VENNETUR TIL ELGEN (534 moh)

Jadda – som jeg lovde i går, kommer det nå litt skriblerier fra turen jeg skulle ta opp på “Elgen” sammen med en del venner. Siden stort sett hele dagen gikk med, var nok latmakken alt for viljesterk til at jeg fikk knødd meg til å blogge da jeg kom hjem i går ettermiddag – men NÅH er jeg (nesten) våken og opplagt – og klar til å dele turopplevelsen med dere..
Og du verden for en flott tur vi hadde..

Vi hadde avtalt å møtes klokka 10.30 på parkeringa ved kirka på Elgsnes, og starta turen i et nydelig vær. På tur dit, stoppa jeg først på tur ned av Aunfjellet for å ta et bildet av toppen vi skulle på…som ser jææææækla bratt ut fra en side..

..men som – når man kjører nesten til veis ende og ser den fra ei anna side, faktisk ikke er så ille likevel.

Det var som sagt et nydelig vær, og vi traska & trødde, skravla & flirte – og jeg skal ærlig innrømme at jeg var så opptatt med å kose meg på turen, at jeg tok nok alt for få bilder..og de som er medlem av naturgruppa mi “ASFALTCAMPING OG FRISKLUFTSLIV” har nok sett noen av disse bildene før.. men her er i alle fall ett av tøttene på tur over ei lita steinur vi måtte gjennom før vi kom over tregrensa..

..og derrrr er tøtten på tur oppover de siste høydemetrene – som innebærer litt klatring – før terrenget begynner å flate ut.

En nydelig utsikt 😍

Ganske bratt ned mot den fraflytta bygda Indre Elgsnes

Utsikt ned mot stranda på Elgsnes, og over til Grøtavær på Grytøya..

Dessverre var det en smuuuule vindfullt på toppen – men vi fant oss en lun plass for å innta litt lunsj, like ved varden på toppunktet..

..og yeppz – til og med undertegnede ble fanga på film 😁

Selv om toppunktet er ved den varden vi satt med – er det fremdeles mye annet å få med seg oppå toppen – og etter en ikke så alt for mange minutters ekstra gåtur frem til det ytterste punktet på Elgen, får man en nydelig utsikt mot Aunfjellet..med Litjehornet til venstre og Keipen til høyre.

Og sååååå – var det returen, da..

Største utfordringa ble den biten man må klatre – men heldigvis er det festet et tau der som folk kan holde seg i, for å lette både på klatringa – og for at de med mest høydeskrekk skal føle seg tryggere ❤️

Resten av turen ned gikk uten problemer…det vil si, ho eine tøtta plages med at føttene ville skli litt for mye frem i skoene – så til slutt ga ho nu svarten, og valsa likegodt i sokkelestene den siste kilometeren, hehe.. men for uten om det, var vi alle enige om at det hadde vært en fantastisk flott tur.

Og i dag truuuur jeg at jeg skal holde meg i ro og hvile foten litt. Som jeg nevnte i går, har jeg litt problemer med ene ankelen – jeg datt nemlig så lang jeg var for et par dager siden – på en temmelig flat og tørr skogsvei. Ikke veit jeg hva som skjedde, men plutselig lå jeg i horisontalen – og det smalt så jæklig i ankelen at jeg var brennsikker på at jeg hadde knekt den.. Men da jeg endelig turte å røre litt på den, kjente jeg at brukket var den IKKE..så jeg kom meg opp igjen og humpa meg da først den siste halve kilometeren til jeg var ved turmålet mitt – og deretter tilbake til bilen som sto parkert litt over 3 kilometer unna. Hadde en liten times kjøretur foran meg, men det gikk faktisk ganske greit – men da jeg endelig kom meg hjem og fikk tatt av meg skoen – så jeg ikke særlig klok ut, hehe..og jeg klarte knapt nok stå på foten resten av den dagen.

Men med 1 1/2 døgn med foten (nesten) helt i ro, var det bare å teipe for livet og hive seg ut på tur..

..og det gikk over all forventning. Merka nesten ikke ankelen i det heletatt..men den er enda litt hoven, så som sagt – i dag trur jeg nok at jeg skal ta en velfortjent hviledag 🤔😊

1. For et vakkert landskap. Måtte le av hun i sokkelesten. Hun er ikke alene om ha gjort det!!!! God bedring med ankelen og ha en fin søndag 🙂

2. Jo takk, det er ganske så fin natur rundt om kring her 😊 Hehe, ja jeg syns det er godt med sånne folk – passer utmerket til meg og min tankegang/personlighet 😁 Takk så mye for det, og en riktig fin søndag til deg også 😊

1. Joda, det er en smule bratt – men absolutt en nydelig tur. Sjøl har jeg vært oppe der også før tauet kom på plass, men jeg er ganske sikker på at et par av de som var med i går, neppe har kommet til å klatre opp der om det ikke hadde vært for at vi gikk i fellesskap og kunne trø til med oppmuntrende ord underveis =) Klemz <3

3. du for en flott tur og jammen er du tøff som gårr på med skadet ankel ,får håpe du virkelig holder deg i ro no så foten får hele seg igjen :=)
      naturen og utsikten er helt utrolig fantastisk

1. Vel, takk for det..men jeg hadde sååå sabla lyst på den turen som hadde vært planlagt i et par uker – så da fant jeg ut at det ville være verdt det =) Men joda – gjør så godt jeg kan med å holde meg i ro nå 😉