VALNØTTBURGER

For noen få år tilbake, levde jeg som vegetarianer – og en av de hjemmelagde tingene jeg likte best, var valnøttburger. 

Dessverre takler jeg ikke rent vegetarkosthold pr.i dag – fordi jeg reagerer veldig på spesielt rå grønnsaker – men disse burgerne tåler jeg enda 😉

Grunnen for at jeg legger ut denne oppskrifta nå, er fordi jeg lovde annebe det for en tid tilbake. Hun er ei supertrivelig dame jeg har blitt kjent med her på bloggen, og hun har en sønn som er vegetarianer..og da kan det være kjekt å få litt ny inspirasjon til ting å lage =)

Nøtteburgere:

4 dl lettkokt havregryn
2,5 dl vann
1-2 ts salt (bruk gjerne urtesalt)
150 g valnøtter
1/2 rødløk
2 egg
50 g parmesan 
1 skive brød
2 fedd hvitløk
2 ss sennep
salt/pepper
evt.urter og krydder etter eget ønske
sesamfrø

Bland havregryn, vann og (urte)salt, og la det svelle til vannet er absorbert (5-10 min.)

Mal eller finhakk nøttene og rasp løken på et grovt rivjern. Finhakk brødet (evt. kjør det i en kjøkkenmaskin).

Bland så nøtter, havregryn, løk, revet parmesan, brød og egg inn i havregrynsblandingen. Salte og pepre og tilsett evt urter og krydder etter ønske. Press hvitløken og bland det inn i røren sammen med sennep.

Form røren til 8-9 burgere (alt etter hvor stor du vil ha de) , legg dem på et stekebrett med bakepapir og strø over sesamfrø.

Stek i ovnen på 200°C i 5-7 minutter.

Stek dem så videre i en panne med litt olje på svak varme til de har fått en fin farge.

(..og er noen som meg – som er djeeevelsk glad i ost, kan man kappe opp små ostebiter å ha i røra før man steker burgerne 😉

 

#blogg #hverdagsblogg #mat #vegetar #vegetarkost #vegetarmat #burger #vegetarburger #valnøttburger #hjemmelaget 

10 kommentarer
    1. frodith: Ja jeg syns i allefall de er gode 🙂 Og det er utrulig mye god de kan servere ute, dersom de har litt utvalg av veggie-mat 🙂

    2. Ja det er noe jeg aldri har prøvd..vegetarmat..altså..jeg har smakt..men ikke spist bare det…Skulle nok ha gjort det…for jeg reagerer på kjøtt..særlig rødt kjøtt…så akk..men kjøtt må man ha…hihih supert tips for de som vil prøve da..

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Du burde prøve det – for det finnes så utrulig mye godt å få kjøpt. Vegetar-snitzlene smaker fantastisk..og quorn-produktene kan minne om kylling..men jeg er litt enig også – selv om jeg ville klare å gå tilbake til vegetar-stadiet, er det fordi kroppen min blir friskere av det – men jeg kommer aldri helt til å slutte å spise litt kjøtt.men redusere det til av og til 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg