PROFESJONELL HJELP?

Etter innlegget mitt i går..som du finner HER, der jeg fortalte litt om meg selv og den depresjonen jeg må erkjenne at jeg er i, kom det naturlig nok mange reaksjoner. Og nesten samtlige gikk ut på at jeg ikke må være redd for å be om hjelp…å søke profesjonell hjelp.. Helt enig!

Jeg skal ta dette opp med legen min når jeg kommer hjem fra den nært forestående roadtrip’en…og KANSKJE det kommer noe fornuftig ut av det denne gangen… For dere skjønner – jeg er ikke ukjent med den profesjonelle hjelpa til helsevesenet.

Første gang jeg gikk i terapi, var i ungdomsårene..og var ikke 20 år en gang.. I ærlighetas navn, husker jeg nada av det.. Jeg hadde fortrengt det totalt, og eineste grunnen til at jeg veit at de prøvde å hjelpe meg, er fordi jeg kom over journalen min for en del år sida. Det var litt av sjokk å se svart på hvitt at jeg har vært hos denna duden, og ikke klare å erindre mer enn et par flash her og der..

Andre gangen var jeg godt voksen.. Det var på første delen av 2000-tallet, så guttungen var enda ganske liten.. Da gikk jeg i terapi i ca 2 år…og siste time, fikk jeg beskjed av ho som jobba med meg, at det var ikke mer hun kunne gjøre for meg… I tillegg har jeg gått all verdens mestringskurs. For ærlig talt, folkens…jeg hadde aldri overlevd om jeg IKKE hadde hatt kunnskapen til å klare å mestre livet. Jeg har info og teknikker så det holder. Og en syk ståpå-vilje og attitude om at jeg ikke lar meg knekke..

Men altså..som jeg så vidt nevnte i går, jeg har mista meg sjøl de siste årene…og DET HAR INGENTING MED PANDEMIEN Å GJØRE!!!  Tvert om har den på mange måter vært en velsignelse, nettopp fordi da har jeg hatt en gyldig grunn til å holde meg unna større folkemengder. Det er nemlig ikke alle av oss som har de store behovene for folkemasser.. Og mørket inni meg har vært med meg hele tida, sida jeg ble klar over det i tenårene..og jeg takla det.. Men det som har skjedd nå, er at jeg tillot ett eneste menneske å komme inn under huden på meg, og jeg opplever nå at den ståpå-viljen, attituden og trua på at jeg klarer det jeg setter meg fore…det som kjennetegna meg – er borte. Og akkurat DET er min største depresjon nå. Ja – den mørke kverna inni meg er jævlig..og den sliter enormt mye for tida..

La meg sitere litt fra innlegget i går: “Men sannheta er at jo mer lykkelig og glad jeg er – utad – jo mer gråter jeg innvendig. Og det er sååå jævlig tungt! Å stå sprudlende og glad og snakke om positive ting og ikke minst fremtidsplaner – når det innvendig er ei svart, ekkel kvern som bare knuser ordene etter hvert som jeg uttaler de.. Fordi jeg trur ikke på det jeg sjøl sier…trur ikke at det er sant..at det lar seg realisere..og det er nesten ikke en eneste ting i livet mitt pr i dag, som er slik jeg egentlig ønsker det…jeg tar bare til takke med…..”

Men ser dere hva jeg egentlig skriver? Meininga bak? At den utvendige gleden over å planlegge det jeg ønsker for meg sjøl fremover, blir til en innvendig sorg fordi jeg ikke trur at jeg takler det som må gjøres? At jeg har slutta å tru på meg sjøl…at det er nettopp trua på meg sjøl som gang på gang blir kverna i stykker? Og det er det jeg trenger å få fixa!! For som sagt, mørket har bestandig vært der…men når sjøltilliten var intakt, hadde jeg det likevel godt – fordi jeg lot ingen ting stoppe meg. Er det ingen av dere som har fulgt meg lenge, som lurer på hvorfor jeg plutselig har slutta å kjøre lenger enn max 3-4 timer hjemmefra? Og ikke er mer borte enn max 3/4 døgn? Økonomi? Joda, så lenge jeg velger å være A4 og bo fast under tak, har den det meste å si.. Men er det da ingen som lurer på hvorfor jeg ikke lenger gjør som den gamle meg ville gjort? Å bare sette seg i bilen og kjøre til det var fritt for penger – og så fikk jeg nå bare ligge å rulle en plass til jeg fikk generert nye kronasjer..??

Siste turen min med mer enn ei overnatting, var i fjor høst…æ meine..ka svarten??? Jeg fløy jo ut og bodde i bilen eller telt hele tida… Tenkte jeg “hopp”, så hoppa jeg rett ut, uten tanke på hvor jeg landa…og det var fantastisk!! Nå er er knapt nok i stand til å kjøre meg en lang tur, fordi jeg er redd for hva som kan skje om jeg går tom for mat…eller blir sjuk (æ som får influensa en gang hvert 4-5 år..) eller gudane forby, får motorstopp? – for JEG er jo IKKE i stand til å gjøre noe med det… Skjønner du?

Så ja, jeg skal snakke med legen om tingene..men er du ikke litt enig med meg i at løsninga her er “enkel”? Ta sats og hopp, for Helvette!! – og finn tilbake til den uredde Helene som LEVDE livet med mørket på slep, i stedet for å la det ta kontrollen..og som faktisk hadde det bra i “galskapen” sin 😉

Nå skal jeg kose meg resten av mårrakaffen, og nyte synet av de vakre blomstrene jeg fikk i går kveld.

Gikk du glipp av det innlegget, finner du det HER

10 kommentarer
    1. God klem♥️ Vi har vandra mange mørke stier sammen vi to… et evig mørke ligger i oss… men vi takler det❤️ Du har gitt meg mye styrke når havet har vært svart! Samme terapeuten sa det samme til meg… etter mange år kunne hun ikke hjelpe meg lengre… måtte en god psykolog til, ikke en sosionom…

      1. Takk for det ❤️ Ja det har du jammen rett i..og jeg trur aldri vi blir helt kvitt det.. Men du har helt rett i at det må nok noen veldig dyktige til for å nøste opp i en del ting..

    2. Jeg lider ikke av depresjon, men jeg er livredd til å kjøre langt fordi jeg tenker om alt mulige som kunne ha skjedd meg der ute.
      Men da var jeg 15 år, rømte jeg hjemmefra og var ikke redd engang hva som kunne skje med meg. Og jeg har jo opplevd det verste tiden i mitt liv. Jeg ble helt ødelagt. Men jeg kom meg over det også.
      Ellers kan det være at vi blir eldre og sinnet forandrer ? Var ikke redd før i ungdomstiden, men er blitt redd når man blir eldre?
      Men som sagt, man må jo finne ut selv og jeg tror du kommer til å gjøre det. Du har jo klart det før og du kom videre. Jeg tror vi hver enkelte går igjennom ulike faser i livet. Opp og ned og midt i mellom. “But this too shall come to pass. ”
      Jeg ønsker deg vel Helene. Det er ikke en god følelse å være nedi I kjelleren før jeg har jo opplevd det mange ganger i mitt liv. Heldigvis livet er som gjul i bilen. Det går rundt. Du kommer deg opp igjen. Kos deg med helgaturen. Kanskje det ville hjelpe litt.

      1. Takker for mange gode ord fra deg ❤️ Ja det er nok sånn at hver må finne ut hvordan man skal komme seg videre. I mitt tilfelle VET jeg at frykten er på grunn av at jeg lot meg ødelegge i det forholdet..og nå når jeg vet det, har jeg alle forutsetninger for å komme meg videre i livet 😊

    3. Hei på deg vennen. Jeg har jo skjønt at du lider av tungsinn på vinteren.. At du sliter på denne årstiden. At du er mye inne og hjemme. Og at tidligere forhold har ødelagt deg..
      Men at du at har kjørt lite bil og overnattet sjeldent ute…har jeg fått med meg. Men jeg har tenkt økonomi. At du ikke har penger. For selv om jeg har penger så bruker jeg bilen lite og tenker at det er sløsing egentlig. Kan heller gå og busse og toge, det er billigere for meg. Jeg bruker jo bare bil ut til mamma nå, 4 busser og handleposer til henne blir for meget for meg. Men nå skjønner jeg hos deg sitter dette dypt og stor smerte, håper du snart får hjelp for det må du ha! ❤️ Mange varme klemmer…

      1. Tusen takk for fint svar..og du har rett, vinteren sliter ekstremt på meg..og ekstra ille blir det når jeg er “fanga”..for som du sier, dette med bilkjøring og det livet sitter vanvittig dypt i meg.. Må bare takke så mye for gode tanker og ønsker ❤️

    4. Jo, jeg har lurt på det, men har også tenkt at det er økonomien som er skyld i det. Og jeg har også tenkt på å ringe deg for å prate litt, men dessverre har jeg ikke hatt ork selv til det. Så jo, jeg har tenkt en del på deg og hvordan du har det, men vært for dårlig til å gjøre noe med det jeg har tenkt. 🙁 <3

      1. Takk for de ordene, fine du…for bare det å vite at du har tenkt de tankan, gjør meg utrulig glad ❤️ Jeg forstår SÅ godt at du ikke har hatt den energien…du må ta vare på deg selv først og fremst ❤️ Klemmerz

    5. Jeg har ikke fulgt deg så lenge, så jeg kan bare ytre meg om det du deler nå. Jeg tenker Hopp, for helvete! Men neppe sånn du selv tenker om det. Jeg har gått denne veien sjøl, og vi har alle vår egen vei inn, og vår egen vei ut, det er sånn jeg tenker. Start reisen din der du er, og gjør det nå.

      Den svarte kverna – det er ikke deg. Det er sykdommen som snakker, det er oppgaven til Depresjon å male sønder og sammen – og i tillegg vrenge virkelighetsopplevelsen.

      Men sykdommen er ikke deg, og starter du jobben, holder fast – så er det DU som vinner!

      Den vesle støtten jeg kan gi, den skal du få – og jeg ønsker deg styrke og alt godt på veien ❤️🤗.

    6. Du er altfor fanga – spesielt på vinteren! Og så er det pengeproblematikken……. hmmmm – ikke godt å vite hva som skal slå ihjel depresjonen, men det er det helt klart noen som vet! Håper du får hjelp fortere enn fortest! For ut av det SKAL du! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg