DETTA SKAL BLI INTERESSANT

..fyttikatta for et drittvær det er ute!! Som jeg nevnte i forrige innlegg skulle jeg ut og måkke frem bilen for å begynne klargjøringa for å rive camper’n. Men nå har jeg måkka innkjøringa og hele området der go’venninna & co har parkeringsplassene i et håp om at jeg skulle få fritt leide – men det har snødd igjen nesten like raskt som jeg har arbeida. Så nå gidder jeg ikke hele camper’n for øyeblikket, og tenker at jeg skal i stedet gi dere ei lita oppdatering om hva som skjer i forbindelse med tannlegen. Jeg var jo innom og fikk trekt ei rot på mandag, og så har jeg en ny time kommende tirsdag (eller onsdag 🤔) for ei ny trekking.

Nå har jeg tidligere fått påvist munntørrhet som gir rett til refusjon, men det viste seg at det er såpass mange år siden den testen ble tatt at den gjelder ikke nå. Dermed ble det avtalt at jeg skal ta ny test når jeg kommer til den neste timen. I tillegg ba jeg om å få et kostnadsoverslag. Så langt, alt vel.

Men i går ringa de fra tannlegekontoret og fortalte at for det første: De vil ikke sette opp et overslag enda nettopp på grunn av at jeg ikke har påvist munntørrhet – for da kan de ikke ta med en eventuell refusjon. Greit nok, men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kunne gitt meg en pris uansett så jeg har hatt ei viss peiling..

For det andre viser det seg at det kan bli en omfattende prosess å få bevis for munntørrhet pr i dag. De på tannlegekontoret hadde faktisk ringt Helfo, og der hadde de fått beskjed om at jeg må ha vært under oppsyn i et år før jeg kunne få”diagnosen” og dermed refusjon. Big problem!! da jeg ikke har vært hos verken denne tannlegen eller noen annen på årevis. Dermed må nye prøver (i flertall) tas. Og dersom Helfo ikke bestemmer seg for å være grei, risikerer jeg å måtte komme innom for jevnlige prøver hos tannlegen i et år – noe som absolutt ikke kommer til å skje. Om dere nå spør hvorfor, har dere absolutt ikke lært noe om meg..

Så sånn er ståa nå. Jeg skal da på den timen i neste uke og få tatt testen, samt trekke en ny stubbe. Deretter skal det bli interessant å se hva som skjer, og hvor mye jeg får gjort for de få tusenlappene jeg har til rådighet. Av det som BØR bli gjort veit jeg at det er mange flere tenner som må trekkes og minst ei rotfylling..

Yeppz, detta skal bli interessant 🤔

Ha en riktig fin fredag nå, alle dåkker flotte folkan der ute ❤️

7 kommentarer
    1. Så mye styr for å påvise munntørrhet altså,… :-/ Det er ikke enkelt i staten Norge – å få støtte… tannleger skulle vært som legebesøk… egenandel og oppspart frikort…. sånn er det med den saken
      Godt du får gjort noe av det som plager deg i munnen… Krysser fingre for at du ikke må igjennom hele den prosessen for å få påvist….
      God fredag til deg – også håper jeg snøen har tatt pause! klem

      1. Ja det er helt sprøtt, men man må jo dessverre finne seg i det om man skal få det på papiret. Men håper selvfølgelig i det lengste at jeg slipper det styret og kan få det igjennom likevel 😊
        Dessverre har det snødd og blåst i hele dag.
        Takk for det 😊 og det samme til deg

    2. dette var rart ,min tannlege sa sist jeg var der att om jeg ville ta en test om jeg hadde munntørrhet var det en smal sak og gjort på en blunk ,men testen kostet noen hundrelapper ,helfo der nord høres veldig merkelig ut spør du meg .
      Håper du får nok til jobben som må gjørastt,rotfylling er dyrt ,men det er også litt forskjell på hvor en bor ,men det kommer fort opp i en 7-8 tusen bare det det hvet jeg mulig mer også

      1. Syns også det er rart, for sist var det nok med bare en test. Måtte ikke følges opp i et år.. det høres jo vanvittig ut.
        Er klar over at rotfylling er veldig dyrt, så om jeg skal ha mulighet til å få gjort det er jeg helt avhengig av å få refusjon.

    3. Norge altså – helt utrolig lang mølle for å få gjennom noe! Grrr…. ja, det blir interessant – du får prøve å få gjort så mye som mulig! Klem <3

    4. Merkelig beskjed du har fått.
      Jeg fikk også påvist munntørrhet for noen år siden hos tannlegen. Jeg tok kun 1 prøve hos ham og han sa at han kunne fikse det slik at jeg fikk noe refusjon på behandling og fortalte at det nå var tannlegene som gjorde den endelige avgjørelsen på om man kunne få refusjon.
      Dette er en privat tannlege. Synes du skal høre litt mer rundt og spørre noen andre også hva de tenker om saken. Lykke til!🤗👌🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg