HANS HØYHET – King Blaze

Siden jeg var 18-19 år, har mitt høyeste ønske vært å eie en pick-up…enten en Hilux eller en King Cab. Og sensommeren 2016 – oh lykke – kom jeg over en god, gammel Nissan King Cab 4X4 fra 1993. 2,5 l diesel motor og 75 hk. 

Dette er fra første gang vi starta motoren etter at jeg kjøpte bilen…(håper jeg har fått til å linke rett nå…hvis ikke, finner dere videoene inne på YouTube. Link til kanalen min, finner dere på forsida mi)

 
Tenk – ikke en eneste, elektrisk duppeditt – noe som betyr at jeg kan fixe og reparere på den selv. For ja – jeg KAN faktisk skrue litt bil..sånn bittelitt…og jeg har en bror som er tålmodigheta sjøl, og som stadig prøver å dunke litt ny lærdom inn i hodet på meg.
Når jeg overtok kar´n, hadde hadde han stått uten skilt i 3 år, så derfor måtte jeg inn på eu-kontroll. Men – kryss i taket – det var faktisk ikke så veldig mye som måtte gjøres for å få han godkjent til å komme veien igjen. OK – jeg fikk nå alltids kjøreforbud fra dem, pga. et løst endeledd – men jeg hadde mr.Handyman med meg (les broren min), så han fikk fixa det, ved å legge et par skiver i mellom, som han fikk tak i hos en kompis som jobber rett over veien for test-senteret.
Ellers..hm..skal vi se. Det  måtte det byttes bremseklosser fremme, stabilisatorstagene og alt av bremserør. Og så måtte tåke-baklysene fikses, pluss bryteren til ryggelysene. Dessuten hjalp broren min meg med å sveise i ny bunn under det ene batteriet, samt lage skikkelige fester til dem. Også jaaaa..håndbrekket, hehe.. Det fungerte absolutt ikke – wiren satt så dønn fast, at jeg har ikke vært borti makan til galskap. Det nyttet ikke hvor mye jeg prøvde å lirke og lure & banne og true for å løsne den. Jeg halte og dro, og spraya med rustfjerner og dryppa wiren med olje – men nei. Så til slutt skrudde vi (jada – broren min henger med,han..) ned hele greia under, og la oss på hver vår kant av bilen. Deretter tok vi spenntak, og dro den det lille vi makta att og frem mellom oss, til den begynte å løsne. Og wuhuuu…det fungerte..for håndbrekket har virket etter det =) 
 
I tillegg tok jeg selvfølgelig oljeskift, og byttet ut alt av diverse filter. Men det er nå en ting – som  i mitt hode – skal gjøres med jevne mellomrom, uansett.
 
Og sååååå kom skiltene på – og her er jeg og søstera mi ute på King Blaze sin første test-tur i skauen…det er filmet på hjemstedet mitt på Årbostad på Andørja =)
 
uY3WIz5k4ZE

Videre fremover nå, er planen er å gi han ei lita “skjønnhetsbehandling” utover våren. Jeg har starta med å få satt opp ei bøyle/grind for å få flytta ryggelysene opp i høyden. Var nemlig søkkplaga med at de ble ødelagt og hang på halv-åtte under bakenden på han..

Og sånn ble det seende ut.. =)

SONY DSC

..passasjer-regler, hehe =)
SONY DSC

Den bøyla jeg har brukt, er mellomroms-veggen som sto i broren min sin bil Og selv om den kanskje er liiiit i høyeste laget, er den krute god til sitt bruk, og så kan jeg heller se etter hvert om jeg blir å sikle etter andre varianter, og bytter den ut. Men jeg tenker som så: økonomien min tilsier ikke at jeg kan flagre rundt og svi av en haug med penger i tid og utide – og denne gjør jobben den er ment til – så hva er da problemet? =)

Ellers har jeg gjort ting som å begynne å smøre tectyl under, og har skiftet både gearolje og differensialolje. Det er en kravstor konge jeg har – for han har LSD, og den jækla olja kosta jaggu flesk..fysjameg! Men – han er verdt det 😉
Klarer egentlig ikke i farta å komme på om det er mer som er gjort frem til nå. Har som sagt store planer om å stulle & stelle med han utover våren – så jeg har kjøpt meg bengalakk og arcanol i tilsammen fire farger – så før sommeren er her, er det meninga at kongekrabba mi skal bli kamo-farget i grønt og rust/brunt.

OOOOH Æ GLEDE MÆ! =)

#bil #bilkjøring #skogstur #motor #nissan #kingcab #diesel #firehjulsdrift #4×4 #pickup #drakraft #offroad #terrengbil #skrue #skruebil #mekke #mekkebil #reparere #handywoman #andørja #årbostad #ibestad #troms #nordnorge

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg