BIER OG BLOMSTER

Veit ikke med deg – men jeg syns bier og humler er sååååå søte..

Bie.. Bildet er lånt fra nettet – kreditt WWF
Humle..Bilde lånt fra nettet – ukjent opphav.

Hadde egentlig aldri tenkt på å lage et innlegg om de, da.. men så fikk jeg et bilde av søstersen tidligere i dag, hvor hun bl.a sa: “Lag et blogginnlegg om dette, da”  ..eller nei – nu lyg æ så det ryk ut av øran, for ho skreiv: “Hiv den på bloggen – og Save the Bees”, hehe

Og bildet ho sendte, var detta..

Nå skal jeg jo litt mer til før jeg lager et innlegg, da..så her måtte det googles og undersøkes.. og jeg oppdaga at i fjor på denne tida, hadde faktisk Cheerios/Nestlé en kampanje her i Norge der man kunne få tilsendt en liten pakke med solsikkefrø – gratis og franko..så folk kunne så, og dyrke frem frokost til biene.

For dessverre er både bier og humler utrydningstruet.. i tillegg til diverse andre pollenspredere. Humler og andre bier er nødvendig for at blomstrende planter skal kunne formere seg, og opp mot 30 prosent av den maten vi spiser er direkte eller indirekte avhengig av bestøvningen som bier gjør. Bare her i landet er 18% av bie & humlearter truet – og hele 30 prosent av villbiene og 20 prosent av sommerfuglene våre er oppført på Artsdatabankens rødliste for truede arter.. Og som ikke det er nok..12 av bieartene våre har ikke blitt sett på 50 år og har derfor trolig dødd ut.

Legger ved en link til NOAH om akkurat dette temaet..der kan du bl.a lese om hvordan du kan gi førstehjelp til en humle. 😉

Jeg er laaaangt ifra “hysterisk” når det kommer til klimarelaterte ting – tvert i mot, for jeg vil veldig gjerne ha tilbake både plastsugerørene og plastskjeene i yoghurtene (og mere til), men jeg syns det er utrulig trist å tenke på at mange av disse skapningene kanskje ikke eksisterer mer når min sønn blir like gammel som meg..

Heldigvis er det jo noen ting man kan gjøre for å legge litt til rette for både bier og humler..og selvfølgelig sommerfugler – dersom man bor sånn til..

Nestlesommerfugl.. Ikke utrydningstruet, men utrulig vakker.. Bildet er mitt.

..man kan så bievennlige planter..som f.eks solsikker..
..har man hage, kan man la en del av den bli litt ustelt. En variert hage med en blanding av viltvoksende planter i tillegg til hageplantene, med busker og trær av ulike størrelser, gir mange levesteder for et stort antall arter.
..og har du skikkelig stor plass – lag ei blomstereng (bare husk at den skal IKKE gjødsles)

Så – skal ikke MASE, da.. men har du mulighet – plant ei solsikke eller tre & Save the Bees ❤

Bildet er henta fra nettet på gratis nedlasting
6 kommentarer
      1. Jaaah, de er nydelige.. men jeg tenker også det – hvor skulle jeg kunne plante en solsikke, liksom? Kunne jo selvfølgelig dratt med meg frø og spredd de rundt om kring på ubebodde steder, men.. 🤔😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg