DRITT-KAFFE…bokstavelig talt.

I går skreiv jeg i det innlegget HER om folk som har så mye penger at de kan bruke millioner av kroner på (i mitt hode) unyttige ting. Men det er jo mange som bruker store summer på produkter som mat og drikke, og som den kaffe-elskeren jeg er, tenkte jeg at jeg hadde lyst til å finne ut litt mer om hva de mer pengesterke kan koste på seg av koffein. Av erfaring veit jeg at kaffen Jamaica Blue Mountain antagelig er blant de dyreste kaffesortene, for den koster skjorta og rævva. Jeg fikk nemlig en gang et gavekort på ei sjappe hvor jeg vanligvis ikke handler – og der fant jeg en pose med nettopp JBM til den nette sum av 149,- kroner for 100 gram. Siden jeg ikke fant noe som helst annet der, bestemte jeg meg for å teste ut den kaffen…og heilt ærlig, jeg ble ikke imponert!!

Men altså, jeg googla dyre kaffesorter og landa på Kopi Luwak som påberoper seg å være verdens dyreste kaffe..og det trur jeg på.
Har du hørt om Kopi Luwak? Nei, det er kanskje ikke så veldig mange som har det, og det er nok enda færre som har smakt den.. men de som har hatt gleden (nåjah) av å prøve den forteller ofte at det også er den beste kaffe de noensinne har drukket. Og tenk..de som har æren for den tilsynelatende fantastiske kaffen  er sånne nydelige vesener som den lille krabaten her.

Info kopiert fra nettet: “Kopi Luwak stammer fra den indonesiske øya Bali, og har en helt utrolig historie. Selve kaffetypen produseres på bønner som først er blitt spist av en asiatisk palmesivett, et kattelignende dyr, hvoretter avføringen samles opp og renses slik at kaffebønnene, som går tvers igjennom dyret uten å bli fordøyet, gjenstår. Så brennes disse kaffebønnene, og på den måten oppstår kaffetypen Kopi Luwak.”

Wow sier bare jeg. Snakk om dritt-kaffe, hehe. Det er jo en vanvittig prosess, og nettopp det at det er så mye jobb med å fremstille den gjør den svært sjelden, og de få bønnene som produseres blir da sykt kostbare. Det antas at det er enzymer i palmesivettenes tarmsystem som gir den spesielle smaken, og siden det kun produseres mellom 250 og 300 kilo bønner av denne typen i året gir det seg også utslag i prisen som lett kan komme opp imellom fem og ti kroner per gram.. altså opp mot 10000 kroner pr/kilo. Men det er tydeligvis ikke maxpris, for etter å ha googla litt mer fant jeg det dere ser under her. Fy flate & herrejerremias si bærre æ!!! 261 euro blir jo langt over 2600 kroner – for 100g.. altså mellom 25 og 30 000 kroner pr kilo… på SALG!!

Det finnes selvfølgelig en del kaffeprodusenter som påstår de leverer Kopi Luwak bønner, men da skal det følge med enten et sertifikat eller annen dokumentasjon som bekrefter at de er ekte.

Litt info fra nettet om dyrene:
“Nettopp fordi disse bønnene er så ettertraktet er det enkelte som fremskaffer dem ved å holde palmesivettene i bur, hvor de ikke får annen føde enn bare disse kaffebønnene. Disse dyrene lider i fangenskap, og blir ofte underernærte på grunn av den ensidige kosten. En annen ting er at dyrene i fangenskap får ofte de dårligste kaffebønnene, mens dyrene i det fri kun velger de beste bønnene da de selv bestemmer hva de vil spise. Dessuten spiser de også andre planter som er med på å danne den prosessen i tarmsystemet som gir Kopi Luwak den særegne smaken den sies å ha.”

Litt historie: “Det sies at det kun er tilfeldigheter som gjorde at man oppdaget denne kaffetypen, da det opprinnelig kun var kolonistene som hadde lov til å tilberede kaffebønnene til ferdig drikk. Dette syntes ikke indoneserne noe om, og fant tilfeldig ut at de kunne samle sammen avføringen etter palmesivettene og plukke ut kaffebønnene derfra. Disse ble brent i hemmelighet, og ble til det vi i dag kjenner som Kopi Luwak. Hvorvidt historien er korrekt vites ikke med sikkerhet, men det er ikke usannsynlig.”

Og bare sånn på tampen her..den mest autentiske måten å tilberede og nyte Kopi Luwak på er å gjøre som de opprinnelige indoneserne gjorde det. Grovmale bønnene og bare blande dem rett i det varme vannet, røre rundt og la dem trekke før man siler dem og serverer.

Ha en flottersfin dag da alle sammen ❤️ og nyt mårrakaffen…uansett variant du velger.

Mårrabubbel om temaet på TikTok finner du HER

10 kommentarer
    1. godt jeg ikke har råd til den dyreste kaffen ,😂 i tillegg sluttet jeg å drikke kaffe for snart 2 på år siden ,godt med en kopp te som ikke har kommet ut bakveien

    2. Ha-ha-haaaa. Jeg HAR faktisk drukket den kaffen. Det peneste jeg kan si, er at den var mindre god… 😂.

        1. Ja, jeg synes jo det var gøy å få muligheten til å smake 🤪.

          Tror nok mest på historia fra kolonitida. Det er jo flere ting i historien om mat, hvor fattigfolka sin mat i dag er det dyreste du kan få på bordet. Østers, for eksempel 😁.

          1. Skjønner jeg sååå godt 👍☺️
            Tror også at den historia har noe for seg. Er helt teit å tenke på hvordan nettopp det med fattigmannskost har endra seg. Hadde noen sagt i min oppvekst at den forbaska fisken som man måtte spise støtt og stadig skulle bli svindyr luksusmat som man knapt nok har råd til å kjøpe, hadde jeg nok ledd meg skakk 🤔😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg