NØDVENDIG DRITTJOBB!!

Først av alt må jeg bare få si med én gang at den første natta i nytt hjem ble dessverre utsatt.. det var liiiitt for mye småpjusk som gjensto..så jeg dro tilbake til go’venninna i går kveld. Men NÅ er jeg kommet så langt med alt, at i dag flytter jeg inn i mitt lille minihjem.

Men litt om gårsdagen. Grunnen til at det ikke ble så ferdig som jeg hadde tenkt, var fordi jeg prioriterte å gjøre en totalt nødvendig drittjobb først.. Nemlig å ta fullt oljeskift på bilen. BLARGH!!!

Og JA, jeg gjorde alt sjøl..og jeg HAR gjort det ørten ganger før…sjøl om jeg har “juksa” de to siste gangene ved å kjøpe inn olje og filter sjøl..og fått andre til å ta det for meg.. 400 kr på et verksted var genialt anvendte penga – syns jeg i alle fall da, hehe 🙈

Men altså, i går.. Dette ble da naturlig nok det første oljeskiftet jeg tok sjøl på denna bilen, og jeg starta med å finne frem det jeg trengte og skrudde av lokket/troppa til oljetanken. Så langt, alt vel..

Deretter krøp jeg under bilen for å skru av et skjold…og jada.. Fremdeles alt vel..

Men sååå viste det seg at det måtte drives klappjakt for å finne filteret.. Eeeeeh… Det viste seg at det satt på en utrulig idiotisk plass, og etter å ha rådført meg med brorsan ble det bestemt å prøve å komme til fra oversida. Hmmm.. Så da satte jeg en dunk under tanken og skrudde av “troppa” så den gamle olja kunne renne ut mens jeg ga meg i kast med å få ut filteret.

Og fyttikatta sier bare jeg…for både det ene batteriet samt hele luftfilterboksen med slange og alt, måtte ut. Og er du nå blant de som ikke har så veldig peiling på biler, er det da snakk om den svarte, store saken bak batteriet, samt den tykke slangen til venstre for den.

Fremdeles ved godt mot gjøyv jeg laus på oppgaven…og yeppz, der var de tingene av…med kun et par gloser med bannskap..

Og langt nedi der…ca midt på bildet sitter “synder’n”..

Vel… Hva kan jeg si? Trur aldri jeg har jobba så hardt i hele mitt liv for å få ut et filter.. Jeg måtte kile ene armen ned på høyre side av den store, hvite slangen..og den andre armen innimellom på andre sida av den..og NO kan æ garantere dæ at bainnskapen kom. Trur jeg brukte hver ei sabla glose jeg noen sinne har lært…pluss noen til.. Men etter utprøving av flere forskjellige filtertenger og bruk av hender & armer som jeg var brennsikker på ville bli fastkilt der til evig tid… WOHOOOO…æ fikk ut jævel’n.

At det ble dobbelt så mye jobb…og bannskap for å få det nye på plass…? Vel…det snakke vi ikkje høgt om, hehe.

Noen husker kanskje at jeg for ei tid tilbake nevnte at luftfilteret måtte byttes og at holderen trengte ei ny pakning? Voila!! Det ble også fiksa i går, siden jeg likevel måtte ha alt ut.

Joda..gjett om det trengtes nytt filter her også…

Så var det da bare å få alt skrudd på plass både over og under, koble til batteriet, få fylt på ny olja og så peile og etterfylle.

Ferdiiig!!! Og nei, æ ser ikkje klok ut.. Om du ser nøye etter, ser du at negla på lillefingeren er knekt… Yeppz, det var den definitivt siste, lange nagla som rauk..

Brorsan kommenterte no sånt som: “Tjaja..ska du være fin dama eller sleggemekaniker?”

Vel.. Æ velge sleggemekaniker korsn dag som helst 😉

7 kommentarer
    1. Sleggemekaniker!!!
      Ja du er jammen meg dyktig bilmekaniker 😀 Jeg står bare og ser på jeg når C skrur…. jeg kan skru… men ikke ned imellom og under og over og alle de ting som skal av og på og ut og…..
      Du er dyktig!!

    2. Flink du er. 🙂 Men som eg alltid har sagt: Det ER sånne ting som gjør at bannskapen ble oppfunnet!!! He he

    3. Det er bra å kunne litt sjøl når det trengs, og så får man bare bli møkke på fingrene 😊
      For noen 10 år siden så kunne jeg en del om hva som foregikk under panseret på bilen, og fiksa å ordna litt sjøl. Olje har jeg aldri skifta… På den bilen jeg har nå, kan jeg sjekke olja og fylle på spyleveske sjøl. Resten er så og si utilgjengelig.

    4. Du er helt rå altså – jeg har sagt det før, og sier det igjen…..! Ingen slår deg som handy-mekaniker-woman altså! Imponert! Lange negler er bare til hinder, men jo så lekkert innimellom! De vokser jo stadig ut…..! God klem snuppa <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg