TRENGER VI MENTALT SALT?

Titt-tei & gooood mårra alle sammen. Håper dere har hatt ei bra natt og forhåpentligvis en fin mårra. Veit ikke hvordan det er med dere, men hos meg går dessverre hauet på høygir både seint og tidlig. Og det gir rom for ekstremt mange rare tanker. Som salt.. Da jeg satt ute og kosa meg med mitt daglige knekkebrød med kaviar og egg, ble jeg obs på saltkrystallene som lå der og ropte etter oppmerksomhet. Ser du de?

Det fikk meg i alle fall til å begynne og spinne tanker om hvor viktig salt er – ikke bare bokstavelig talt for å sette smak på maten, men også for både kropp og sjel.

La oss starte med kroppen..Salt er absolutt viktig for kroppen vår fordi det påvirker væskebalansen og det som skjer i både nerve- og muskelceller. Så hva skjer om vi får for lite salt? Vanlige symptomer kan være slapphet, kvalme/oppkast, hodepine, svimmelhet, ustøhet, konsentrasjons- og hukommelsesvansker. I ekstreme tilfeller kan det føre til alvorlige symptomer som kramper, koma og respirasjonsstans (pustestopp)

Så litt salt er faktisk livsviktig. Det anbefalte daglige inntaket er ca 1,5 gram, og en bør ikke spise mer enn rundt max 5 gram salt om dagen – det tilsvarer omtrent én teskje. Mange får i seg det dobbelte. De fleste vet at vi spiser for mye salt, men tror ikke det gjelder dem selv.

For å få i seg for mye er heller ikke bra. Et stort saltinntak øker risikoen for høyt blodtrykk, noe som over tid kan skade blodårene og kan bidra til sykdommer som hjerteinfarkt, hjerneslag, problemer med øynene og nyreskade. Og det mange kanskje ikke vet eller tenker over, er at å spise for mye salt over kort tid i værste scenario faktisk kan være livsfarlig. Om et lite barn får i seg en hel teskje salt på en gang, kan det være dødelig dose. For en voksen vil farlig dose være en mengde tilsvarende 0,75-3 g pr. kilo kroppsvekt. Dersom man veier 80 kilo, risikerer man altså døden med et inntak på mellom 60 -240 gram salt.

Men hva så med sjela? For det var vel mest i de baner mine tanker kretsa i mårres. Trenger vi “mentalt salt”? Jeg vil absolutt påstå JA!! Om jeg sammenligner det fysiske og det mentale saltet, ser jeg det at det gjør seg absolutt med et lite dryss med salt over tanker og ideer som har problemer med å utmerke seg kun slik de er. De trenger litt salt for å få en mental boost og fremheve “smaken”.. kvaliteten. Mentalt salt trengs for å gjøre en negativ tanke om til noe positivt. Men dessverre, på lik linje med det som gjelder for kroppen kan det bli for mye av det gode. For mye mentalt salt kan ødelegge tankene våre og i beste fall gjøre resultatet beskt og bittert..og i værste fall ta totalt drepen på en positiv vibrasjon og en god ide..

Bare meg som tenker at mentalt salt er viktig? 🤔

Som vanlig ligger det litt mårrabubbel ute på TikTok. Det finner du HER

6 kommentarer
    1. Hei 😊. Jeg hadde ikke kunne vært uten salt. Ikke bare til mat, men buker det i rengjøring også. Tittet innom bloggen din . Her kommer jeg til bake på besøk å leser😊 Ønsker deg en fin dag. 🫶🏻

    2. Fint innlegg. For mye, og for lite er ikke alltid bra. Og når det gjelder det mentale, så kan hode spinne altfor mye til tider. Jeg har heldigvis klart å roe hodet den siste tiden, og det merkes på kroppen ellers også. Men du så vanskelig det ofte er. 😉 God torsdag! Klem <3

    3. Det er greit å minne folk på at man ikke skal spise for mye salt. Jeg er måteholden når det gjelder å salte maten min, men tror nok at jeg får i meg litt for mye allikevel. Det gjør nok de fleste av oss dessverre. Håper dagen har vært bra så langt, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg