=) tenker vi lager et bål nede i fjøresteinane i kveld ,trenger ikke et kjempebål :=) blir nok kos og du får lage deg et lite bål du også ved et vatn om du ikke v´finner noe som allerede er på gang

    4. Dette visste jeg ikke, men så interessant å høre om. Skal stikke inn å lese mer om det senere 😊 Håper du finner deg en fin plass og feire Midsommer på 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg