DYRANUTANE

Som jeg nevnte i forrige innlegget mitt, var jeg på en liten fjelltur i går. Det hadde regna og blåst kraftig hele dagen, men ut mot ettermiddagen letna det litt. Regnet gikk gradvis over til lett yr, for så å stoppe helt og gi rom for et solgløtt og litt blå himmel. Vind var det fremdeles, men ikke mer enn 7-8 i kastene. Så jeg hyra på meg turklær og traska uten mål og mening i vei innover vidda.

Det var så sykt deilig å få strekke på kroppen, og sjøl om jeg fant en sti jeg kunne følge, valgte jeg å gå mest mine egne veier.

Ble faktisk så god temperatur et øyeblikk, at jeg kunne ta av lua.
Rett og slett en nydelig blåfarge på himmelen til tider.
En liten pust i bakken er lov.

Jeg gikk som sagt uten mål og mening – og endte opp på Dyranutane. Det er litt forskjell på høydene på topp-punktene, og jeg stoppa på ca 1324 moh.

Ser du camper’n i det fjerne?

Det høres jo høyt ut, men med tanke på at jeg står parkert på 1194 moh, ble det jo ikke rare høydeforskjellen. 130 høydemeter er ikke mye. Til sammenligning for de som veit hva jeg snakker om, så er det ca 100 høydemeter fra parkeringsplassen på Gansås og opp på Gansåstoppen.

Nå gikk da kun for å strekke på kroppen og lufte hauet, og brukte sikkert dobbelt så lang tid både opp og ned som “normalt”, fordi jeg ikke fulgte ei løype. Screenshot’a kartet da jeg var på toppen, og her ser dere: Jeg står parkert ved den lilla prikken.. Den gule streken er (ca) ruta jeg tok opp, og den grønne ned igjen.

Jeg tok som sagt ei anna rute ned, og da gikk jeg jammen rett på en gjeng med geiter..

Til å begynne med trudde jeg det var en saueflokk, men endra raskt meining da jeg så at samtlige hadde andre farger, samt horn.
Det var ikke tvil om at de var nysgjerrig på den skapningen (les:YoursTruly) som virra rundt på deres enemerker, for da jeg sakte men sikkert kursa meg vekk fra synsfeltet deres, kom de piskandø løpende etter og stilte seg på en haug og glodde etter meg… Snakk om å ha DYRisk tiltrekningskraft, hehe

Resten av turen gikk uten de store hendelsesforløpene, og jeg rakk akkurat å komme meg hjem igjen før det begynte å regne igjen. Men da hadde jeg faktisk fått 2 herlige timer ute i frisk luft.

Og helt til slutt her,legger jeg ved en nydelig fargeklatt som jeg gikk rett på like før jeg var hjemme – fantastisk! 🤩

1. Jeg foretrekker geiter framfor sauer, de er morsomme og som Frodith skriver nysgjerrige.
      Fint i fjellet nå, og jeg tror også at jeg skulle ha klart den tur om det ikke er for ulent da 😉 Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

1. Ja egentlig jeg også…men det kan kanskje være fordi vi hadde geiter i barndommen min 😊 Visst er det flott i fjellet nå, og det var ikke særlig ulendt, så det trur jeg du hadde takla 🥰 Takk det samme 😊 Klemz

2. Å for en deilig tur, Helene! Fine bilder også! Det er deilig å gå i fjellet – i morra skal jeg også gjøre det – på Valdresflya et sted…! Håper bare på vær som er ok! God klem <3