DU MÅ!!!!

God mårra og god mandag godt folk. Håper akkurat DU har det bra, og at natta har vært god. Mi natt har vært veldig god fordi jeg har sovet som en stein – men hvordan det var å måtte våkne igjen, vel det er noe heeeeilt anna som jeg ikke gidder å mase om akkurat nå i alle fall.

Det jeg derimot akter å mase om, er det lille, forbainna ordet MÅ! .. med den like forbainna pekefingeren som følger med. DU MÅ!..H*N MÅ!..DE MÅ!

Bildet er lånt fra nettet

Helt seriøst så er det få ting her i verden som jeg takler dårligere enn når et annet menneske stiller seg over meg med den mentale pekefingeren og forteller meg hva jeg må og ikke må. INGEN har rett til å fortelle et annet menneske at de MÅ noe som helst. Å ytre personlige meninger, gi gode råd eller å anbefale noe er noe helt annet, for det gir meg signaler om at jeg til syvende og sist faktisk er sjef i eget liv.

Så hva fikk meg til å “ta laus” og bruke energi på detta temaet i dag da? Jo – bainnskap. For atter en gang er det en person som har fortalt meg hva jeg MÅ, og denna gangen MÅ jeg slutte å bainnes så mye på TikTok fordi barn og unge kan høre meg. I Hællvette heller!!

Bildet er lånt fra nettet. Illustrasjon: Stephen Maurice Graham

Som jeg sa i dagens mårrabubbel er bannskap en del av min kultur, og INGEN skal fortelle meg hvordan jeg skal praktisere den. Jeg bruker bannskapsord som uttrykk for følelser, og så vidt meg bekjent er det ingen som har daua av eller tatt skade av å høre på bainnskap. Da er det hendelsene (som fysisk eller psykisk vold) som har fulgt i kjølvannet som har skadet folk, ikke selve bainnskapen. Personlig erfaring: Jeg har blitt kalt jævla feit og fette dum.. I de settingene er bainnskapen brukt bevisst som et våpen for å såre – likevel er det ordene feit og dum som har skada meg. Ser dere forskjellen? Og at noen syns at bainnskap ikke er pent å høre på? Vel, man er forskjellige der også tenker jeg..

Så i en i mine øyne verden som er på tur til å bli riv, ruskende gal, der det stadig oftere kommer frem at alle MÅ identifisere seg med det de føler er riktig, tenker jeg at jeg FØLER det er riktig for meg å identifisere meg med ei frittalende, fri sjel som ikke MÅ noe som helst bare fordi andre kan finne på å føle seg støtt. Og hva barn og unge angår, hva med å lære avkommene å vise respekt for andre sine tanker, følelser og personligheter? Hva med å – i stedet for å holde fokus på noe så ubetydelig som bruken av bainnskap heller lærer de at alle bør respekteres uansett om det er mennesker eller dyr, fordi alle har en egenverdi? Hva har det å si om man er fattig eller rik, tjukk eller tynn, uskolert eller høyt utdannet, svart, hvit, gul, rød, homofil, hetro, same, jøde..? Ja jeg kunne fortsatt i det uendelige, men regner med dere skjønner tegninga. Rett og slett RESPEKT for andre frem til de fremtrer med en oppførsel og gjør noe som viser at de ikke fortjener den respekten.

Yeppz..det var litt mårramas om noe jeg brenner ganske heftig for.

Ha en riktig flottersfin dag og ei riktig god, ny uka alle sammen ❤️

Dagens mårrabubbel på TikTok finner du HER.

 

11 kommentarer
    1. Ingen MÅ noe som helst….. Hadde vi alle bare kunne vært som vi er uten de bedrevitende som absolutt vet hvordan man egentlig skal være…. Vi må ingenting – bare være oss selv – og som du skriver – respektere hverandre. Det er merkelig at bedrevitende er de som vet og kan…..

    2. Vi nordlendinger har jo et saftig språk. Vi må ikke, vi bare sier som det er. Det er våres natur, og bedrevitere får bare klappe igjen munnen. Kos deg med dagen. Klem

    3. Enkelte mennesker skal nå henge seg opp i alt som er, sukk! Om noen banner gidder jeg ikke å bry meg om, og blir jeg skikkelig forbanna så kommer det noen saftige gloser herfra også 😉 Nyt dagen videre 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg