BLAUTE – MEN LYKKELIG LELL

..okidoki, folkens – klar for litt mer gammelt nytt?
Her er da enda et innlegg fra den gamle bloggen min flytta over hit..og akkurat dette så dagens lys første gang den 23.juni 2014.
Håper du setter pris på det 😊

..BLAUTE – MEN LYKKELIGE LELL..

Jepp…da får jeg prøve å skrible noen ord om helgas begivenheter, da… venninna mi med den fiiiiine turkompisen min, Slash, skulle ha en gjensynsfest for sin gamle klasse på lørdag – og jeg hadde lovet henne å ta Slash med meg ut i marka og overnatte i lavvo, så han skulle slippe å måtte være hjemme sammen med en gjeng på 18 “forvokste fjortiser”, hehe

Nå har det regnet – og regnet – og atter regnet her oppe i evigheter, så det er temmelig bløtt i marka.. var først en liten “spane-runde” innover mot dalen på fredag formiddag for å sjekke forholdene – og hjelpes, det var bløtt, det kan jeg love dere… og det fortsatte å regne hele fredag også… blah!
Så hadde det seg sånn at jeg fikk hente lavvoen jeg skulle låne alt på fredags kveld – så da “overtalte” jeg guttungen til å bli med meg innover mens jeg satte den opp… kremt…..han var IKKE så veeeeldig glad for at jeg overtalte han (æ har mine metoda ) – det pessregna og var så innmari bløtt på myrene at det suklet i skoene før vi i det hele tatt var kommet frem – men han ble nå med…. og jeg fikk klaska opp lavvoen i rekordfart (i allfall rekordfart for meg – brukte 20 minutt…og det sier guttungen er godt jobba…og han er som nevnt tidligere speider, og har liksom greie på sånt..)

Liten pause for en søkkblaut gutt før vi traska heimover…lavvoen står så fint i bakgrunnen…
 Vel hjemme igjen, måtte jeg sjokktørke sko og klær, og tok en solid runde med impregnering for å kune ha et liiite håp om å ikke være alt for blaut når vi kom frem neste dag… og med den nord-norske sommeren, er det bare å hyre seg godt, med ullklær, lue, votter og gamsjer, hehe
I alle fall…lørdagen kom, og jeg dro og henta Slash, og så bar det av gårde innover.. han var kjempestolt over å gå med kløv – og selv om det FREMDELES regnet, så hadde vi en ganske trivelig tur innover..med han som skulle sjongleres mellom stokker & stein, og jeg med i underkant av 14 kilo på ryggen, brukte vi ca.1 time og 45 minutt innover…ikke så alt for ille det, med tanke på at jeg er uvant med å gå med hund på sånne turer som dette..
Det er ganske greit å komme over de fleste elvene som møter en på turen, og Slash syns det var helt greit her…
…men her var han ikke heeeeelt på godfot med alternativet..han hadde mye heller lyst å løpe ut i elva, men vi kom trygt over i fellesskap.
Er ubeskrivelig glad for at jeg satte opp lavvoen kvelden i forveien – så da vi kom frem, var det bare å hive seg rundt å få fyrt i gang et bål og laget litt mat….Slash fikk servert hundepølse & tørrfor…
..og Trolltufsa fikk seg quorn-fileter (vegetar-mat), grønnsaker og potetmos..
Og selvføøølgelig bålkaffe!
Og seeeeee hva som lå å ventet på meg i kløven…jeg må vel være verdens heldigste – så på denne turen kunne jeg kose meg skikkelig, med ett “mannfolk” i hver armkrok…ikke ofte DET skjer, tji-hi 😉
 Vedsanking må jo til når man skal brenne bål, og Slash er veeeldig glad i pinner…og han var utrolig flink til å hjelpe til……..kremt…
…problemet var bare at når jeg bærte veden INN….kunne ikke han skjønne hva i all videste verden det var det gale kvinnemennesket holdt på med – så han bærte veden UT igjen…jaddaaaa!
Det var mye spennende for en nysgjerrig hund å finne på…her er han på fisketur..sto stiv i evigheter og plutselig jumpa han uti så vannspruten sto…og noen ganger rasa han nedover langs elva, så jeg så vidt kunne skimte halen hans som logret over gress-stråene…og så hadde han det veeeldig morsomt med å sysselsette meg – rundt og rundt alt han fant av trær, så han satt bom fast…og så måtte jeg bort å surre han løs igjen, hehe..
…og når det regnet for mye til at vi ikke orket å være utfor lavvoen – hadde vi det veeeldig morsomt inni…hæla i taket hele tida..
Kveldskooooooos for Trolltufsa.. “lærte” å ha konjakk i kakao på en tur jeg hadde med ei venninne for noen år siden…men det funker også utmerket med whiskey 😁
Men etter hvert ble det nok for både den ene og den andre..og når jeg korra meg ned i soveposen for å lese litt før jeg begynte å jakte på søvnen, var det en meget lykkelig og sliten Slash som sovna på føttene mine.
Og så ble det endelig sengetid, da…og da var det jo en selvfølge at vi skulle dele sovepose..gjett om det var noen som kosa seg bra, her….meeen…uten bunn i lavvoen, var det jo ganske blødt på marka – og i løpet av natta skviiiiisa Slash meg mer og mer ut fra liggeundelaget – så jeg våkna i en temmelig våt pose,ja… og det hjalp jo ikke på at det om morgenen begynte å hølje ned igjen – og selvfølgelig gikk det ut over meg, som var blitt skvisa inn mot midten av lavvoen….hmmmmm…
Frokost må man ha..
Når vi var vel oppstått og frokosten fortært, lekte vi litt pinne-lek….og Slash klikka totalt i vinkel og rasa rundt som om han hadde fått biestikk en viss plass…prøvde å få et skikkelig bilde av han – men bedre enn dette ble det altså ikke….
Siden det fortsatte å regne utover dagen, var det egentlig veldig lite vi kunne finne på…ikke noe morro å gå på oppdagelsesferd når alt er så blødt at man synker til anklene når man beveger seg… så vi pakka sammen og starta på hjemturen. Slash var IKKE  så veldig hyppen på å få kløven på – tror han skjønte at det kom til å gå sakte – og han hadde lyst til å ha full fart og stormende jubel – men jeg fikk den nå på, og vi kom oss av gårde.. grått og regntungt, med Storvann i det fjerne.
Så alt i alt må jeg bare si at jeg hadde en super tur…synd med været, men sånt kan man jo ikke råde over… og det kommer en ny sjanse – alt neste helg….wiiiiiih ❤
4 kommentarer
    1. Det var litt av en tur, og selv med regn så kosa både tobente og firbente seg virkelig. Litt tilbehør i eller ved siden av kaffen er ikke å forakte i sånt vær, og så varmer det så godt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg