VILLE DU RISIKERT 15 ÅR FOR LANDET DITT?

Nå har jeg endelig slått meg til ro med at jeg er en mårrafugl uten like – og i dag våkna jeg 5.15..og det var helt ok. Men da jeg fremdeles prøver å holde øyelokka åpne til godt utpå kveldinga, for å kunne være bittelitt sosial – sjøl om det bare foregår via meldinger – så blir dagene sabla lange når man ikke har noe å ta seg til. Og da blir det automatisk til at jeg tenker på veldig mye forskjellig – og i dag ble jeg sittende å fundere litt over hvor rask folk er til å dømme andre – uten at de egentlig veit så veldig mye om grunnene for at folk tar de valgene de gjør..

Man er forskjellige – og sånn skal det være – så ha nå i bakhuet når du leser dette, at det er MINE tanker og meninger..

Som nok alle har fått med seg, er det krig mellom Ukraina og Russland..og hele verden står parat til å hjelpe ukrainerne på beste måte. Vél og bra det.. men jeg tenker faktisk like mye på russerne, sjøl om det er i ei anna setting. For jeg har jo fått med meg den hatpropagandaen veldig mange har kasta seg på.. seinest i mårrest da jeg kom til å hvile øynene på en tråd som foregår på ei av de mange, rare gruppene jeg følger – der det sto “jævla russerne, bare bra at de blir utestengt fra verden”..
Jeg kjente at jeg ble en smule oppgitt på russernes vegne – for det ER faktisk ikke alle som vil ha noe med denne krigen å gjøre – ikke engang alle soldatene er enige i galskapen.. Hvorfor kan ikke folk skjønne det?

Jeg følger en russisk (engelsktalende) blogger på TikTok..og jeg må bare få si at jeg skjønner veldig godt at den “vanlige mann i gata” der, ikke gjør så alt for mange krumspring for å gå imot styresmaktene.
Han ble spurt om bl.a hvorfor de ikke fjerner faenskapet med makt – eller demonstrerer mot krigen.. og det er jo et godt spørsmål, i og med at vi – i likhet med mange andre land, kan ta med oss plakater og roperter ut i gata uten å egentlig risikere så veldig mye mer enn en kul i hodet og noen sår som etter hvert vil gro. Unntak har skjedd, men normalen er liksom ikke at man risikerer å få hele livet ødelagt fordi man deltar i en demonstrasjon.

I Russland er det ikke lov å delta i en gatedemonstrasjon – det er faktisk så ulovlig at de må ha en godkjent tillatelse for det i forkant – og om de demonstrerer uten den, havner de i fengsel i 15 dager. Gjør de det samme 3 ganger, kan de risikere fengsel i 5 år.. Og nå – etter krigens utbrudd, er det kommet en ny lov som sier at de som deltar i en anti-krig-demonstrasjon, kan de bli fengslet 15 år… 15 ÅR, faktisk!!?!!

Og i de fengslene der, drives det ikke samme form for snillisme som blir praktisert i de norske fengslene..

Hvordan jeg ville sett på det dersom jeg hadde vært barnløs og i starten av livet, veit jeg ikke… men jeg kan med hånda på hjerte si at jeg hadde ikke deltatt i demonstrasjoner og risikert å bli putta vekk i 15 år i oppveksten til guttungen..og heller ikke nå på mine “gamle dager”, med en kropp , helse og psyke som sliter nok med å være inne i utgangspunktet..verken under norske eller russiske forhold..
Egoistisk? Tja – mulig det – men den tar jeg på mi kappe..og derfor tenker jeg ikke jævla russere – jeg tenker jævla Putin!!

Men som sagt – dette er MINE tanker og følelser rundt temaet..

Hva med deg? Ville DU risikert de 15 årene for landet ditt for å delta i noen demonstrasjoner? 🤔

 

 

9 kommentarer
    1. Jeg hadde ikke risikert 15 år i fengsel. Jeg blir også oppgitt når nordmenn angriper russere bosatt i Norge verbalt eller til og med voldelig. Værst er det når det går utover barn og unge.
      De er ihvertfall uskyldig i denne krigen. Det er også en del russere som er flyktninger, men de hører vi ikke så mye om. Dette er Putin sin krig, ikke den gjengse russer sin krig.

    2. Jeg må si meg enig i tankene dine. Nei, jeg ville ikke risikert 15 år i fengsel, og jeg forstår godt at de ikke står opp mot den overmakta de bedriver i Russland. Og veldig enig i at vi kan da ikke ta alle over en kam. Det synes jeg er så feil uansett hva det er. Skal vi ha skylda for alt politikerne bestemmer her i landet vi da? Det vil jeg ha meg frabedt!. Jeg er meg, og ingen skal si at jeg er det samme som en som sitter med makta er. Og det er en mann som er skyld i krigen i Ukraina, og det er ikke bare enkelt å stoppe slike.
      Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal være så ufine og komme med så mye stygge kommentarer i det hele tatt. Konstruktiv kritikk er helt greit, men å kalle folk både det ene og det andre, og være stygge mot hverandre. Nei, det har jeg ingen forståelse for!
      God klem for dagen og uka! 🙂 <3

      1. Takk 😊 Og helt enig – tenk om vi skulle bli dømt ut i fra hva politikerne våre styrer med? Hjelpes!!
        Mener også at konstruktiv kritikk er helt greit – men dessverre kan det virke som om mange finner glede (helt uforståelig) i å såre andre..
        Klemz i retur 😊

    3. Må nok si meg hundre prosent enig her, med slike konsekvenser for å delta i en demonstrasjon hadde det nok hatt mer for seg å forsøke å gjøre noe mer konstruktivt. Å oppfordre russere til å demonstrere synes jeg også blir fordummelse.

    4. Dersom det dreide seg om et norsk type fengsel, så kunne jeg nok vurdert det, men et russisk, derimot… Da spørs det vel om ikke også jeg ville ha sittet ganske så rolig i båten, ja…

      1. Ja som sagt, hadde jeg vært barnløs er det mye mulig jeg har tenkt annerledes når det kommer til det å ryke innafor murene her i landet..men ikke med den alderen jeg har nå.
        Og ikke sant..så jeg har veldig forståelse for at russerne ikke hyler for høyt.

    5. helt enige med deg hadde ikke risikert 15 år i fengsel ,og jeg er også enige i att dette er Putin og ikke folket ,dei skulle hatt en stille demonstrasjon der hele landet stemte frem en ny leder ,en stille demonstrasjon som ikke ble oppdager i forkant så Putin fikk tid til å lage tiltak for selv å vinne ennå en gang :=)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg