FEIT? HVEM SIN FEIL ER DET..?

Jeg har jo nevnt tidligere at jeg blir å poste noen innlegg som omhandler tida mi før bloggen..og i dag blir det et lite kombinert innlegg av fortid og nåtid..

De som kjenner meg veit at jeg har ekstremt spesielle og sterke meninger om veldig mye. Og gudane skal vite at jeg har vært i mange “sammenstøt” med folk opp gjennom årene nettopp fordi jeg nekter å føye meg inn i hva som er godtatt å mene. I seinere år har jeg jenka meg veldig mye når det kommer til å slå meg på brystet og hyle opp om hva jeg tenker. Men jeg endra synspunkter? Nei!! Selvfølgelig er det mye som jeg har begynt å se annerledes på etter hvert som alderen har gitt meg visdom, men de grunnleggende meningene mine om alt fra overvekt og innvandring til eldreomsorg og virus står jeg like steilt på den dag i dag. Disse tingene kan selvfølgelig ikke sammenlignes, og for ikke å lage alt for mye bakoversveis på folk nå skal jeg nøye meg med noen refleksjoner om dette med overvekt.. eller retter sagt å være feit. Hvem sin feil er det egentlig at noen blir det?

Bildet er lånt fra nettet.

Det som trigga meg til å skrive dette innlegget var at jeg leste nemlig et innlegg hos medblogger Bunny for et par dager siden om bl.a temaet å føle seg “spedalsk”. Det innlegget ser du HER.

Min fortid som feit er ikke noe jeg skammer meg over – nå. Men gjett om jeg var flau før over hvordan jeg så ut, og derfor finnes det ekstremt få bilder av meg fra tidligere år. I alle fall, alle som kjenner meg veit at jeg har vært skikkelig feit..rett og slett sykelig overvektig. Og tro meg jeg følte ofte at jeg ble behandla som en spedalsk. Vekta har gått utrolig mye opp og ned, og i barneskolen og i tenårene opplevde jeg mange av de tingene som så mange andre også dessverre har opplevd. Mobbet og ledd av fordi man var så mye større enn alle de andre, bli valgt sist på grupper i skolesammenheng og ofte vært vitne til at jevnaldrende hadde et helt annet og kult liv der man ikke var inkludert om ikke en forelder tvang dem til å vie meg oppmerksomhet. Som regel ble jeg bare trist av det, fordi jeg hadde knekt koden og skjønte at jeg var egentlig ikke ønska. Ungdomstida var absolutt ikke ei forbedring. Aldri bli bedt opp til dans om det ikke var en som var blitt så full at han sikkert trudde han så dobbelt.. men derimot har jeg fått beskjed om å få den feite ræva mi av dansegulvet når man dansa med ei venninne. Aldri bli sett på som et kjæreste-emne eller bli bedt på date, men totalt brukanes til å prøve seg på om noen var så full at de ikke fikk sjansen andre steder. Blitt ledd av og ropt hatske ord etter. Ja jeg har opplevd å bokstavelig talt bli spytta etter med følgende kommentar: “Fy faen så stygg du er!” Og nei, det ble definitivt ikke bedre i voksen alder. Jeg har opplevd at folk rett og slett ikke har takla å ta i meg for å hjelpe meg å farge håret. Kanskje fedme er smittsomt?🤔 For ikke å snakke om offentlige kontorer – DER ble jeg sett på som en spedalsk der. Har til og med opplevd at mennesket bak skranken henvendte seg til en kollega og fikk henne til å overta, fordi han (som jeg overhørte han sa) ikke orket å snakke med en “sånn person”.

Men er jeg bitter?? Nei ☺️

Så til de sterke meningene mine om fedme, da. Jeg har hele mitt liv ment – og mener det hundre prosent enda at det er ens egen feil om man blir feit. Og jeg mener også at det er i HOVEDSAK tre grunner for at man blir feit. Feil ernæring, under eller overspising og for lite fysisk aktivitet. Dere kan få krangle med meg til krampa tar både meg og dere, men jeg har enda til gode å treffe en feit person som har et vel balansert kosthold og som er i så mye aktivitet at kaloriinntaket ikke overskrider kaloriforbruket.

En annen ting er medisiner. Jeg veit ikke hvor mange ganger jeg har hørt at det er på grunn av medisiner at folk er blitt feite. Nå snakker jeg IKKE om de som legger på seg noen få kilo fordi kroppen trekker vann. Nei jeg snakker om de som gjør som JEG gjorde da jeg la på meg 20 kilo på et par, tre måneder. Jeg merket ikke at medisinen gjorde noe med sultfølelsen min og fikk kroppen til å “kreve” stadig mer. Og når jeg da overspiste potetgull og sjokolade i utgangspunktet, og så begynte å overspise vanlig mat som dobbelt så mange brødskiver og bestandig en halv porsjon ekstra med middag i tillegg. I tillegg måtte jeg jo trøstespise fordi jeg var feit og psyken min overbeviste meg om at ingen likte meg…ja det sier seg sjøl – det var min egen feil at jeg ble så vanvittig feit..sykelig overvektig..for det var jammen ingen som stappa maten i kjeften på meg.

Men syns jeg det er ok at folk mobba meg og behandla meg som en spedalsk av den grunn? Nei!!! Og sånn oppførsel fra folk kommer aldri til å være ok i mitt hode, uansett hvor mye man er skyld i de “feilene” man har.

Yeppz, det var litt om fortida mi og noen meininger fra meg 😉

 

12 kommentarer
    1. uansett er det ikke greit å mobbe andre. Det var grusomt og jeg erfarte det.
      Ellers er det jo vårt egen ansvar hvordan vi skal se ut. Tynn eller feit. Det må sterk vilje til å få slanket seg. Det gjorde du. Bra

      1. Helt enig, mobbing er aldri greit.
        Og visst er det vårt ansvar, men selvfølgelig er det skrekkelig tøft og dessverre mange som ikke klarer å hente frem den viljestyrken. At jeg klarte det,var fordi jeg var heldig og fikk en gastric bypass og bestemte meg for å ikke ødelegge for meg selv atter en gang 😊

    2. Imponerende at du klarte å jobbe deg ut av en sånn situasjon!👊🏻💪🏻👏🏻
      Det hører ingen sted hjemme å slenge dritt og stygge ord etter mennesker, uansett hvordan de ser ut eller om det er «deres» skyld at de er blitt overvektige.
      Det er slett ikke lett å gjøre livsstilsendringer. Det vet alle som har prøvd!

      1. Takk for det 😊 Ja jeg er helt enig, men dessverre er det mer vanlig enn man skulle tro.
        Du har helt rett, det er absolutt ikke lett..og sjøl om jeg i dag er normalvektig sliter jeg hver dag med kostholdet, og hvor vidt jeg får i meg noe fornuftig eller bare tull.☺️

    3. Og jeg er helt enig på alle punkter! Man har ansvar for sin egen helse og vekt, ingen tvil! For noen koster det adskillig mer enn for andre å holde seg slank, men – det må til! Jeg har jo hatt mine ekstra 25 kg, selvom det ikke er sykt mye, så var det mer enn nok! Men å mobbe noen for overvekt osv – det er forkastelig uansett om det er selvpåført! Ingen har rett til å mobbe andre! Gode klemmer kommer… <3

      1. Takk… for man har jo det☺️ Men det er helt sant, for noen er det et reint helvete og mye kan være med på å spille inn for å forverre situasjonen. Du har vært utrulig flink, og har all grunn til å være stolt av det❤️
        Og heilt enig, mobbing er aldri ok!
        Klemmerz ❤️

    4. Oh yes, like at du fikk blåst ut litt her!! Så vil jeg komme med et innspill, for når mobbing blir nevnt, så stiller folk seg opp og forteller at de tar avstand fra mobbing, mobbing er ikke greit. Denne måneden er mobbing den røde tråden hos Bunny, og det som er interessant er at voksne folk som sier de tar avstand fra mobbing, faktisk ikke sier en dritt når noen blir mobbet. Ikke et ord, ikke ‘slutt’ engang! Jeg konfronterte denne saken gjennom bloggen, og leste andre bloggere skrive at ‘de har drama nok’ i eget liv. Fuckking folk altså! Ingen spytter på noen i min nærhet uten at kjæfn min revne, æ love!! Æ digga dæ da du va stor, tenkte egentlig ikke over det, bortsett fra en gang på balkongen hos deg så sa søstra di «se førr dæ ho Helene skallet». Jeg glemmer ikke det, uff.. mange år etter ble jeg selv svær, og jeg mistet håret, ville bare grave meg ned… anyways Helene, what dosen’t kill U makes you stronger 😜😘

      1. Yeppz, det trengtes!! 😁
        Ja jeg har fått med meg den røde tråden hos deg… men dessverre ser det ikke ut til at mobbere lar seg stoppe. Tvert imot ser det ut til at mange heller henger seg på og er med på mobbinga – og gudane veit hva som egentlig foregår i hauet på sånne folk 😳
        Takk, det var koselig å høre 🥰 Rart med det, man har aldri noen garanti for hva livet og fremtida bringer. Når jeg tenker på hvor tynn du var i den tida, ville jeg aldri trodd at du ble overvektig om jeg ikke hadde sett bilder.❤️

        1. Så det ikke selv heller før jeg holdt på å dauue. Med det sagt, vedkommende spedalsk jeg skrev om, blir nok behandlet slik pga egen oppførsel, ikke på grunn av utseende.. tenker jeg.

      1. Ser at jeg ordla meg litt feil. Underspising av vanlig, næringsrik mat var det jeg mente. For mange ( absolutt ikke alle) gjør den feilen å spise minimalt av skikkelig mat i løpet av dagen, eller spiser bare ett stort måltid – og så hiver de innpå med tomme kalorier som kjeks, potetgull, sjokolade og sukkerholdig drikke i stedet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg