5 DAGA PÅ FARTA

Yeppz, dere ser rett..her kommer jaggu et nytt innlegg fra meg igjen. Tenk – hele 2 stykker på ei uke..makan..blir jeg ivrigere nå, kan jeg jo bli beskyldt for å være seriøs blogger, hehe 😂

Uansett..som jeg nevnte i det forrige innlegget, hadde jeg planer om å ta meg en liten rundtur – og som tenkt, så gjort..og tirsdag mårra lempa jeg både vått & tørt i bilen – samt litt ekstra klær – og kursa meg vekk fra søstersen og Kirkenær – ja faktisk fra hele Hedmark – og endte opp med å ha første “ta-et-bilde” stopp på en smal, snirklete vei ovenfor Lomen i Valdres..med utsikt over innsjøen Slidrefjorden.

Deretter surra jeg videre i sikk-sakk, og før jeg visste ordet av det, var jeg på tur langs Tindevegen. Den første biten, som går fra øvre Årdal, er sykt bratt, smal og svingete..men dødskul å kjøre. Fikk ikke stoppet for å ta bilder, fordi jeg møtte biler nesten hele tiden – og ved ett tilfelle måtte jeg bokstavelig talt rygge bak i grøfta, for at en svær bobil skulle komme seg rundt svingen. Takk mine skapera førr at æ kjøre “traktor”, og kommer frem korsomheilst 😉

I manko på bilder, legger jeg ved screenshot av veien, sånn som google maps viser den.

Vél oppe, og i godt driv videre – måtte jeg bare bite i det sure eplet og betale for å komme videre. Visste jo fra sist jeg kjørte der, at det er bomstasjon midt på fjellet – men seriøst – fy pokker for en pris..

Men vakkert – og langstrakt er det sannelig..så tja..kanskje det er verdt kronene..?..

Skal innrømme at selv om jeg stoppa både hist og her, gadd jeg ikke ta noe særlig med bilder. Tåka kom sigende, og ødela hele fotogleden, hehe 😂

Så, med tid og stunder kom jeg meg av Tindevegen, og bega meg opp på Sognefjell. Var der for første gang i fjor, sammen med søstersen, etter at snøen var kommet – men da var det skjedd et eller annet med veien, så vi måtte snu halvveis. Men i år var veien åpen – OG i en nydelig sommerprakt. Jeg campa midt oppi der om natta, og fikk meg en nydelig start på onsdagen.

Frokost ved et trivelig, lite vann er aldri feil♥️

Og du verden for en utsikt 😍

Etter et par fantastiske timer på fjellet, var det på tide å farte videre.. Stoppa selvfølgelig både titt og ofte, og gjorde hva jeg kunne for å nyte turen..men det ville blitt et aaalt for langt innlegg om jeg skulle tatt med absolutt alt..så jeg holder meg til de plassene som jeg var lengst på.

Som her..har totalt glemt hvor det er hen, men vakkert var det jaggu..trur aldri jeg har sett så grønt vann før 😍

Neste sted jeg ble værende på, var på Valdresflya..og der overnatta jeg til torsdag.

Kjekt med det lille Nordmarkateltet mitt, for det går nesten i ett med terrenget..

En ting som er sååå vanvittig bra her “nedaførr” i landet, er at det er temmelig mørkt ute om nettene – selv om det er sommer og varmt..og det var supertrivelig med besøk av en vakker ne-måne som titta på meg fra horisonten ♥️

…og her trengs vel ingen forklaring 😉

Et annet sted jeg stoppa opp og virkelig tok meg tid til å nyte, var etter at jeg hadde forlatt flya, og kursa meg videre – med Hardangervidda som potensielt mål..den vakre innsjøen Heggefjorden i Heggenes i Rogaland.

Etter hvert kom jeg meg da på vidda..men det var så inn i hællsprettens mye folk som okkuperte alt av avkjøringer og parkeringsplasser, at jeg valgte å surre meg videre etter en aldri så liten pust i bakken 😉

Frisk og uthvilt surra jeg meg videre – ned fjellet, via Kinsarvik og Odda, og snirkla meg til slutt opp på Haukelifjell..et sted jeg bare simpelthen ELSKER♥️ ..så de neste x antall bilder er derifra..

Valgte å sove ute under åpen himmel..bare rett og slett fantastisk 😍

Dagen etter..fredag, tok jeg meg en runde innover ei sykt smal og svingete grusvei, som gikk inn til ei demning..

…og for å komme over den, måtte jeg gjennom en port..for så å komme på en enda smalere vei 😂

Og her stoppa fjellveien..

Utrolig vakkert, ikke sant?

Men etter noen deilige timer i et nydelig vær – ble det rett og slett for varmt..og jeg valgte å sette nesen videre..uten mål og mening.

Starta med å komme meg ned av fjellet og tok meg en stopp på Haukeli, for å studere kartet..og valgte meg ei rute opp mot Geilo igjen, via Rjukan..hvor jeg hadde minipause for å kjøpe is..og huska akkurat på i tide å ta et bilde før jeg dro videre 😉

Etter hvert som dagen gikk, begynte jeg å leite etter et sted å sove om natta. Kjørte bl.a over Dagalifjell, men det var hytter og biler over alt hvor øyet kunne se..og det gadd jeg ikke..så da jeg innså at jeg begynte å nærme meg Geilo igjen, bestemte jeg meg for at jeg like greit skulle se om jeg hadde lykka med meg på Hardangervidda denna gangen..og yeppz..fant meg en flottersfin plass, med en nydelig utsikt.

Da det var litt seint før jeg parkerte, gadd jeg ikke sette opp teltet.. og det florerte med mygg og veps, så jeg skippa å ligge ute kun i soveposen..så det endte opp med at jeg sov i bilen, med begge bakdørene åpne, og myggnett foran åpningen.

Koselig å sitte bak i der, og bare nyte roa. Ei super avslutning på en flott dag..

..og på en flott tur. For dagen etter, i går, vendte jeg nesa nedover til søsteren igjen..og skal nå være sammen med henne og barnebarnet resten av ferien hans 🤗

Ha en flottersfin søndag, allemann-alle..så sees vi plutselig ♥️