HAHA..Æ FLIRE MÆ LØRVAT!!

Yeppz, da er kostnadsoverslaget kommet, og jeg kan ikke gjøre annet enn å flire. For hvordan i jøsse navn skal jeg ha råd til detta?

Det viser seg at jeg har tydeligvis ikke munntørrhet, og dermed ikke krav på noen form for refusjon. Jeg ba tannlegen finne frem til de billigste alternativene, og her er da ei liste over alt som er feil i kjeften min.

Det er snakk om to rotfyllinger og to proteser. Protesene må jeg i alle fall se langt etter, men de to rotfyllingene hadde selvfølgelig vært kjekt å få gjort siden det er bare to halve tenner som står der. Men det vil komme på hhv. 6950 og 11850, så haha, æ flire mæ lørvat!!

Siden jeg allerede har brukt halve beløpet jeg fikk inn, har jeg ikke engang nok til den billigste rotfyllinga. Men jeg skal se om jeg klarer å skvise det resterende beløpet ut av trygda som kommer denna måneden. Deretter er det stopp, for det vil ta meg mange, mange måneder å spare opp de nærmere 12000 til tann nummer 2.

Jeg er i dialog med NAV med tanke på å få dekka noe, men det ser absolutt ikke bra ut med tanke på at de eneste faste utgiftene jeg kan dokumentere er et sinnsykt lavt beløp. Det jeg krysser fingre og tær for, er at drivstoffutgiftene mine skal bli satt som boutgifter. Minuset nå er nettopp det at jeg midlertidig bor på øya. For den siste måneden har jeg brukt veldig lite på drivstoff og det er minimale utgifter til strøm i den store sammenhengen. Så gudane veit.. Jeg venter på tilbakemelding fra en saksbehandler som skal gå gjennom alt detta med meg nå når jeg har reelle tall å henvise til. Men igjen, jeg er ikke optimist når det kommer til akkurat detta å få hjelp. Bare det å se at jeg faktisk ikke ser ut til å lide av munntørrhet likevel og tydeligvis må observeres i et år, var et lite slag under beltestedet.

Akk ja..ha nå en fortsatt fin dag videre alle sammen ❤️ Trur æ må ta mæ litt kaffe og mat for å tenke over situasjonen.

En liten snutt på TikTok om temaet finner du HER

10 kommentarer
    1. Vel, har gått over saken din her, før du, hvis du får hjelp så vil denne summen være langt høyere.. regner ikke med du har kredkort, men uansett.. det jeg måtte gjøre var å dra til Budapest, med tannbehandling, hotell og reise så sparte jeg 60 prosent av hva dette kostet her til lands…

      1. Klart den summen vil bli høyere, det tar jeg som en selvfølge 🤔 Mulig jeg vanskeliggjør ting, men når jeg knapt nok har råd til 7000, klarer jeg ikke se for meg hvordan jeg skal klare å skrape sammen nok til å dra til utlandet, uansett hvor billig det måtte være.

        1. Men det er greit å vite om, just in case det dukket opp litt grunker, kommer langt med feks 10000. Noe med å følge med å gjøre ting på riktig tidspunkt.. jeg brukte reise med fly for 300 kr hver vei. Tannlege, pick-up fra/til hotell, og hotell, ordner tannlegebedriften så det går under ett…. Veldig fin by å besøke også.

    2. Du kan vel dokumentere private lån, og betaling som går til det ? Til mat og denslags brukes antakelig SIFO-satser, vil jeg tro. Dokumenter tilstanden på huset du bor i og påslag i strøm av grunner du har fortalt om før, samt eierforholdene.

      Be i tillegg, gjerne skriftlig, at din sak også vurderes etter denne paragrafen i sosialtjenesteloven:

      § 19.Stønad i særlige tilfeller
      Kommunen kan i særlige tilfeller, selv om vilkårene i § 18 ikke er tilstede, yte økonomisk hjelp til personer som trenger det for å kunne overvinne eller tilpasse seg en vanskelig livssituasjon.

      Paragraf 18 er stønad til livsopphold. Så om du ikke kvalifiserer til livsopphold, kan kommunen likevel vurdere etter denne.

      1. NAV tar ikke hensyn til privat gjeld, det fikk jeg bekrefta seinest i dag. Ellers er jo situasjonen min fremdeles at jeg er kun her i huset midlertidig. Det kan vare en måned – men også bare ei uke.. Men jeg har notert meg de paragrafene og skal nevne de når den kurator’n ringer tilbake 😊

    3. Kjipe greier – særlig med tanke på at gamle unødvendig store amalgam fyllinger fra barneskole alder har ødelagt mang en kjeft. Tidligere ble tann trekking dekket , men nå er det tannbehandling til unge av fluorgenerasjon som blir delvis sponsa av Staten. Forstå det den som kan !?

      1. Ja det er kjipt, særlig med tanke på amalgam fyllingene. Har fått en god del av de i tidligere år. Ganske latterlig egentlig at det ikke er samme ordning som hos vanlig lege, men det nytter jo ikke å tenke sånn – blodprisene er vel kommet for å bli.

    4. O M G….. er det mulig lissom! Og det er en “GOD PRIS”! Jadda…… bedre at du ler enn griner iallfall! Men – får håpe det skjer et NAVisk under! Klem <3

    5. Oioioi….ingen liten sum nei. Håper virkelig du får hjelp av Nav til dette.
      Det bør virkelig blir som legetimer, at vi må betale egenandel og får dekket resten. Skjønner ikke hvorfor det ikke er det enda. God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg